Σημαντική αύξηση παρουσίασε την πρώτη δεκαετία λειτουργίας της Εγνατίας Οδού ο πληθυσμός των περιοχών γύρω από τις μεγάλες πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης. Αξιόλογη αύξηση παρουσίασαν και μετακινήσεις από τη Θεσσαλονίκη προς τα μεγάλα αστικά κέντρα της Β. Ελλάδας, αλλά και οι μετακινήσεις... ανάμεσα σε γειτονικές πόλεις, όπως στα Ιωάννινα με την Ηγουμενίτσα, την Αλεξανδρούπολη με την Ξάνθη και την Κομοτηνή, τη Βέροια με τα Γρεβενά και την Κοζάνη.
Τα νεότερα στοιχεία σε σχέση με την επίδραση της Εγνατίας Οδού στη Βόρεια Ελλάδα προέρχονται από νέα έρευνα του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας Οδού. Η έρευνα εξετάζει την επίδραση του άξονα σε μια δεκαετία (1997-2006). Οπως αναφέρει:
- Η λειτουργία της Εγνατίας ενίσχυσε σημαντικά την κατοίκηση των περιαστικών περιοχών (σε απόσταση 50 χλμ. από κάθε πόλη) στη βόρεια Ελλάδα. Οι σημαντικότερες μεταβολές εμφανίστηκαν στην Αλεξανδρούπολη (+ 50,9%), την Κομοτηνή (32,8%), τα Γρεβενά (13,7%), την Ηγουμενίτσα (11,6%) και την Καστοριά (8,9%). «Οι μεταβολές δείχνουν ότι αυξάνεται η δυνατότητα να αναπτυχθούν τα μικρά και περιφερειακά αστικά κέντρα, παρέχοντας υπηρεσίες προς τις μεγαλύτερες πληθυσμιακά ενδοχώρες», παρατηρεί η έρευνα.
- Η Εγνατία «έβαλε στον χάρτη» τον νομό Ιωαννίνων, που γνώρισε πληθυσμιακή αύξηση 9,9% κατά την πρώτη δεκαετία λειτουργίας του άξονα και αύξηση του ΑΕΠ κατά 35,8%. Σημαντικές πληθυσμιακές αυξήσεις γνώρισαν το ίδιο διάστημα οι νομοί Θεσσαλονίκης (+7%) και Ξάνθης (+5,1%), ενώ σημαντική αύξηση του ΑΕΠ τους οι νομοί Ηγουμενίτσας (+41,9%) και Αρτας (+28,4%).
- Στους πέντε μικρότερους νομούς από τους οποίους διέρχεται η Εγνατία (Γρεβενών, Θεσπρωτίας, Καστοριάς, Φλώρινας και Πρέβεζας), η αύξηση του ΑΕΠ είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την αύξηση του πληθυσμού, γεγονός που σύμφωνα με την έρευνα «αποτελεί ένδειξη ότι βελτιώνονται ως οικονομικά κέντρα, παρά την πληθυσμιακή τους υστέρηση».
- Ενισχύθηκε η «δικτύωση» των αστικών κέντρων της βόρειας Ελλάδας. Στη Θράκη, οι μέσες ημερήσιες μετακινήσεις μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Ξάνθης αυξήθηκαν κατά 370%, μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής κατά 270% και μεταξύ Κομοτηνής και Ξάνθης κατά 81%. Οι μετακινήσεις ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και τα αστικά κέντρα Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα, Γρεβενά, Κοζάνη, Καβάλα, Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη υπερδιπλασιάστηκαν. Μεγάλη αύξηση παρουσίασαν και οι μετακινήσεις από Βέροια προς Κοζάνη (229%), Γρεβενά (258%) και Καβάλα (195%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου