Έντονη ανησυχία της για τους αυξανόμενους θανάτους καφέ αρκούδων στην Εγνατία και τους κάθετους άξονές της, εκφράζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Απαντώντας σε γραπτές ερωτήσεις του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μιχάλη Τρεμόπουλου, ο απερχόμενος επίτροπος κ. Δήμας δηλώνει ότι ...
η Κομισιόν θα ζητήσει από την Ελλάδα να πάρει πρόσθετα και πιο αποτελεσματικά μέτρα για να σταματήσουν τόσο οι θανατώσεις αρκούδων από τροχαία ατυχήματα, όσο και το παράνομο κυνήγι τους.
η Κομισιόν θα ζητήσει από την Ελλάδα να πάρει πρόσθετα και πιο αποτελεσματικά μέτρα για να σταματήσουν τόσο οι θανατώσεις αρκούδων από τροχαία ατυχήματα, όσο και το παράνομο κυνήγι τους.
Στις ερωτήσεις του ο Μιχάλης Τρεμόπουλος, περιέγραφε το πρόβλημα και τις αιτίες του (ελλιπείς προδιαγραφές περίφραξης, απουσία περασμάτων, υψηλά όρια ταχύτητας κλπ) και ρωτούσε την επιτροπή για τα μέτρα που θα ζητούσε ώστε οι αυτοκινητόδρομοι που κατασκευάζονται με κοινοτική συγχρηματοδότηση να πληρούν επαρκείς προδιαγραφές ασφαλείας για τα μεγάλα θηλαστικά. Ταυτόχρονα πρότεινε συγκεκριμένες προδιαγραφές για οδικά έργα, όπως ευρείες υπόγειες διαβάσεις ή «πράσινες γέφυρες», ώστε να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά τα προβλήματα από την κατάτμηση των οικοτόπων.
Η Επιτροπή στην απάντησή της αναγνωρίζει το πρόβλημα και δηλώνει την ανησυχία της, ενημερώνοντας ότι μόνο συγκεκριμένο μέτρο που δήλωσε η ελληνική κυβέρνηση, ήταν η ανάρτηση 34 ενημερωτικών πινακίδων για τους οδηγούς. Διαβεβαιώνει ότι θα ζητήσει από τη χώρα μας, και άλλα πιο αποτελεσματικά μέτρα προκειμένου να μειωθούν δραστικά οι θάνατοι αρκούδων τόσο από τα οδικά ατυχήματα, όσο και από το παράνομο κυνήγι τους.
«Επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά το έλλειμμα πολιτικής βούλησης της χώρας μας για την προστασία των απειλούμενων ειδών», δήλωσε ο Ευρωβουλευτής Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Οι υπεύθυνοι της Εγνατίας Οδού και του Υπουργείου Υποδομών οφείλουν να υιοθετήσουν, έστω και τώρα, τις προδιαγραφές που έχουν κατατεθεί από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις για τα μεγάλα θηλαστικά. Άμεσες λύσεις ζητά επίσης το πρόβλημα του παράνομου κυνηγιού, και οι ελλιπείς αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ στους πληττόμενους κτηνοτρόφους. Ελπίζουμε η ευρωπαϊκή παρέμβαση να αλλάξει τη στάση των ελληνικών αρχών, ώστε να μην χρειαστούν νομικά μέτρα. Τα προβλήματα, τέλος, της Εγνατίας ελπίζουμε να χρησιμεύσουν ως μάθημα για την χάραξη και τις προδιαγραφές του αυτοκινητόδρομου Ε-65, που διασχίζει και αυτός τον βιότοπο της καφέ Αρκούδας».
(ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο των ερωτήσεων και της απάντησης του Επιτρόπου Σταύρου Δήμα)
Θέμα: Ανάγκη για λήψη μέτρων προστασίας της καφέ αρκούδας από τροχαία ατυχήματα
Την τελευταία πενταετία, 24 άτομα του σπάνιου και απειλούμενου είδους της καφέ αρκούδας (Ursus arctos) έχουν βρει το θάνατο σε τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονές της που κατασκευάστηκαν με ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση στην περιοχή της Β. Πίνδου (Νομοί Καστοριάς, Κοζάνης και Φλώρινας), στη ΒΔ Ελλάδα. Οκτώ περιστατικά συνέβησαν μόνο τους τελευταίους 7 μήνες. Τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα αποτελούν πλέον την πρώτη αιτία θανάτου για το είδος(1).
Από πολλές πηγές έχει επισημανθεί ότι η κατασκευή των συγκεκριμένων οδικών έργων δεν έγινε με κατάλληλες προδιαγραφές για την προστασία των απειλούμενων μεγάλων θηλαστικών της περιοχής, αλλά και των ανθρώπων. Ειδικά η περίφραξη κρίνεται ως ανεπαρκής, καθώς έχουν παραβλεφθεί πλήρως οι προδιαγραφές που έχουν επανειλημμένα προτείνει σχετικές περιβαλλοντικές ΜΚΟ(2). Επίσης, δεν υπάρχουν επαρκή περάσματα ούτε για αρκούδες αλλά ούτε και για τους ντόπιους αγρότες. Τέλος, το ισχύον όριο ταχύτητας των 130 χλμ. είναι πολύ υψηλό, γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την ακινητοποίηση των οχημάτων και αυξάνει δραματικά την κατανάλωση καυσίμων.
Έχοντας υπόψη ότι οδικά έργα στην περιοχή συνεχίζουν να κατασκευάζονται με τις ίδιες ακατάλληλες προδιαγραφές και ότι η καφέ αρκούδα περιλαμβάνεται στον κατάλογο ειδών προτεραιότητας (Παράρτημα Ι) και στον κατάλογο των ειδών η διατήρηση των οποίων επιβάλλει το καθορισμό δικτύου ειδικών ζωνών προστασίας της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 92/43/EOK(3),
Ερωτάται η Επιτροπή:
1.
Κρίνει ως επαρκείς τις προδιαγραφές κατασκευής των νέων αυτών οδικών αξόνων (συμπεριλαμβανομένων των περιφράξεων) και την έγκριση των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων; Αν όχι προτίθεται να συνεχίσει τη χρηματοδότησή τους;
2.
Τι μέτρα προτίθεται να ζητήσει από την ελληνική κυβέρνηση για να περιοριστεί δραστικά ο αριθμός θανάτων ειδών της άγριας ζωής από τροχαία ατυχήματα στους νέους άξονες της Εγνατίας Οδού, που κατασκευάστηκαν και συνεχίζουν να κατασκευάζονται στην περιοχή της Βόρειας Πίνδου;
3.
Πρέπει στα μέτρα αυτά να περιλαμβάνεται και ο τακτικός έλεγχος της τήρησης των προδιαγραφών που έχουν θέσει στη σχετική διαβούλευση περιβαλλοντικές ΜΚΟ;
(1)
http://www.arcturos.gr/gr/news/details.asp?ID=148&div=3
(2)
http://www.arcturos.gr/gr/news/details.asp?ID=142&div=3 και http://www.callisto.gr/neaByArticle.php?id=93
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου