Η ελληνική ναυτιλία, πυλώνας της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας, συνεχίζει να δεσπόζει με απαράμιλλη ανθεκτικότητα, τεχνογνωσία και ιστορική συνέπεια. Με στόλους που διασχίζουν τους ωκεανούς μεταφέροντας το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, οι Έλληνες εφοπλιστές κρατούν τη χώρα τους στην κορυφή, διαχειριζόμενοι πάνω από το 20% της παγκόσμιας και το 61% της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής δύναμης.
Η ναυτιλία, "σιωπηλός φρουρός" της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας, στάθηκε ακλόνητη σε κρίσεις όπως η πανδημία, οι γεωπολιτικές αναταραχές και οι κυβερνοαπειλές. Παρά τις προκλήσεις, οι Έλληνες εφοπλιστές ενισχύουν την ασφάλεια στη θάλασσα, επενδύουν σε πράσινες τεχνολογίες και καθορίζουν τις νέες παγκόσμιες προδιαγραφές διακυβέρνησης.
Η λίστα "Forbes 2025" αναδεικνύει εντυπωσιακές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το 2024, επιβεβαιώνοντας την ένταση των εξελίξεων στον κλάδο. Η Μαρία Αγγελικούση διατήρησε την πρωτοκαθεδρία με στόλο αξίας 15,5 δισ. δολ., παρότι ο αριθμός των πλοίων της μειώθηκε από 145 σε 138. Ο Γιώργος Προκοπίου, με αξιοσημείωτη αύξηση πλοίων από 159 σε 183, ισχυροποιεί τη θέση του ως ένας από τους πιο δυναμικούς παίκτες της αγοράς.
Αξιοσημείωτη είναι και η άνοδος του Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος, μέσω της Capital Gas και των θυγατρικών του, παρουσίασε αύξηση αξίας στόλου κατά 900 εκατομμύρια δολάρια εντός έτους, επενδύοντας σε πλοία μεταφοράς CO2 και καθαρής ενέργειας.
Ο Γιώργος Οικονόμου, με προσθήκες νέων εταιρειών στη λίστα σε σχέση με το 2024, καταγράφει ενίσχυση του στόλου κατά 11 πλοία, ενώ η δυναμική παρουσία του στα χρηματιστήρια τον καθιστά ηγετική μορφή στο παγκόσμιο ναυτιλιακό επενδυτικό οικοσύστημα.
Στα άλματα της χρονιάς, με ισχυρά οικονομικά μεγέθη και σαφή στρατηγική, η Danaos Corporation του Δρα Ιωάννη Κούστα συνεχίζει και το 2025 τη θετική της πορεία, με έμφαση στη διατήρηση της κερδοφορίας και την αξιοποίηση του στόλου της. Το 2025 ο στόλος της αριθμεί 99 πλοία, παρουσιάζοντας αύξηση από τα 83 πλοία του 2024, ενώ η αξία του στόλου εκτινάχθηκε από τα 3,28 δισ. δολάρια στα 6,04 δισ. δολάρια. Αυτή η σχεδόν διπλασιαστική αύξηση αντικατοπτρίζει την επιθετική αλλά στοχευμένη επενδυτική στρατηγική της Danaos, η οποία εμπλουτίζει το χαρτοφυλάκιό της επεκτείνοντας τη δραστηριότητά της πολύ πέραν των containerships.
Οι διαφορές μεταξύ των δύο λιστών αποτυπώνουν μια συνεχή διαδικασία αναδιάρθρωσης, συγχωνεύσεων και τεχνολογικών επενδύσεων που καθιστούν την ελληνική ναυτιλία όχι απλώς ανθεκτική, αλλά και εξελισσόμενη. Η είσοδος νέων ονομάτων και η ενίσχυση του LNG και CO2 shipping επιβεβαιώνουν τη στρατηγική στροφή προς βιώσιμες πρακτικές και διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια.
Σε έναν κόσμο αβεβαιότητας, η ελληνική ναυτιλία αποδεικνύεται σταθερή αξία. Χάρη στο ανθρώπινο δυναμικό της, την προσήλωση στην καινοτομία και τη διαρκή επαγρύπνηση για τις απειλές της εποχής, συνεχίζει να αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο θαλάσσιας επιχειρηματικότητας.
Η ελληνική ναυτιλιακή ελίτ διατηρεί ακλόνητη την κυριαρχία της και το 2025, σε έναν κλάδο που αλλάζει με ταχύτητα, οδηγούμενος από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη γεωπολιτική αβεβαιότητα. Η φετινή λίστα των κορυφαίων Ελλήνων εφοπλιστών αποτυπώνει όχι μόνο τους αριθμούς και τις αξίες των στόλων, αλλά και τις στρατηγικές επιλογές που αναδιαμορφώνουν την κορυφή.
Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας
Εντυπωσιακά για ακόμα μία χρονιά είναι τα στοιχεία που αφορούν την ελληνική ναυτιλία, σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύμφωνα με την Ένωση, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, διαθέτοντας το 23% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπως και το 30% και το 25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων και φορτηγών πλοίων αντιστοίχως. Στην Ευρώπη η κυριαρχία της ελληνικής ναυτιλίας είναι συντριπτική, κατέχοντας το 60% της χωρητικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, διαχειριζόμενη το 75% των δεξαμενοπλοίων, το 80% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 82% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η ελληνική ναυτιλία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο που λειτουργεί με εναλλακτικά καύσιμα, ενώ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος στόλος παγκοσμίως που έχει εγκαταστήσει στα πλοία της καθαρισμό θειικών οξειδίων (scrubbers). Σε απόλυτους αριθμούς, ο ελληνικός στόλος αριθμεί: 2.602 φορτηγά πλοία, 910 δεξαμενόπλοια, 507 χημικά και δεξαμενόπλοια προϊόντων, 504 πλοία μεταφοράς containers, 229 πλοία γενικού φορτίου, 163 υγραεριοφόρα πλοία (LPG), 147 πλοία μεταφοράς LNG και 71 πλοία μεταφοράς οχημάτων.
Σημείωση για τη λίστα
Η αξιολόγηση έγινε με βάση την αξία του στόλου των 50 κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας VesselsValue. Είναι πιθανό να υπάρχουν αποκλίσεις τόσο στον συνολικό αριθμό των πλοίων όσο και στην αξιολόγηση της αξίας του στόλου, καθώς δεν προσμετράται το σύνολο των εταιρειών των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά μόνο όσες εταιρείες βρίσκονται στη λίστα με τις πενήντα πρώτες. Γι’ αυτό και σημαντικά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού είτε απουσιάζουν είτε βρίσκονται σε χαμηλότερες θέσεις από την πραγματική κατάταξη της αξίας του στόλου τους, καθώς είναι συνήθης τακτική ο πολυμερισμός των εταιρειών σε πολλές μικρότερες.
1. Μαρία Αγγελικούση
Μaran Gas Maritime - Maran Tankers - Maran Dry Management Inc.
Αξία στόλου 15.564,6 εκ.$
Αριθμός πλοίων 138
Η Μαρία Αγγελικούση συνεχίζει την ένδοξη οικογενειακή παράδοση στο τιµόνι του οµίλου, ο οποίος είναι πρωταγωνιστής της παγκόσµιας ναυτιλίας. Από τα 145 πλοία του οµίλου που πλέουν σε όλο τον κόσµο, στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι µε ελληνική σηµαία. Η ιδιοκτήτρια της ναυτιλιακής εταιρείας Angelicoussis Group βρίσκεται στην 467η θέση της παγκόσµιας λίστας του "Forbes" και η περιουσία της εκτιµάται σε 5,9 δισεκατοµµύρια δολάρια, ενώ είναι η πλουσιότερη Ελληνίδα στη λίστα.
2. Γιώργος Προκοπίου
Dynacom Tankers - Dynagas Holding Ltd - Sea Traders
Αξία στόλου 11.248,3 εκ.$
Αριθμός πλοίων 183
Χωρίς ναυτική καταγωγή, ο Γιώργος Προκοπίου διαθέτει έναν από τους µεγαλύτερους στόλους παγκοσµίως, τον οποίο µέσα σε έναν χρόνο αύξησε κατά 40 πλοία, ενώ είναι σε εξέλιξη προς παράδοση δεκάδες πλοία. Το 2021 περιήλθαν στην ιδιοκτησία του τα Ναυπηγεία Σκαραµαγκά, ενώ οι επενδύσεις του σε ακίνητα και το yachting θεωρούνται αµύθητης αξίας.
3. Γιώργος Οικονόµου
TMS Cardiff Gas - TMS Tankers - TMS Dry - Cardiff Marine
Αξία στόλου 9.871,7 εκ.$
Αριθμός πλοίων 122
Η αρχή της καριέρας του ήταν ως έφορος µηχανικός στη ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris, της οικογένειας Μαρτίνου. Τη δεκαετία του 1990 ίδρυσε την Cardiff Marine και, ως αυτοδηµιούργητος εφοπλιστής, κατάφερε να την εκτοξεύσει στο Χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης, δηµιουργώντας έναν ναυτιλιακό κολοσσό. Είναι συλλέκτης έργων τέχνης. Στη φετινή λίστα προστέθηκαν ακόµα δύο εταιρείες του, οι οποίες αύξησαν πολύ τον αριθµό πλοίων και την αξία τους.
4. Βαγγέλης Μαρινάκης
Capital Gas - Capital Ship Management - Capital Executive Ship Management - Capital Clean Energy Carriers
Αξία στόλου 9.584,9 εκ.$
Αριθμός πλοίων 98
Εφοπλιστής, επιχειρηµατίας και ιδιοκτήτης ποδοσφαιρικών οµάδων και ΜΜΕ, η καριέρα του Βαγγέλη Μαρινάκη ξεκινά µετά την ολοκλήρωση των σπουδών του ως εκπαιδευόµενου ναυλοµεσίτη. Είναι γιος του εφοπλιστή Μιλτιάδη Μαρινάκη. Μία από τις σηµαντικότερες ειδήσεις της χρονιάς ήταν η παραγγελία από την Capital Product Partners τεσσάρων πλοίων για τη µεταφορά υγροποιηµένου CO2, τα οποία κοστίζουν συνολικά περισσότερα από 300 εκατοµµύρια δολάρια.
5. Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης
Pantheon Tankers Management - Alpha Gas S.A. - Alpha Bulkers Shipmanagement
Αξία στόλου 6.276,9 εκ.$
Αριθμός πλοίων 93
Η Άννα Αγγελικούση µαζί µε τους γιους της, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, έχουν δηµιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό όµιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαµενόπλοια, στα πλοία µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Από το 2022 ο στόλος τους ενισχύεται σταθερά, τόσο µέσω ναυπηγήσεων όσο και αγορών.
thetoc.gr









Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου