Σε τέσσερις μήνες από σήμερα τίποτα δεν θα θυμίζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν από τη μεταπολίτευση και μετά οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές στην Ελλάδα. Και σε ακριβώς έναν χρόνο τίποτα δεν θα θυμίζει τους όρους άσκησης του επαγγέλματος του δικηγόρου, του φαρμακοποιού, του...
συμβολαιογράφου, του αρχιτέκτονα, του μηχανικού και του ορκωτού λογιστή.
Το μνημόνιο οικονομικής πολιτικής που συμφώνησε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Ενωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θέτει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το άνοιγμα των αγορών και των κλειστών επαγγελμάτων. Ετσι, ό,τι δεν μπόρεσαν να κάνουν δύο προηγούμενες κυβερνήσεις επί μία δεκαετία θα γίνει τώρα μέσα σε έναν χρόνο και μάλιστα με ουσιαστικό τρόπο και χωρίς υπεκφυγές. Είναι βέβαιο ότι τόσο η Ε.Ε. όσο και το ΔΝΤ δεν θα επιτρέψουν υπαναχωρήσεις και η κυβέρνηση είναι ανίσχυρη από τη στιγμή που η εφαρμογή του μνημονίου είναι προϋπόθεση για να εισπράττεται κάθε τρίμηνο η δόση του δανείου του Ελληνικού Δημοσίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Βρυξέλλες διεμήνυσαν ότι δεν πρόκειται να δεχθούν τον τρόπο με τον οποίο ο υπουργός Μεταφορών Δ. Ρέππας σχεδίαζε να ανοίξει το επάγγελμα των οδικών μεταφορών, γιατί έκριναν ότι δεν αποτελεί ουσιαστικό άνοιγμα αλλά συνέχιση της προστασίας των σημερινών μεταφορέων. Ετσι, τώρα αναμένεται να γίνουν οι ανάλογες προσαρμογές.
Τι προβλέπει το μνημόνιο
Σύμφωνα λοιπόν με το περίφημο μνημόνιο, που καθορίζει πλέον τις ζωές όλων μας, η Ελλάδα πρέπει ώς το τέλος του τρίτου τριμήνου, δηλαδή ώς το τέλος Σεπτεμβρίου, να έχει ψηφίσει τον νόμο «για τις οδικές μεταφορές φορτίων που θα άρει τους περιορισμούς που δεν προβλέπονται στην Οδηγία 96/26/ΕΕ της 29ης Απριλίου 1996 σχετικά με την είσοδο στο επάγγελμα των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων και τις ελάχιστες σταθερές τιμές».
Ώς το τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2010 πρέπει να έχει προτείνει τη νομοθεσία για τους δικηγόρους, τους φαρμακοποιούς, τους συμβολαιογράφους, τους αρχιτέκτονες, τους μηχανικούς και τους ορκωτούς λογιστές. Και ώς το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2011 πρέπει να την έχει υιοθετήσει.
Απολύτως ενήμεροι του καθεστώτος που διέπει τα εν λόγω επαγγέλματα, η Ε.Ε. και το ΔΝΤ προσδιορίζουν μάλιστα και τους συγκεκριμένους περιορισμούς που πρέπει να αρθούν σε καθένα από αυτά:
● Στους δικηγόρους, αυτοί που αφορούν την ελάχιστη αμοιβή, την ουσιαστική απαγόρευση διαφήμισης και γεωγραφικούς περιορισμούς σχετικά με το πού μπορούν να δρουν στην Ελλάδα.
● Στους φαρμακοποιούς, για τον αριθμό των φαρμακείων και το ελάχιστο περιθώριο κέρδους.
● Στους συμβολαιογράφους, για την ελάχιστη αμοιβή, τον αριθμό των συμβολαιογράφων και τους γεωγραφικούς περιορισμούς σχετικά με την περιοχή δράσης τους, καθώς και την απαγόρευση διαφήμισης.
● Στους αρχιτέκτονες, μηχανικούς και ορκωτούς λογιστές σχετικά με την ελάχιστη αμοιβή.
Πιο φθηνές άδειες κατ΄ απαίτησιν των Βρυξελλών
Σε μειώσεις του κόστους απόκτησης των νέων αδειών για τα φορτηγά και βυτιοφόρα Δ.Χ. προχωρεί το υπουργείο Μεταφορών, που ετοιμάζει αλλαγές στο νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες εβδομάδες.
Πρόκειται για αλλαγές στο αρχικό σχέδιο, οι οποίες δρομολογούνται μετά και τις πιέσεις των Βρυξελλών για το συγκεκριμένο θέμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάμεσα στις τροποποιήσεις που θα γίνουν μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης περιλαμβάνονται:
● Η κλιμακωτή μείωση της εισφοράς που θα δίνει κάποιος στο Δημόσιο για την απόκτηση μιας νέας άδειας φορτηγού ή βυτιοφόρου Δ.Χ. Υπενθυμίζεται ότι βάσει του σχεδίου νόμου που παρουσιάστηκε από το υπουργείο, το κόστος μιας άδειας θα κυμαίνεται μεταξύ 19.000 ευρώ για φορτηγό 4 τόνων και 94.000 ευρώ για φορτηγό 40 τόνων και από 40.000 ευρώ έως 192.000 ευρώ για βυτιοφόρα Δ.Χ. ως 42 τόνους.
● Η δρομολόγηση σειράς φορολογικών ελαφρύνσεων για τους υφιστάμενους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων, ώστε να επιτευχθεί μία σταδιακή απόσβεση των αδειών τους, οι οποίες θεωρούνται περιουσιακό τους στοιχείο. Πρακτικά εξετάζεται μία μορφή συμψηφισμού ώστε το κόστος των παλιών αδειών να αφαιρείται σταδιακά (ανά έτος) από τη φορολογία τους.
● Η ανά διετία επανεξέταση της εισφοράς για τις νέες άδειες με στόχο περαιτέρω μειώσεις, κάτι που άλλωστε προβλέπεται και από το σχέδιο νόμου.
Την πρόθεση της κυβέρνησης να επανεξετάσει το ύψος των εισφορών για την απόκτηση άδειας έκανε γνωστή και ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας πριν από λίγες ημέρες. «Θα επανεξετάσουμε όλα τα δεδομένα και το ύψος των εισφορών με βάση τις προτάσεις που έχουν γίνει», είπε χαρακτηριστικά.
Αντιδράσεις από ιδιοκτήτες φορτηγών
Για κίνδυνο πλήρους απαξίωσης των παλαιών μεταφορέων κάνουν λόγο, από την πλευρά τους, οι σημερινοί ιδιοκτήτες φορτηγών Δ.Χ., ο αριθμός των οποίων φτάνει τους 33.000. Οι ίδιοι εκφράζουν την αντίθεσή τους στις περαιτέρω μειώσεις των αδειών και ζητούν να υπάρξει μια σταδιακή και όχι βίαιη απελευθέρωση του επαγγέλματος.
Αντιδράσεις πάντως υπάρχουν και από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, οι εκπρόσωποι του οποίου ζητούν την πλήρη απελευθέρωση του κομίστρου και στον κλάδο των βυτιοφόρων, ενώ σημειώνουν ότι στο νομοσχέδιο, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση δεν γίνεται αναφορά στην απελευθέρωση των αδειών ΦΙΧ βυτιοφόρων αυτοκινήτων, παρά το γεγονός ότι υπάρχει σχετική τελεσίδικη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Θα μειωθεί η ποιότητα των έργων
«Η σκοπιμότητα των ελάχιστων αμοιβών στην παροχή των υπηρεσιών των μηχανικών έχει συζητηθεί εκτενώς τα τελευταία χρόνια και σίγουρα υπάρχουν επιχειρήματα από όλες τις πλευρές» υποστηρίζει ο αρχιτέκτονας μηχανικός κ. Δημήτρης Κροκίδης. «Το μόνο σίγουρο είναι ότι το θέμα δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί βιαστικά με αφορμή τη γενικότερη συγκυρία. Η παροχή των υπηρεσιών του αρχιτέκτονα μηχανικού είναι μια πνευματική και δημιουργική εργασία και ως τέτοια πρέπει να πληροί ορισμένες ελάχιστες απαιτήσεις ποιότητας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται απλά ως μια εμπορική πράξη. Αν ληφθεί υπόψη η ανεξέλεγκτη ίδρυση αρχιτεκτονικών σχολών τα τελευταία χρόνια, αλλά και ότι τις υπηρεσίες αυτές παρέχουν μηχανικοί άλλων ειδικοτήτων- μάλιστα πολλές φορές πτυχιούχοι αμφίβολης κατάρτισης- τότε δημιουργούνται οι συνθήκες για την ανάπτυξη ενός στρεβλού ανταγωνισμού που θα συμβάλει στην περαιτέρω υποβάθμιση τόσο του επαγγέλματός μας όσο και των πόλεων».
«Η κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών των μηχανικών είναι άλλη μια βεβιασμένη κίνηση η οποία γίνεται απερίσκεπτα και χωρίς την παραμικρή μελέτη» τονίζει ο πολιτικός μηχανικός και πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας κ. Νίκος Ζυγούρης.
«Εχουμε τονίσει και στο παρελθόν ότι το καθεστώς των ελάχιστων αμοιβών διασφαλίζει την ελάχιστη στάθμη ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι ελάχιστες αμοιβές πολλές φορές υπολείπονται από τις πραγματικές αμοιβές, δεδομένου ότι το πραγματικό κόστος της εργασίας εξαρτάται από τη φύση και τις απαιτήσεις της. Για άλλη μια φορά κάποιοι προτείνουν ρυθμίσεις επικαλούμενοι τι συμβαίνει σε άλλες χώρες χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ότι το σύστημα παραγωγής έργων αυτών των χωρών είναι διασφαλισμένο. Χρόνια τώρα ζητάμε τη θέσπιση του ΜΗΚΙΕ (Μητρώο Κατασκευαστών Ιδιωτικών Εργων) και εκσυγχρονισμό των προδιαγραφών έργων. Αντί αυτού κάποιοι θεωρούν σκόπιμη τη συρρίκνωση των αμοιβών μέσω ενός αθέμιτου ανταγωνισμού, χωρίς να νοιάζονται για την ποιότητα».
Τι ισχύει σε άλλες χώρες
● Υποχρεωτική μελέτη και επίβλεψη από αρχιτέκτονα ● Δεν ορίζονται ελάχιστες αμοιβές
«Βλέπουν» επέλαση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ
Ανησυχία επικρατεί στον κλάδο των φαρμακοποιών από τις πληροφορίες για την άρση όλων των περιορισμών που ισχύουν μέχρι σήμερα: πληθυσμικών και γεωγραφικών.
«Τι νόημα έχει να ανοίξουν φαρμακεία στα σούπερ μάρκετ;» ρωτάει η φαρμακοποιός κ. Αγγελική Αθανασοπούλου. «Ηδη, η “παλιά άδεια” ανοίγει όπου θέλει. Είμαι 23 χρόνια φαρμακοποιός και μπορώ να ανοίξω οπουδήποτε φαρμακείο, αλλά αυτό δεν αναιρεί την άθλια οικονομική κατάσταση ούτε τη βελτιώνει. Πληρώνομαι με πέντε μήνες καθυστέρηση από το Δημόσιο και έχω έναν χρόνο να πληρωθώ από το ΤΣΜΕΔΕ (το Ταμείο των μηχανικών). Αποδίδω ΦΠΑ που δεν έχω εισπράξει και φόρους από έσοδα που θα έπρεπε να είχα αλλά δεν έχω, επειδή καθυστερούν οι πληρωμές μας από τα Ταμεία των ασφαλισμένων. Ο νέος τιμοκατάλογος του Μαΐου έκανε μείωση πάνω από 20% στη λιανική τιμή πώλησης των φαρμάκων, τα οποία είχαμε όμως αγοράσει με παλιά τιμή. Ξέρετε ότι οι νέοι φαρμακοποιοί παίρνουν φέτος καταναλωτικά δάνεια για να μπορέσουν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους έναντι των εταιρειών;».
«Μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ γερμανικής προέλευσης θέλει να ανοίξει και φαρμακεία στην Ελλάδα» τονίζει ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Κώστας Λουράντος. «Το φαρμακείο, όμως, δεν είναι εμπορικό κατάστημα, ούτε μπορούμε να έχουμε αλυσίδες φαρμακείων χωρίς να βάλουμε σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. Στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, υπάρχουν αυστηρά κριτήρια στη λειτουργία των φαρμακείων. Αυτά δεν μπορούν να καταργηθούν. Μάλιστα στις ακριτικές περιοχές της χώρας μας όσα φαρμακεία άνοιξαν πηγαίνουν οικονομικά πολύ καλύτερα από τα φαρμακεία που βρίσκονται στα μεγάλα αστικά κέντρα».
Τι ισχύει σε άλλες χώρες
● Πληθυσμικός περιορισμός ● Ατομικό φαρμακείο ● Δεν επιτρέπονται εκπτώσεις Στη χώρα μας αναλογεί 1 φαρμακείο προς 1.500 κατοίκους, ενώ στην Ισπανία ή την Πορτογαλία είναι 1 προς 4.000 κατοίκους
συμβολαιογράφου, του αρχιτέκτονα, του μηχανικού και του ορκωτού λογιστή.
Το μνημόνιο οικονομικής πολιτικής που συμφώνησε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Ενωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θέτει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το άνοιγμα των αγορών και των κλειστών επαγγελμάτων. Ετσι, ό,τι δεν μπόρεσαν να κάνουν δύο προηγούμενες κυβερνήσεις επί μία δεκαετία θα γίνει τώρα μέσα σε έναν χρόνο και μάλιστα με ουσιαστικό τρόπο και χωρίς υπεκφυγές. Είναι βέβαιο ότι τόσο η Ε.Ε. όσο και το ΔΝΤ δεν θα επιτρέψουν υπαναχωρήσεις και η κυβέρνηση είναι ανίσχυρη από τη στιγμή που η εφαρμογή του μνημονίου είναι προϋπόθεση για να εισπράττεται κάθε τρίμηνο η δόση του δανείου του Ελληνικού Δημοσίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Βρυξέλλες διεμήνυσαν ότι δεν πρόκειται να δεχθούν τον τρόπο με τον οποίο ο υπουργός Μεταφορών Δ. Ρέππας σχεδίαζε να ανοίξει το επάγγελμα των οδικών μεταφορών, γιατί έκριναν ότι δεν αποτελεί ουσιαστικό άνοιγμα αλλά συνέχιση της προστασίας των σημερινών μεταφορέων. Ετσι, τώρα αναμένεται να γίνουν οι ανάλογες προσαρμογές.
Τι προβλέπει το μνημόνιο
Σύμφωνα λοιπόν με το περίφημο μνημόνιο, που καθορίζει πλέον τις ζωές όλων μας, η Ελλάδα πρέπει ώς το τέλος του τρίτου τριμήνου, δηλαδή ώς το τέλος Σεπτεμβρίου, να έχει ψηφίσει τον νόμο «για τις οδικές μεταφορές φορτίων που θα άρει τους περιορισμούς που δεν προβλέπονται στην Οδηγία 96/26/ΕΕ της 29ης Απριλίου 1996 σχετικά με την είσοδο στο επάγγελμα των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων και τις ελάχιστες σταθερές τιμές».
Ώς το τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2010 πρέπει να έχει προτείνει τη νομοθεσία για τους δικηγόρους, τους φαρμακοποιούς, τους συμβολαιογράφους, τους αρχιτέκτονες, τους μηχανικούς και τους ορκωτούς λογιστές. Και ώς το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2011 πρέπει να την έχει υιοθετήσει.
Απολύτως ενήμεροι του καθεστώτος που διέπει τα εν λόγω επαγγέλματα, η Ε.Ε. και το ΔΝΤ προσδιορίζουν μάλιστα και τους συγκεκριμένους περιορισμούς που πρέπει να αρθούν σε καθένα από αυτά:
● Στους δικηγόρους, αυτοί που αφορούν την ελάχιστη αμοιβή, την ουσιαστική απαγόρευση διαφήμισης και γεωγραφικούς περιορισμούς σχετικά με το πού μπορούν να δρουν στην Ελλάδα.
● Στους φαρμακοποιούς, για τον αριθμό των φαρμακείων και το ελάχιστο περιθώριο κέρδους.
● Στους συμβολαιογράφους, για την ελάχιστη αμοιβή, τον αριθμό των συμβολαιογράφων και τους γεωγραφικούς περιορισμούς σχετικά με την περιοχή δράσης τους, καθώς και την απαγόρευση διαφήμισης.
● Στους αρχιτέκτονες, μηχανικούς και ορκωτούς λογιστές σχετικά με την ελάχιστη αμοιβή.
Πιο φθηνές άδειες κατ΄ απαίτησιν των Βρυξελλών
Σε μειώσεις του κόστους απόκτησης των νέων αδειών για τα φορτηγά και βυτιοφόρα Δ.Χ. προχωρεί το υπουργείο Μεταφορών, που ετοιμάζει αλλαγές στο νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες εβδομάδες.
Πρόκειται για αλλαγές στο αρχικό σχέδιο, οι οποίες δρομολογούνται μετά και τις πιέσεις των Βρυξελλών για το συγκεκριμένο θέμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάμεσα στις τροποποιήσεις που θα γίνουν μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης περιλαμβάνονται:
● Η κλιμακωτή μείωση της εισφοράς που θα δίνει κάποιος στο Δημόσιο για την απόκτηση μιας νέας άδειας φορτηγού ή βυτιοφόρου Δ.Χ. Υπενθυμίζεται ότι βάσει του σχεδίου νόμου που παρουσιάστηκε από το υπουργείο, το κόστος μιας άδειας θα κυμαίνεται μεταξύ 19.000 ευρώ για φορτηγό 4 τόνων και 94.000 ευρώ για φορτηγό 40 τόνων και από 40.000 ευρώ έως 192.000 ευρώ για βυτιοφόρα Δ.Χ. ως 42 τόνους.
● Η δρομολόγηση σειράς φορολογικών ελαφρύνσεων για τους υφιστάμενους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων, ώστε να επιτευχθεί μία σταδιακή απόσβεση των αδειών τους, οι οποίες θεωρούνται περιουσιακό τους στοιχείο. Πρακτικά εξετάζεται μία μορφή συμψηφισμού ώστε το κόστος των παλιών αδειών να αφαιρείται σταδιακά (ανά έτος) από τη φορολογία τους.
● Η ανά διετία επανεξέταση της εισφοράς για τις νέες άδειες με στόχο περαιτέρω μειώσεις, κάτι που άλλωστε προβλέπεται και από το σχέδιο νόμου.
Την πρόθεση της κυβέρνησης να επανεξετάσει το ύψος των εισφορών για την απόκτηση άδειας έκανε γνωστή και ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας πριν από λίγες ημέρες. «Θα επανεξετάσουμε όλα τα δεδομένα και το ύψος των εισφορών με βάση τις προτάσεις που έχουν γίνει», είπε χαρακτηριστικά.
Αντιδράσεις από ιδιοκτήτες φορτηγών
Για κίνδυνο πλήρους απαξίωσης των παλαιών μεταφορέων κάνουν λόγο, από την πλευρά τους, οι σημερινοί ιδιοκτήτες φορτηγών Δ.Χ., ο αριθμός των οποίων φτάνει τους 33.000. Οι ίδιοι εκφράζουν την αντίθεσή τους στις περαιτέρω μειώσεις των αδειών και ζητούν να υπάρξει μια σταδιακή και όχι βίαιη απελευθέρωση του επαγγέλματος.
Αντιδράσεις πάντως υπάρχουν και από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, οι εκπρόσωποι του οποίου ζητούν την πλήρη απελευθέρωση του κομίστρου και στον κλάδο των βυτιοφόρων, ενώ σημειώνουν ότι στο νομοσχέδιο, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση δεν γίνεται αναφορά στην απελευθέρωση των αδειών ΦΙΧ βυτιοφόρων αυτοκινήτων, παρά το γεγονός ότι υπάρχει σχετική τελεσίδικη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Θα μειωθεί η ποιότητα των έργων
«Η σκοπιμότητα των ελάχιστων αμοιβών στην παροχή των υπηρεσιών των μηχανικών έχει συζητηθεί εκτενώς τα τελευταία χρόνια και σίγουρα υπάρχουν επιχειρήματα από όλες τις πλευρές» υποστηρίζει ο αρχιτέκτονας μηχανικός κ. Δημήτρης Κροκίδης. «Το μόνο σίγουρο είναι ότι το θέμα δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί βιαστικά με αφορμή τη γενικότερη συγκυρία. Η παροχή των υπηρεσιών του αρχιτέκτονα μηχανικού είναι μια πνευματική και δημιουργική εργασία και ως τέτοια πρέπει να πληροί ορισμένες ελάχιστες απαιτήσεις ποιότητας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται απλά ως μια εμπορική πράξη. Αν ληφθεί υπόψη η ανεξέλεγκτη ίδρυση αρχιτεκτονικών σχολών τα τελευταία χρόνια, αλλά και ότι τις υπηρεσίες αυτές παρέχουν μηχανικοί άλλων ειδικοτήτων- μάλιστα πολλές φορές πτυχιούχοι αμφίβολης κατάρτισης- τότε δημιουργούνται οι συνθήκες για την ανάπτυξη ενός στρεβλού ανταγωνισμού που θα συμβάλει στην περαιτέρω υποβάθμιση τόσο του επαγγέλματός μας όσο και των πόλεων».
«Η κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών των μηχανικών είναι άλλη μια βεβιασμένη κίνηση η οποία γίνεται απερίσκεπτα και χωρίς την παραμικρή μελέτη» τονίζει ο πολιτικός μηχανικός και πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας κ. Νίκος Ζυγούρης.
«Εχουμε τονίσει και στο παρελθόν ότι το καθεστώς των ελάχιστων αμοιβών διασφαλίζει την ελάχιστη στάθμη ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι ελάχιστες αμοιβές πολλές φορές υπολείπονται από τις πραγματικές αμοιβές, δεδομένου ότι το πραγματικό κόστος της εργασίας εξαρτάται από τη φύση και τις απαιτήσεις της. Για άλλη μια φορά κάποιοι προτείνουν ρυθμίσεις επικαλούμενοι τι συμβαίνει σε άλλες χώρες χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ότι το σύστημα παραγωγής έργων αυτών των χωρών είναι διασφαλισμένο. Χρόνια τώρα ζητάμε τη θέσπιση του ΜΗΚΙΕ (Μητρώο Κατασκευαστών Ιδιωτικών Εργων) και εκσυγχρονισμό των προδιαγραφών έργων. Αντί αυτού κάποιοι θεωρούν σκόπιμη τη συρρίκνωση των αμοιβών μέσω ενός αθέμιτου ανταγωνισμού, χωρίς να νοιάζονται για την ποιότητα».
Τι ισχύει σε άλλες χώρες
● Υποχρεωτική μελέτη και επίβλεψη από αρχιτέκτονα ● Δεν ορίζονται ελάχιστες αμοιβές
«Βλέπουν» επέλαση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ
Ανησυχία επικρατεί στον κλάδο των φαρμακοποιών από τις πληροφορίες για την άρση όλων των περιορισμών που ισχύουν μέχρι σήμερα: πληθυσμικών και γεωγραφικών.
«Τι νόημα έχει να ανοίξουν φαρμακεία στα σούπερ μάρκετ;» ρωτάει η φαρμακοποιός κ. Αγγελική Αθανασοπούλου. «Ηδη, η “παλιά άδεια” ανοίγει όπου θέλει. Είμαι 23 χρόνια φαρμακοποιός και μπορώ να ανοίξω οπουδήποτε φαρμακείο, αλλά αυτό δεν αναιρεί την άθλια οικονομική κατάσταση ούτε τη βελτιώνει. Πληρώνομαι με πέντε μήνες καθυστέρηση από το Δημόσιο και έχω έναν χρόνο να πληρωθώ από το ΤΣΜΕΔΕ (το Ταμείο των μηχανικών). Αποδίδω ΦΠΑ που δεν έχω εισπράξει και φόρους από έσοδα που θα έπρεπε να είχα αλλά δεν έχω, επειδή καθυστερούν οι πληρωμές μας από τα Ταμεία των ασφαλισμένων. Ο νέος τιμοκατάλογος του Μαΐου έκανε μείωση πάνω από 20% στη λιανική τιμή πώλησης των φαρμάκων, τα οποία είχαμε όμως αγοράσει με παλιά τιμή. Ξέρετε ότι οι νέοι φαρμακοποιοί παίρνουν φέτος καταναλωτικά δάνεια για να μπορέσουν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους έναντι των εταιρειών;».
«Μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ γερμανικής προέλευσης θέλει να ανοίξει και φαρμακεία στην Ελλάδα» τονίζει ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Κώστας Λουράντος. «Το φαρμακείο, όμως, δεν είναι εμπορικό κατάστημα, ούτε μπορούμε να έχουμε αλυσίδες φαρμακείων χωρίς να βάλουμε σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. Στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, υπάρχουν αυστηρά κριτήρια στη λειτουργία των φαρμακείων. Αυτά δεν μπορούν να καταργηθούν. Μάλιστα στις ακριτικές περιοχές της χώρας μας όσα φαρμακεία άνοιξαν πηγαίνουν οικονομικά πολύ καλύτερα από τα φαρμακεία που βρίσκονται στα μεγάλα αστικά κέντρα».
Τι ισχύει σε άλλες χώρες
● Πληθυσμικός περιορισμός ● Ατομικό φαρμακείο ● Δεν επιτρέπονται εκπτώσεις Στη χώρα μας αναλογεί 1 φαρμακείο προς 1.500 κατοίκους, ενώ στην Ισπανία ή την Πορτογαλία είναι 1 προς 4.000 κατοίκους
Θα κινδυνεύσει η αμεροληψία στις υποθέσεις
«Ο συμβολαιογράφος οφείλει να ασκεί τα καθήκοντά του επιδεικνύοντας ανεξαρτησία και αμεροληψία, έτσι ώστε να διασφαλίζει το συμφέρον όχι “ενός πελάτη”, αλλά όλων των εμπλεκόμενων στη σύμβαση μερών, στοχεύοντας στην πραγματικότητα, όπως και ο δικαστής, στην προστασία της έννομης τάξης εν γένει» λέει η συμβολαιογράφος κ. Φωτεινή Τριγάζη. «Το καθήκον αυτό τον διαφοροποιεί ουσιαστικάαπό κάθε ελεύθερο επαγγελματία. Σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς είναι βέβαιο ότι ο συμβολαιογράφος θα αρχίσει να σχοινοβατεί. Θα καλείται καθημερινά να συμφιλιώνει το καθήκον της αμεροληψίας με τον ρόλο του ως “εμπόρου”, ο οποίος θα πρέπει να ανταγωνίζεται τους συναδέλφους του και να προσελκύει πελάτες».
«Η ιδιαιτερότητα της Ελληνικής πραγματικότητας και συγκεκριμένα η ανυπαρξία χαρτών- πινάκων με καταγεγραμμένη τη δημόσια περιουσία και τα δάση, χαρτών με οροθετημένους τους αιγιαλούς και τις παραλίες, η ανυπαρξία Κτηματολογίου, η έλλειψη μηχανοργάνωσης, μηχανισμών ελέγχου και είσπραξης φόρων και τελών, υποχρέωσαν την πολιτεία να αναθέσει στον συμβολαιογράφοως φορέα δημόσιας εξουσίας πληθώρα καθηκόντων, τα οποία αποσκοπούν στην προστασία του δημόσιου συμφέροντος και της δημόσιας ασφάλειας ή στην άσκηση οικονομικής, δημοσιονομικής και κοινωνικής πολιτικής» υποστηρίζει ο πρόεδρος του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου της Αθήνας κ. Κώστας Βλαχάκης.
Τι ισχύει σε άλλες χώρες
● Το κράτος ορίζει τις αμοιβές ● Υπάρχει χωρική αρμοδιότητα Η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις 21 από τις 27 χώρες- μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης όπου ισχύει ο θεσμός του συμβολαιογράφου «λατινικού τύπου». Αυτός ο τύπος δεν υφίσταται μόνο στη Βρετανία, την Ιρλανδία, την Κύπρο και τις σκανδιναβικές χώρες (Σουηδία, Φινλανδία και Δανία)
Δεν είναι απελευθέρωση η χορήγηση αδειών σε αποφοίτους κολεγίων
«Η λεγόμενη απελευθέρωση του δικηγορικού επαγγέλματος λίγες ανατροπές θα επιφέρει στην καθημερινότητά μας», υποστηρίζει ο δικηγόρος κ. Αγαμέμνων Τάτσης. «Ετσι κι αλλιώς τα προβλήματα του επαγγέλματος- με εξαίρεση τον δικηγορικό υπερπληθυσμό- δεν έχουν να κάνουν με το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας μας, αλλά με τα προβλήματα που ταλανίζουν γενικότερα τη Δικαιοσύνη, αναπόσπαστο μέρος της οποίας είναι και ο δικηγόρος. Αν εννοούμε ως απελευθέρωση του επαγγέλματος π.χ. τη δυνατότητα που θα δίνεται σε έναν δικηγόρο Κορίνθου να παρίσταται και σε δικαστήρια των Αθηνών, χωρίς να είναι αναγκασμένος ο πελάτης του να πληρώσει και δικηγόρο από την Αθήνα, ή ότι πιθανόν να αρθεί η ανάγκη υποχρεωτικής παράστασης δικηγόρου σε συμβόλαια που αφορούν σύσταση εταιρειών, τότε θα πρέπει μάλλον αν μιλήσουμε για επαναφορά στη λογική, απέναντι στη συντεχνιακή στρέβλωση, που όμως θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι μέχρι σήμερα διασφάλισε στο ακέραιο τις συναλλαγές. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι υπάρχουν στρεβλώσεις στο τρόπο άσκησης του δικηγορικού λειτουργήματος, αφού ο πολίτης επιβαρύνεται με παράλογες προσαυξήσεις υπέρ τρίτων πάνω στη δικηγορική αμοιβή, προκειμένου να αναζητήσει το “δίκιο” του.
Δεν μπορούν όμως αυτές να αποτελούν το εφαλτήριο για περαιτέρω υποβάθμιση της Δικαιοσύνης. Από την άλλη πλευρά όμως δεν συνιστά σε καμία περίπτωση απελευθέρωση η άκριτη χορήγηση αδειών άσκησης επαγγέλματος σε αποφοίτους περίεργων κολεγίων τριετούς φοίτησης ή ανάλογες απόπειρες συρρίκνωσης του καθ΄ όλα αναγκαίου επιστημονικού και επαγγελματικού επιπέδου των νομικών. Το ερώτημα λοιπόν τίθεται και πάλι, και μάλιστα σήμερα ακόμη πιο επίκαιρο, μετά την κρίση που διήλθε ο θεσμός της Δικαιοσύνης: πότε επιτέλους θα ασχοληθούμε σοβαρά με τα πραγματικά προβλήματα του χώρου, παρέχοντας στον έλληνα πολίτη την απαραίτητη ασφάλεια δικαίου και στην κοινωνία τη βεβαιότητα ότι η πρόσβαση στη Δικαιοσύνη είναι και τυπικά, κυρίως όμως ουσιαστικά, απρόσκοπτη;».
Ο πρόεδρος του ΔΣΑ
«Λέξεις αμφίσημες μας καταδυναστεύουν και αποπροσανατολίζουν από τα καθημερινά και τα σοβαρά που απασχολούν τους επαγγελματικούς κλάδους», τονίζει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου της Αθήνας κ. Δημήτρης Παξινός. «Ακόμη και η λέξη απελευθέρωση παραπέμπει στο δουλεμπόριο, με τη σημερινή σύγχρονη μορφή. Ο κόσμος εκστασιάζεται και λησμονεί τα δικά του βάσανα και φαίνεται να επικροτεί όλα όσα έρχονται να ισοπεδώσουν ό,τι έχει απομείνει. Η κυβέρνηση αυτή έχει εξαπολύσει ένα κυνηγητό μαγισσών, στρέφοντας τη μια τάξη κατά της άλλης, καθιστώντας έρμαιο τον κάθε φορολογούμενο στην αυθαιρεσία κάθε οργάνου εξουσίας. Ο κόσμος απολαμβάνει το φαινόμενο από την πολυθρόνα του, χωρίς να συνειδητοποιεί ότι δυνάμει είναι κι αυτός θύμα. Αλλωστε οι μεγάλοι πάντα ξεφεύγουν. Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι έχουν ίδιους πόρους, αυτοδιαχειριζόμενοι με εντιμότητα τα έσοδά τους και προσφέροντας υπηρεσίες στους πολίτες, αλλά και στην κοινωνία με ρόλο θεσμικό και παρεμβατικό, σε θέματα ενοχλητικά για τους κρατούντες. Μόνη σταθερά της “απελευθέρωσης” είναι η υποδούλωση στο κέρδος και μόνο».
Τι ισχύει σε άλλες χώρες
● Δεν απαγορεύεται η διαφήμιση.
● Δεν είναι υποχρεωτική η εντοπιότητα και η παράσταση δικηγόρων σε υπογραφές συμβολαίων.
Κάθε χώρα της Ε.Ε. έχει παρόμοια κριτήρια με την Ελλάδα με διαφορά μόνον στον χρόνο της άσκησης ή τον αριθμό των παραστάσεων. Η εντοπιότητα ισχύει μόνο και εφόσον διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον.
«Στην Ελλάδα έχουμε σήμερα 45.000 δικηγόρους», λέει ο δικηγόρος και επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στο Συμβούλιο των Δικηγορικών Συλλόγων της Ευρώπης κ. Ευάγγελος Τσαουρούλης. «Δεν μπορούμε να μιλούμε, λοιπόν, για κλειστό επάγγελμα. Αντιστοιχεί ήδη ένας δικηγόρος προς 200 κατοίκους, όταν στις υπόλοιπες χώρες είναι ένας προς 2.000. Τώρα στην Ε.Ε. συζητάμε το ενδεχόμενο κατάργησης των ελάχιστων αμοιβών αλλά όχι του γραμματίου προείσπραξης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου