Οι επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Σερβάζ Ντερούζ, του ΔΝΤ Πολ Τόμσεν και της ΕΚΤ Κλάους Μαζούχ κλείστηκαν στο ...ξενοδοχείο όλο το Σαββατοκύριακο και ετοίμασαν το σχέδιο που θα αποτελέσει τη βάση του τελικού κειμένου, το οποίο θα συγγράψουν σήμερα ή αύριο με τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου Αναχωρώντας μεσοβδόμαδα από την πρωτεύουσα, η τρόικα μπορεί να φεύγει εν μέρει ικανοποιημένη, αλλά αφήνει πίσω της 10 εντολές, που πρέπει να έχουν γίνει πράξη μέχρι τον Οκτώβριο, οπότε και θα έρθουν για τον επόμενο έλεγχο, λίγο μετά την εγκατάσταση στην Αθήνα του μόνιμου εκπροσώπου του ΔΝΤ, Μπομπ Τράα.
Ψάχνουν άλλα 9,6 δισ. Τον Οκτώβριο είναι που πρέπει να έχει κατατεθεί στη Βουλή και το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2011, στο οποίο θα καταγράφονται αναλυτικά τα μέτρα προσαρμογής 3,2% του ΑΕΠ ή 4,3% μαζί με τα οφέλη από τα μέτρα του 2010, ήτοι συνολικά 9,65 δισ. ευρώ και αφορούν φορολόγηση (αυθαίρετα, ημιυπαίθριοι, φόρος πολυτελείας, λογιστικός προσδιορισμός εισοδημάτων, τυχερά παιχνίδια, έκτακτη εισφορά επιχειρήσεων, μετάταξη συντελεστών ΦΠΑ, πράσινα τέλη, τεκμήρια, αύξηση αντικειμενικών αξιών, φορολογία αμοιβών σε είδος) ή μείωση δαπανών (ενδιάμεση κατανάλωση, ενιαίο σύστημα πληρωμών, πάγωμα συντάξεων, «Καλλικράτης», εισφορά υψηλών συντάξεων, μείωση δημοσίων επενδύσεων). Οι 10 εντολές που θα ανοίξουν τα μέτωπα, αλλά και το δρόμο για την τρίτη δόση του δανείου των 9 δισ. ευρώ, εστιάζουν σε: 1 Υπηρεσίες. Μπορεί το Μνημόνιο να λέει απλώς ότι μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή των κλαδικών νομοθεσιών, αλλά η τρόικα ζητεί επίσπευση. Και εκτός της άρσης στις οδικές μεταφορές φορτίων (είσοδος στο επάγγελμα και ελάχιστες σταθερές τιμές) απαιτεί την υιοθέτηση μιας οριζόντιας νομοθεσίας (σ.σ. έχει καθυστερήσει, έπρεπε να ήταν έτοιμη από τον Ιούνιο), τη λειτουργία μοναδικών σημείων επαφής και την υιοθέτηση μέτρων σε βασικούς κλάδους, όπως, τουρισμό, εμπόριο και εκπαίδευση.
Σειρά των ταξί Μετά τα φορτηγά σειρά θα πάρουν τα ταξί. Το υπουργείο Υποδομών επιδιώκει την εξυγίανση του κλάδου παρά το άνοιγμα της αγοράς, που έτσι κι αλλιώς υπερκαλύπτει τις ανάγκες, καθώς η αναλογία είναι 4 ταξί για κάθε 1.000 κατοίκους. Οι εκπρόσωποι του κλάδου πάντως υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει κοινοτική οδηγία.
2 Επαγγέλματα. Το Μνημόνιο είναι σαφές. Εξι επαγγέλματα: δικηγόροι, φαρμακοποιοί, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, αρχιτέκτονες και ορκωτοί λογιστές πρέπει να ανοίξουν. Κι αυτό σημαίνει πως πρέπει να αρθούν οι γεωγραφικοί περιορισμοί, οι ελάχιστες αμοιβές που ορίζονται κεντρικά και να αναγνωρίζονται και τα προσόντα εργαζομένων που προέρχονται από τρίτες χώρες.
3 Ενέργεια. Η έκδοση του Π.Δ. για την απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς και η υπουργική απόφαση για τις τιμές κατανάλωσης είναι μόνο το πρώτο φετινό βήμα στην υπόθεση της ΔΕΗ. Τα επόμενα θα επισπευσθούν, ώστε να δοθούν τα πρώτα δείγματα γραφής στην τρόικα από το φθινόπωρο.
4 Συγκοινωνίες - ΔΕΚΟ. Η αρχή γίνεται με τον ΟΣΕ. Θα ακολουθήσουν οι αστικές συγκοινωνίες, με τη δημιουργία δύο φορέων (σταθερής τροχιάς και οδικές), αλλά και το «μάζεμα» των ΔΕΚΟ. Κι αυτό δεν μπορεί να τεθεί χωρίς την «τύχη» των εργαζομένων.
Οι «ανθρώπινοι πόροι» Δεν είναι τυχαίο ότι τέλη Σεπτεμβρίου πρέπει να έχει γίνει ο πρώτος απολογισμός σχετικά με τη χρήση πόρων, «συμπεριλαμβανομένων και των ανθρωπίνων πόρων», όπως λέγεται στο Μνημόνιο. Και η χρήση αυτή κατά την κυβέρνηση θα αφορά μόνο τις μετατάξεις υπαλλήλων και για την ώρα δεν τίθεται θέμα απολύσεων, ούτε και στις ΔΕΚΟ, επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες.
5 Νοσοκομεία-προμήθειες. Αμεση ενεργοποίηση συστημάτων ηλεκτρονικών δημοπρασιών και υιοθέτηση των κοινοτικών οδηγιών για ένα ενιαίο σύστημα προμηθειών διπλής εγγραφής. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο σύστημα διαχείρισης των φαρμάκων-αντιγράφων σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική παρακολούθηση των ιατρικών συνταγών και τη μηχανοργάνωση των νοσοκομείων. Οι νοσοκομειακές δαπάνες των 9 δισ. ευρώ αποτελούν το μεγάλο κόστος και καθώς εκτιμάται ότι μπορεί να περιοριστούν κατά το ένα τρίτο, θεωρείται άμεση η ανάγκη ενεργοποίησης του σχετικού μηχανισμού.
6 Ενιαίο μισθολόγιο. Η κυβέρνηση μπορεί να ανοίγει το διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΔΕΔΥ) πιθανότατα από τον Σεπτέμβριο, αλλά η τρόικα ζητεί άμεσα την εφαρμογή του ενιαίου συστήματος πληρωμών. Και σε συνέχεια της απογραφής, ουσιαστικά απαιτεί «κόψιμο» αποδοχών που λαμβάνονται κατά παράβαση, όπως διπλές αμοιβές, οικογενειακά επιδόματα κ.λπ.
7 Φοροδιαφυγή. Το σύστημα νοσεί κατά τις διαπιστώσεις και της τρόικας, η οποία την επόμενη φορά θέλει να δει αποτελέσματα και όχι μόνο μέτρα. Το νομοσχέδιο που θα περάσει τον Σεπτέμβριο από τη Βουλή θα αφορά την εκ βάθρων αναδιάρθρωση του υπουργείου Οικονομικών. Φυλάκιση φοροφυγάδων Συνεπικουρικά θα λειτουργήσουν και οι πέντε ειδικές ομάδες δράσης για ανείσπρακτα, ληξιπρόθεσμα, μεγάλους οφειλέτες, πλούσιους φοροφυγάδες και ελέγχους. Η τρόικα έχει ζητήσει την ενεργοποίηση της ποινικής δίωξης των μεγάλων φοροφυγάδων και δεν αποκλείεται μέχρι τον Οκτώβριο να έχουν διαβεί τη φυλακή ορισμένοι εξ αυτών που δεν συνετίζονται. Στον αντίποδα αυτού, από πλευράς δαπανών, ενεργοποιείται από τον Οκτώβριο και η δημοσιοποίηση όλων των στοιχείων: δηλαδή το πού θα ξοδεύεται κάθε ευρώ θα αναρτάται στο Διαδίκτυο.
8 ΟΤΑ. Η χορήγηση αφειδώς εγγυήσεων από το Δημόσιο για δάνεια των δήμων είναι μια τακτική επί της οποίας κάθε άλλο παρά υπερθεματίζει η τρόικα, η οποία θέλει πλήρη έλεγχο των ταμείων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
9 Ανταγωνισμός. Να έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Γενικό Εμπορικό Μητρώο.
10 ΕΣΠΑ. Η αύξηση στην απορρόφηση πόρων τείνει να εξελιχθεί σε μια από τις πιο δύσκολες υποθέσεις, καθώς οι περικοπές επενδύσεων είναι συνεχείς. Τα μεγάλα έργα πάντως πρέπει να έχουν αρχίσει να απορροφούν μεγαλύτερα κονδύλια, προκειμένου να «τρέξουν» γρηγορότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου