Τέθηκε σε ισχύ ο νέος ευρωπαϊκός κώδικας έκδοσης βίζας, ο οποίος απλοποιεί τη διαδικασία αίτησης και χορήγησης βίζας για τις 22 χώρες μέλη της Συνθήκης του Σένγκεν, καθώς και τις Νορβηγία, Ισλανδία και Ελβετία, οι οποίες συνεργάζονται με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της... ιστοσελίδας της Ντόιτσε Βέλε («ΝΒ»), εφεξής όσοι θα διαθέτουν βίζα για το χώρο του Σένγκεν θα ταξιδεύουν σε 25 ευρωπαϊκές χώρες χωρίς κανένα έλεγχο στα σύνορα.
Αναφερόμενη στην έκδοση της τρίμηνης βίζας για τις χώρες του Σένγκεν, στις οποίες συγκαταλέγεται και η Ελλάδα, η αρμόδια για θέματα Δικαιοσύνης Σεσίλια Μάλμστρεμ, μιλώντας στη «ΝΒ», εξηγεί πως «στόχος του νέου κώδικα βίζας είναι ο καλύτερος συντονισμός όλων των χωρών μελών της Συνθήκης του Σένγκεν για την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης» και πρόσθεσε πως «από εδώ και στο εξής, διευκολύνουμε εκατομμύρια ανθρώπους σ' όλο τον κόσμο που υποβάλλουν αίτηση για έκδοση βίζας».
Στα 60 ευρώ το άτομο το κόστος
Μπορεί η διαδικασία έκδοσης να απλοποιήθηκε, πλην όμως το κόστος παρέμεινε σταθερό: η αίτηση ανά άτομο κοστίζει 60 ευρώ. Μόνον το κόστος για τα παιδιά μεταξύ 6 και 12 ετών μειώθηκε στα 35 ευρώ. «Την ίδια στιγμή η διαδικασία της αίτησης, που μπορεί να κατατεθεί στην προξενική αρχή οποιασδήποτε χώρας μέλους του χώρου Σένγκεν, γίνεται συντομότερη και ευκολότερη ως προς τη συμπλήρωση των προσωπικών στοιχείων», είπε ο διευθυντής της αρμόδιας υπηρεσίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γιαν ντε Κόιστερ.
Πάντως, ο Ευρωπαίος αξιωματούχος παραδέχτηκε και το γεγονός ότι υπήρξαν αρκετές αδυναμίες στην έκδοση βίζας, πριν από την απλούστευση της σχετικής διαδικασίας. «Πρέπει να παραδεχθούμε - ανέφερε χαρακτηριστικά - ότι η διαδικασία έκδοσης βίζας για το χώρο Σένγκεν δεν ήταν στο παρελθόν πάντοτε φιλική προς τους αιτούντες. Συνέβαινε αρκετές φορές οι ενδιαφερόμενοι να περιμένουν στις ουρές ή να πρέπει κάνουν υπομονή δύο μήνες μέχρι να καταθέσουν την αίτηση».
Όλα αυτά, όμως, ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Αυτό διότι, μια προξενική αρχή χώρας μέλους του Σένγκεν είναι εφεξής υποχρεωμένη να ορίζει εντός 15 ημερών ημερομηνία στον ενδιαφερόμενο για την κατάθεση αίτησης. Στη συνέχεια, μέσα σε δύο εβδομάδες, η αρμόδια αρχή πρέπει να έχει αποφασίσει αν θα χορηγήσει ή όχι την βίζα. Μάλιστα, σε περίπτωση απόρριψης αίτησης τότε το προξενείο θα πρέπει να αιτιολογήσει την απόφασή του. «Πρόκειται για δικαίωμα που δεν προβλεπόταν στο παρελθόν», πρόσθεσε ο Γιαν ντε Κόιστερ.
Τι είναι η συμφωνία Σένγκεν
Συμφωνία Σένγκεν ή Συνθήκη Σένγκεν καλείται η συμφωνία που υπεγράφη στις 14 Ιουνίου του 1985 στο Σένγκεν ανάμεσα σε πέντε κράτη μέλη (Γερμανία, Βέλγιο, Γαλλία, Λουξεμβούργο και Κάτω Χώρες) και είχε ως στόχο την προοδευτική κατάργηση των ελέγχων στα κοινά σύνορα την εγκατάσταση καθεστώτος ελεύθερης κυκλοφορίας για όλα τα πρόσωπα, υπηκόους των κρατών που υπέγραψαν τη συμφωνία καθώς και αστυνομική και δικαστική συνεργασία. H Ιταλία υπέγραψε τις συμφωνίες το 1990, η Ισπανία και η Πορτογαλία το 1991, η Ελλάδα το 1992, η Αυστρία το 1995 και η Φιλανδία, η Σουηδία και η Δανία το 1996. Η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο συμμετέχουν μόνον εν μέρει στη Συμφωνία Σένγκεν εφόσον έχουν διατηρήσει ακόμη τους ελέγχους στα σύνορά τους. Η σύμβαση Σένγκεν τέθηκε σε ισχύ το 1995 και ενσωματώθηκε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με οκτώ την έναρξη ισχύος της συνθήκης του Άμστερνταμ το Μάιο του 1999. Έκτοτε, το κεκτημένο Σένγκεν εφαρμόζεται και αναπτύσσεται περαιτέρω εντός του νομικού και θεσμικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Από τις 21 Δεκεμβρίου 2007, η Εσθονία, η Τσεχία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβακία και η Σλοβενία ανήκουν στον χώρο Σένγκεν. Οι έλεγχοι στα εσωτερικά χερσαία και θαλάσσια σύνορα μεταξύ αυτών των χωρών και των 15 σημερινών κρατών μελών αίρονται. Κατ’ αυτό τον τρόπο θα υλοποιηθεί το ιδανικό της ελεύθερης κυκλοφορίας: η τελευταία διεύρυνση σημαίνει ότι τα ανατολικά σύνορα του χώρου Σένγκεν φθάνουν τα 4.278 χλμ. Ο χώρος Σένγκεν επεκτάθηκε στις 30 Μαρτίου του 2008 στα αεροδρόμια των οκτώ προαναφερθεισών χωρών της κεντρικής Ευρώπης και της Μάλτας με την κατάργηση των συνοριακών ελέγχων για τους επιβάτες που πραγματοποιούν πτήσεις στο εσωτερικό αυτής της ζώνης χωρίς σύνορα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου