Συνελεύσεις σε όλες τις σχολές για καταλήψεις. Απεργίες από ΟΛΜΕ και ΔΟΕ έπειτα από τις εκλογές. Φωτιά έχουν πάρει όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης, καθώς τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας τόσο για την τριτοβάθμια όσο και για τη δευτεροβάθμια και... πρωτοβάθμια εκπαίδευση συναντούν τις σφοδρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ βρίσκεται το πρώτο ανοιχτό μέτωπο του υπουργείου. Τα όσα σχεδιάζει για ξενόφερτους πρυτάνεις και προσωπικότητες εκτός πανεπιστημίου που θα στελεχώσουν τα συμβούλια διοίκησης, και η χαμηλή εκπροσώπηση των φοιτητών σε αυτά, απειλούν να τινάξουν στον αέρα ολόκληρη την ακαδημαϊκή χρονιά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετοί πρυτάνεις και καθηγητές που μίλησαν στην «Κ.Ε.» αν και θεωρούν ότι είναι ώριμος ο χρόνος για αλλαγές, ωστόσο υποστηρίζουν ότι τα ιδρύματα δεν πρόκειται να δεχθούν «ξενόφερτα μοντέλα διοίκησης από την άλλη όχθη του Ατλαντικού και μάλιστα από μια μικρή ομάδα ιδιωτικών πανεπιστημίων της Αμερικής».
Σε όλα τα ΑΕΙ έχουν ήδη αρχίσει οι διαδικασίες εσωτερικής διαβούλευσης, ώστε να προλάβουν να καταλήξουν σε συγκεκριμένες προτάσεις που θα συζητηθούν στην έκτακτη σύνοδο πρυτάνεων, η οποία θα γίνει στην Αθήνα στις 10 και 11 Δεκεμβρίου, προκειμένου να υποβάλουν τις θέσεις τους στο υπουργείο Παιδείας.
Οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί όμως φοβούνται ότι δεν θα προλάβουν να ολοκληρώσουν το διάλογο διότι θα τους αφήσουν πίσω οι εξελίξεις, καθώς οι φοιτητές προτίθενται αμέσως μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές να αρχίσουν γενικές συνελεύσεις με ζητούμενο καταλήψεις σε όλες τις σχολές.
Στις αντιδράσεις πρωταγωνιστικό ρόλο έχει και η φιλοκυβερνητική ΠΑΣΠ, καθώς τα περισσότερα μέλη της στα πανεπιστήμια, αντίθετα με τα μέλη της στα ΤΕΙ, θεωρούν ότι αν και έγινε προσπάθεια από το υπουργείο να αποφύγει τα σημεία αιχμής, ιδιαίτερα αυτά που θίγουν τους φοιτητές, ωστόσο αν επιμείνει στο μοντέλο διοίκησης που προτείνει και τη μειωμένη συμμετοχή των φοιτητών στη συνδιοίκηση οι κινητοποιήσεις -λένε- είναι μονόδρομος, αμέσως μετά τις εκλογές.
Ακόμη και η ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ (Ομοσπονδία Πανεπιστημιακών) που τα τελευταία χρόνια κρατεί χαμηλούς τόνους, δεν μπορεί να κρύψει τη δυσαρέσκειά της, όχι γιατί χάνουν τα προνόμιά τους οι εκπαιδευτικοί, όπως λένε ορισμένοι, αλλά γιατί απειλείται ευθέως ο δημόσιος χαρακτήρας των ιδρυμάτων, όπως επίσης η αυτοτέλεια και η αυτονομία τους.
Η απαξίωση του ελληνικού πανεπιστημίου τόσο από την υπουργό Παιδείας όσο και από τον πρωθυπουργό στους Δελφούς, ήταν το πρώτο μεγάλο λάθος που προκάλεσε όχι μόνο αλγεινή εντύπωση αλλά πυροδότησε τις αντιδράσεις από καθηγητές και πρυτάνεις. Οι προσπάθειες να «στρογγυλοποιήσουν» τις αλλαγές, φαίνεται να πέφτουν στο κενό και το μόνο που περιμένουν όλοι πλέον είναι ανοιχτή υποχώρηση στα σημεία διαφωνίας.
Πανεπιστήμιο επιχειρηματικός οργανισμός
Οι σαφείς κατευθύνσεις στη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στα πανεπιστήμια δημιουργούν τη βεβαιότητα στους καθηγητές και στους φοιτητές ότι πηγαίνουμε για ένα νέο μοντέλο πανεπιστημίου που θα διαπλέκεται πλέον με τους ιδιώτες και θα κινείται ωσάν να είναι επιχειρηματικός οργανισμός. Αυτή η κατεύθυνση επιτείνεται και από την οικονομική κρίση, την περικοπή κονδυλίων και την υποχρηματοδότηση σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης. «Το μόνο που δεν μας είπε η υπουργός», είπε στην «Κ.Ε.» πρύτανης μεγάλου πανεπιστημίου, «είναι ότι θα καταργηθεί στην πράξη το άρθρο 16 του Συντάγματος. Εμείς οι ίδιοι θα πρωτοστατήσουμε όμως στις κινητοποιήσεις που είναι βέβαιον πως θα ακολουθήσουν».
Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρόσκληση του υπουργείου για διάλογο, ουδεμία απήχηση είχε, αφού τόσο οι εκπρόσωποι των πανεπιστημίων όσο και των ΤΕΙ θέτουν ανοιχτά το ενδεχόμενο να μη συμμετάσχουν, και θα περιοριστούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Ηδη πανεπιστήμια όπως το Αριστοτέλειο, το Πελοποννήσου, το Αιγαίου κ.λπ. άρχισαν εσωτερική διαβούλευση με έκτακτες συνεδριάσεις των συγκλήτων τους και γενικές συνελεύσεις, για να καταρτίσουν την τελική τους πρόταση. Αν λένε οι πανεπιστημιακοί- δεν υποχωρήσει το υπουργείο Παιδείας, τότε «οι αλλαγές στα πανεπιστήμια θα περάσουν από τα δικαστήρια στα οποία θα προσφύγουν τα ιδρύματα».
Το δεύτερο μέτωπο που φαίνεται να ανοίγει με πολλές εστίες πυρκαγιάς είναι στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ο νέος τύπος λυκείου πυροδότησε ήδη σειρά αντιδράσεων, που είχαν ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση της ειδικής γραμματέως Θάλειας Δραγώνα, η οποία ηγήθηκε της επιτροπής που εισηγήθηκε την αφαίρεση της ιστορίας από τα υποχρεωτικά μαθήματα.
Το υπουργείο αναγκάστηκε να δηλώσει ότι η ιστορία παραμένει υποχρεωτικό μάθημα, ενώ το ίδιο αναμένεται να κάνει και για τα θρησκευτικά. «Ανοιγμα νέου μετώπου με την Εκκλησία» είπε στην «Κ.Ε.» στέλεχος του υπουργείου, «θα είναι καταστροφικό, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο». Αντιδράσεις όμως υπάρχουν και για τα σχέδια να είναι προαιρετικά και τα μαθήματα της πληροφορικής, της βιολογίας και της φυσικής. Ετσι, προς το παρόν φαίνεται να «παγώνουν» οι αλλαγές και η ανακοίνωση των τελικών προτάσεων παραπέμπεται στην καλύτερη περίπτωση τέλος Νοεμβρίου-αρχές Δεκεμβρίου.
Οι καθηγητές όμως δεν φαίνονται πρόθυμοι να συνδράμουν για να υλοποιηθούν οι αλλαγές, όταν ανακοινωθούν. Πολλοί απ' αυτούς γυρνούν δύο και τρία σχολεία καθημερινά για να καλύψουν τα κενά, τη στιγμή που το υπουργείο παρά τα όσα έχει υποσχεθεί έχει αποσπάσει χιλιάδες εκπαιδευτικούς σε υπηρεσίες εκτός διδασκαλίας. Καθηγητές και δάσκαλοι ήδη προετοιμάζουν κινητοποιήσεις στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα με αιχμή το νέο μισθολόγιο, καθώς οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα είναι μειωμένοι από 20% έως 30% σε σχέση με τους αντίστοιχους στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου