Ενιαία αντιμετώπιση των δαπανών Ι.Χ. από ελεύθερους επαγγελματίες και εταιρείες, ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου προβλέπει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο δίνοντας έκπτωση 70% για τις δαπάνες Ι.Χ. χαμηλού κυβισμού και 35% για τα υπόλοιπα. Ακόμη επιβάρυνση στο εισόδημα του προσώπου.. που χρησιμοποιεί το Ι.Χ. θα προκαλεί το leasing ακριβών Ι.Χ. από εταιρείες. Ακολουθούν οι περιπτώσεις για τις οποίες προκύπτει επιβάρυνση και υπολογισμός αυτής καθώς και τι αλλάζει στην φορολογική αντιμετώπιση των εξόδων για τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Με τις διατάξεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, πλέον ισχύει το ίδιο καθεστώς μεταχείρισης των εξόδων ανεξάρτητα του τρόπου αγοράς ή μίσθωσης και ανεξάρτητα του επαγγέλματος. Επίσης με νέα ρύθμιση θεσπίζονται επιβαρύνσεις για όσους χρησιμοποιούν τα Ι.Χ. εταιρειών που έχουν εργοστασιακή αξία πάνω από 15.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση σημειώνεται πως οι επιβαρύνσεις αυτές, στην τελική μορφή του νομοσχεδίου, είναι κατά πολύ μικρότερες από ότι προβλεπόταν όταν είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Οι επιβαρύνσεις για τα εταιρικά "ακριβά" Ι.Χ.
Οι οδηγοί των Ι.Χ. με εργοστασιακή αξία πάνω από 15.000 (δηλαδή περίπου με αξία αγοράς 26.000-30.000 και πάνω) θα επιβαρύνονται με ετήσιο προσωπικό εισόδημα για την χρήση του Ι.Χ. ακόμα και αν αυτό ανήκει στην εταιρεία.
Πρόκειται για πρόσωπα όπως ο πρόεδρος ή μέλος του διοικητικού συμβουλίου, ο διευθύνοντας ή εντεταλμένος σύμβουλος, ο διαχειριστής, διευθυντής ή στέλεχος εταιρείας γενικά που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο.
Η επιβάρυνση (επιπλέον ετήσιο προσωπικό εισόδημα) θα έχει ως εξής:
1)Ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) της εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας από 15.000 έως 22.000 ευρώ
2)Ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) για εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας από 22.001 έως 30.000 ευρώ
3)Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) για εργοστασιακή τιμολογιακή αξία πλέον των 30.000 ευρώ
Δεν έχει διευκρινιστεί ο τρόπος που θα γίνεται η επιβάρυνση, καθώς θα θεωρείται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, σε άτομα που όπως οι διαχειριστές π.χ. που δεν είναι στη μισθοδοσία της εταιρείας. Πιθανότατα θα πρέπει να προστεθούν στις μισθολογικές καταστάσεις της εταιρείας.
Σημειώνεται πως το ποσοστό αυτό, δεν μπορεί να επιμεριστεί σε πάνω από ένα άτομα ενώ οι διατάξεις αυτές εφαρμόζονται και “ για τους εκπροσώπους ή διαχειριστές στην Ελλάδα αλλοδαπών ή ημεδαπών επιχειρήσεων που υπάγονται στις διατάξεις του α.ν. 89/1967 (ΦΕΚ 132 Α') ή του ν. 27/1975 (ΦΕΚ 77 Α'), όταν τα πρόσωπα αυτά είναι Έλληνες υπήκοοι ή έχουν ελληνικό διαβατήριο”.
Η εφαρμογή των διατάξεων ξεκινάει από την 1η Ιανουαρίου 2010 και μετά.
Παραδείγματα επιβάρυνσης:
Όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα η επιβάρυνση θα είναι μεγαλύτερη για τα ακριβά Ι.Χ.. Για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο εταιρείας που έχει αξία αγοράς πάνω από 55.000 ευρώ (εργοστασιακή περίπου 35.000) θα επιβαρύνει τον οδηγό με εισόδημα 10.500 ευρώ το χρόνο και ενδεχομένως με φόρο 4.200 ευρώ εάν είναι στο κλιμάκιο του 40%.
Εργοστασιακή αξία | Επιβάρυνση | Επιπλέον φόρος(40%) |
15.000 | 2.250 | 900 |
23.000 | 5.750 | 2.300 |
35.000 | 10.500 | 4.200 |
Πλέον τα έξοδα των επιβατικών Ι.Χ. από τις εταιρείες κάθε είδους θα αντιμετωπίζονται ως εξής:
α) Ι.Χ. μέχρι χίλια εξακόσια (1.600) κυβικά εκατοστά θα εκπίπτουν οι δαπάνες συντήρησης, επισκευής, κυκλοφορίας και αποσβέσεων και τα μισθώματα που καταβάλλονται σε εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης ή οποιονδήποτε τρίτο, σε ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%).
β)Ι.Χ. μεγαλύτερου κυβισμού θα εκπίπτει ποσοστό τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) των ίδιων δαπανών.
Τι ίσχυε για την αντιμετώπιση των δαπανών Ι.Χ. μέχρι 31/12/2009
Σε κάθε περίπτωση πριν δημοσιευτεί το νέο φορολογικό νομοσχέδιο μπορούσαμε να διακρίνουμε τρεις περιπτώσεις:
Α)Αγορά του Ι.Χ. μετρητοίς η με δόσεις
Σε αυτήν την περίπτωση το Ι.Χ. θεωρούταν πάγιο στοιχείο της επιχείρησης, το ΦΠΑ μπορούσε να αφαιρεθεί από τα έξοδα (δεν μπορούσε να εκπέσει από τη δήλωση ΦΠΑ όμως) και η καθαρή αξία του καταγραφόταν στο μητρώο παγίων. Από εκεί και έπειτα κάθε χρόνο αφαιρούταν από τις δαπάνες ένα ποσοστό αποσβέσεων με το συντελεστή να εξαρτάται από την επιχείρηση. Οι δαπάνες χρήσης όπως η ασφάλεια, τα σερβις και οι βενζίνες εξέπιπταν κατά ένα ποσοστό 60%.
Β) Σύμβαση leasing με δικαίωμα εξαγοράς
Με την υπογραφή σύμβασης Leasing που προβλέπει δικαίωμα εξαγοράς του Ι.Χ. με τη ληξη της σύμβασης διακρίνουμε τις εξής υποπεριπτώσεις:
-Ι.Χ. μέχρι 1400 κυβικά. Σαν έξοδο μετρούσε το μίσθωμα, το ΦΠΑ και οι δαπάνες για βενζίνη σε ποσοστό 60%
-Ι.Χ. πάνω από 1400 κυβικά Από τα έξοδα μετρούσαν σαν έξοδα, τα μισθώματα το ΦΠΑ και οι δαπάνες σε ποσοστό 25%.
Γ) Σύμβαση leasing χωρίς δικαίωμα εξαγοράς
Σε αυτήν τη περίπτωση, που δεν προβλέποταν δικαίωμα εξαγοράς του αυτοκινήτου τότε τα μισθώματα και το ΦΠΑ των μισθωμάτων μπορούσαν να περάσουν σαν έξοδα κατά 100%.
Εξαίρεση αποτελούσαν οι ελεύθεροι επαγγελματίες, για τους οποίους οι δαπάνες για τα Ι.Χ. εξέπιπταν κατά ποσοστό 25% ανεξαρτήτου κυβισμού. Ακόμη υπήρχε ο περιορισμός οι δαπάνες που θα εκπέσουν να μην υπερβαίνουν το 3% του ετήσιου τζίρου. Με λίγα λόγια αν κάποιος που είχε εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα πραγματοποιούσε ετήσιες δαπάνες 10.000, μπορούσε να εκπέσει μόνο τα 2.500 και αυτά μόνο εάν είχε ετήσιο τζίρο 80.000 ευρώ.
Τι ισχύει για το ΦΠΑ
Όσον αφορά τον ΦΠΑ με τον οποίο επιβαρύνεται η αξία αγοράς του Ι.Χ. ή των μισθωμάτων, ο νόμος ξεκαθαρίζει πως δεν εκπίπτει σε καμία περίπτωση. Αυτό σημαίνει πως αφαιρείται μεν από τις δαπάνες, καθώς θεωρείται έξοδο, αλλά δεν αφαιρείται από τον ΦΠΑ των εσόδων στην περιοδική δήλωση που υποβάλλει η εταιρεία.
Ο νόμος ξεκάθαρα σημειώνει ότι «δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες : αγοράς ή εισαγωγής επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μέχρι εννέα (9) θέσεων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης που προορίζονται για αναψυχή ή αθλητισμό, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας τους γενικά.».
Από τον παραπάνω κανόνα εξαιρούνται οι επιχειρήσεις που έχουν σαν αντικείμενο την πώληση Ι.Χ., την μίσθωση Ι.Χ. ή τη μεταφορά προσώπων με κόμιστρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου