Μήπως στον αντίποδα των άνεργων επιστημόνων βρίσκονται οι εξειδικευμένοι τεχνικοί και τεχνίτες; Ισως. Η εποχή πάντως που ο γιατρός και ο δικηγόρος θεωρούνταν επαγγέλματα με υψηλές οικονομικές απολαβές έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Αντίθετα, επαγγέλματα μικρότερης λάμψης και στάτους δεν μαστίζονται από την ανεργία...
Από τον ΟΑΕΔ μάθαμε πως κάθε χρόνο μένουν έξω παιδιά που θέλουν να φοιτήσουν στο ΙΕΚ Τεχνικών Αρτοποιίας και Ζαχαροπλαστικής. Ο λόγος είναι απλός. «Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο γιατί υπάρχει άμεση επαγγελματική αποκατάσταση και πολύ καλές αποδοχές», λέει ο 19χρονος Δ. Σπάνδος, που αποφοίτησε από την αντίστοιχη ΕΠΑ.Σ. «Βρήκα αμέσως δουλειά και ο μισθός μου φτάνει τα 1.400 ευρώ». Καθόλου άσχημα, αν σκεφθεί κανείς ότι οι αποδοχές ενός πρωτοδιοριζόμενου καθηγητή είναι 1.000 ευρώ, ενώ ένας ειδικευόμενος γιατρός όταν ξεκινάει την εργασία του, δεν εισπράττει πάνω από 1.200 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των επιδομάτων.
Σήμερα μόνο στην Αθήνα έχουμε περισσότερους γιατρούς απ' όσους έχει όλο το Βέλγιο, ενώ ένας δικηγόρος αντιστοιχεί σε 200 κατοίκους της πρωτεύουσας, αντί για 1.000 που είναι ο μέσος κοινοτικός όρος. Σύμφωνα με το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, το 48% από τους 23.187 δικηγόρους δεν έχει καταφέρει ακόμη να κάνει ούτε μία παράσταση στα δικαστήρια.
Βρίσκουν πρόσφορο έδαφος
Αντίθετα, «το έδαφος για την επαγγελματική αποκατάσταση του μάγειρα και του ζαχαροπλάστη είναι ακόμη πρόσφορο», εξηγεί ο Λεων. Καραθανάσης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργατών Επισιτισμού Υπαλλήλων Τουριστικών Επαγγελμάτων. Και προσθέτει: «Ο νεοπροσλαμβανόμενος ξεκινάει από τρίτος μάγειρας με πρώτο μισθό τα 800 ευρώ συν τα επιδόματα, αν είναι έγγαμος, έχει παιδιά κ.λπ. Βέβαια, όλοι οι καλοί σεφ έρχονται σε διαπραγματεύσεις με τους εργοδότες και συνήθως δεν πληρώνονται τις αποδοχές της σύμβασης, αλλά μπορούν και παίρνουν πολύ περισσότερα χρήματα».
Ζωντανό παράδειγμα, ο 29χρονος Γ. Παπαδάκης, ο οποίος είναι πρώτος μάγειρας στο ξενοδοχείο «Χίλτον». Ο ίδιος θα μας πει ότι «η δουλειά του είναι πολύ δημιουργική και ταυτόχρονα πολύ δύσκολη και κουραστική». Εξηγεί επίσης, ότι η εύρεση καλής εργασίας στο αντικείμενό του ήταν ευκολότερη πριν από μια δεκαετία και πιστεύει ότι ο κλάδος θα πήγαινε καλύτερα, αν όλοι οι εργοδότες προσλάμβαναν μάγειρες που έχουν τελειώσει μια σχολή, και όχι ανειδίκευτους για να δίνουν φθηνά μεροκάματα».
«Το ημερομίσθιο ενός νέου υδραυλικού είναι 46 ευρώ. Ωστόσο στις καλές εποχές, αν ένας νέος υδραυλικός κυνηγούσε τη δουλειά του θα μπορούσε να βγάζει 2.500 με 3.000 ευρώ το μήνα. Τώρα βέβαια με την πτώση της οικοδομής υπάρχει μία κάμψη, αλλά και πάλι μπορεί να βρει κανείς καλή δουλειά», μας λέει ο Ηλ. Χούντος από την Ομοσπονδία Βιοτεχνών Υδραυλικών Ελλάδος- ΟΒΥΕ.
Την ίδια στιγμή, ένας μηχανικός του Πολυτεχνείου λαμβάνει σύμφωνα με το ΤΕΕ 1.343,10 ως πρωτοπροσλαμβανόμενος σε μελετητική ή κατασκευαστική εταιρεία και σχεδόν 150 ευρώ περισσότερα αν προσληφθεί στη βιομηχανία. Εάν καταφέρει να βρει δουλειά.
Πράγμα που ήταν πολύ εύκολο, για τον 20χρονο Ηλία Ράπτη που τελείωσε την ΕΠΑ.Σ Ηλεκτρολόγων. Οδηγήθηκε σ' αυτή την επιλογή έπειτα από δύο αποτυχημένες απόπειρες να περάσει σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ. «Από ένα φίλο μου έμαθα για τις σχολές του ΟΑΕΔ. Βρήκα πολύ εύκολα δουλειά μετά την πρακτική μου άσκηση. Σήμερα δουλεύω ως εγκαταστάτης οικοδομών».
Τυχερή στην εύρεση εργασίας στάθηκε και η 20χρονη Νικολέτα Δρόσου. Αποφοίτησε από ΕΠΑ.Σ, με την ειδίκευση του υπαλλήλου οικονομικών υπηρεσιών. Προσελήφθη στο γραφείο όπου έκανε την πρακτική της. «Ανέκαθεν μου άρεσε η ενασχόληση με τους αριθμούς. Κι αυτό είναι ένα επάγγελμα που το αγάπησα από τους καθηγητές μου και μέσα από την πρακτική μου. Είμαι πολύ ευχαριστημένη».
Σπουδές με μέλλον
Πολλοί πτυχιούχοι ΑΕΙ θα ζήλευαν τον τραπεζικό λογαριασμό ενός υδραυλικού. Για τους περισσότερους, επίσης, είναι άπιαστο όνειρο η άμεση επαγγελματική αποκατάσταση με το πέρας των σπουδών τους, όπως συμβαίνει μ' έναν ηλεκτρολόγο, έναν μάγειρα, ή έναν κομμωτή που απέκτησαν τη σχετική ειδίκευση σε αντίστοιχη σχολή.
Θα μπορούσε άραγε να αποτελέσει επαγγελματική διέξοδο η φοίτηση σε ένα από τα δεκάδες κρατικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, (ΙΕΚ) ή στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του ΟΑΕΔ; Η απάντηση που πήραμε κι από τους δύο οργανισμούς είναι θετική. Τουλάχιστον για όλους τους νέους που για διάφορους λόγους δεν έχουν συνδέσει την επαγγελματική τους σταδιοδρομία με τη φοίτησή τους σε κάποιο ανώτερο ή ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Οι εποπτεύοντες του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ), που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και την οργάνωση των 92 δημόσιων ΙΕΚ του υπουργείου Παιδείας, δηλώνουν ότι «οι απόφοιτοι ΙΕΚ στην πλειονότητά τους εισέρχεται στην αγορά εργασίας αμέσως μετά την αποφοίτησή τους».
Αλλά και από τον ΟΑΕΔ, υπό τη σκέπη του οποίου βρίσκονται 40 ΙΕΚ και 53 Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.), υποστηρίζεται, ότι απορροφάται πολύ μεγάλο ποσοστό.
Σε πρόσφατη έρευνα του ΠΑΕΠ (Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητικής Πληροφορικής, Μάιος του 2009), αξιολογήθηκε η απορροφητικότητα (ποιοτικά και ποσοτικά) των αποφοίτων ΙΕΚ στην αγορά εργασίας. Σε πανελλαδικό δείγμα δέκα χιλιάδων αποφοίτων, διαπιστώθηκε ότι 71,4% των αποφοίτων βρήκαν δουλειά, είτε ως μισθωτοί, είτε ως αυτοαπασχολούμενοι.
Στις 202 θεσμοθετημένες ειδικότητες των ΙΕΚ (εκ των οποίων οι 60 έχουν ρυθμισμένα επαγγελματικά δικαιώματα), καλύπτεται ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων: Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από σύγχρονες ειδικότητες Πληροφορικής, μέχρι πιο παραδοσιακές, όπως είναι το επάγγελμα του ξυλουργού, αλλά και πιο εξεζητημένες (ειδικός καρναβαλικών κατασκευών ή τεχνίτης ψηφιδωτών).
Το δίπλωμα επαγγελματικής κατάρτισης του ΟΕΕΚ αναγνωρίζεται ως τυπικό προσόν διορισμού στον δημόσιο τομέα και μοριοδοτείται σε διαγωνισμούς μέσω ΑΣΕΠ με 150 μονάδες, εφόσον αποτελεί δεύτερο τίτλο σπουδών, με πρώτο το πτυχίο αντίστοιχης ειδικότητας σε ΕΠΑ.Λ. β' κύκλου.
Ο πρόεδρος του ΟΕΕΚ, Αγγελος Αγγελίδης, τονίζει ότι η επαγγελματική εκπαίδευση διακρίνεται για την ευελιξία και την προσαρμοστικότητά της. «Γι' αυτό και μπορεί να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν από τις αλλαγές στην αγορά εργασίας. Ο ρόλος των ΙΕΚ μέσω στοχευμένων και εξειδικευμένων προγραμμάτων κατάρτισης είναι να ανοίξουν καινούριους δρόμους που θα στηρίξουν το άτομο στην πορεία του για επαγγελματική αποκατάσταση. Φιλοδοξία μας είναι η ίση ευκαιρία για γνώση σε όλους», σημειώνει.
«Σπουδές με μισθό και προϋπηρεσία» χαρακτηρίζει από την άλλη πλευρά, ο ΟΑΕΔ τη φοίτηση στις ΕΠΑ.Σ. μαθητείας, οι οποίες, όπως και τα ΙΕΚ, λειτουργούν σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Ο προϊστάμενος τμήματος εκπαίδευσης του ΟΑΕΔ Γ. Σταμούλος εξηγεί ότι «το μεγάλο πλεονέκτημα των σχολών αυτών είναι η πρακτική άσκηση των σπουδαστών σε χώρους εργασίας. Κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους εξάσκησης, οι εκπαιδευόμενοι αμείβονται και ασφαλίζονται από τους εργοδότες».
Ο Π. Σταμούλος λέει, επίσης, ότι «ο Οργανισμός Απασχόλησης αλλάζει και βελτιώνει τα προγράμματα εκπαίδευσης ανάλογα με τις γενικότερες ανάγκες της αγοράς. Από τις 41 θεσμοθετημένες ειδικότητες κάθε κάθε χρονιά "ανοίγουν" εκείνες για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία ότι έχουν ζήτηση στην τοπική αγορά όπου βρίσκεται η κάθε ΕΠΑ.Σ.». Οι ΕΠΑ.Σ. μαθητείας υπάγονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και παρέχουν πτυχίο επιπέδου ΙΙΙ. Οι απόφοιτοι έχουν δικαίωμα εγγραφής στη Β' Τάξη Επαγγελματικού Λυκείου ή στο Γ' εξάμηνο των ΙΕΚ αντίστοιχης ειδικότητας.
Από τις πιο δημοφιλείς ειδικότητες στις ΕΠΑ.Σ. είναι οι σχολές κομμωτικής, αισθητικής, ηλεκρολόγων, υδραυλικών, αρτοποιών και μαγείρων. Από τις 66 ειδικότητες των ΙΕΚ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς σπουδαστών για τα πεδία γνώσης που σχετίζονται με την πληροφορική, για τους τεχνικούς φαρμάκων και καλλυντικών, μαγειρικής τέχνης, αρτοποιίας - ζαχαροπλαστικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου