Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε συνεργασία µε συνεταιρισμούς δημιουργεί στις 13 περιφέρειες της χώρας «καλάθια» µε αγροτικά προϊόντα, τα οποία θα επιδοτηθούν µε Κοινοτικά κονδύλια για να βγουν σε ξένες αγορές και να βρουν θέση στα ράφια των σούπερ... µάρκετ. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», το κάθε «καλάθι» θα περιλαµβάνει 5-10 βασικά προϊόντα κάθε περιφέρειας, µε χαρακτηριστικά παραδείγµατα τα ακτινίδια Κατερίνης, Άρτας και Νάουσας, τα ροδάκινα Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας, τους οίνους της Ένωσης Οινοπαραγωγών του Αµπελώνα Βορείου Ελλάδος (συµµετέχουν 38 οινοπαραγωγοί όπως οι Μπουτάρης, Γεροβασιλείου, κ.ά.), τα σπαράγγια και οπωροκηπευτικά Θράκης που έχουν µεγάλη ζήτηση στις αγορές της Ουκρανίας και της Ρωσίας κ.ο.κ.
Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης άρχισε να συντάσσει µια πανελλαδική λίστα µε τέτοια προϊόντα επιλέγοντας µόνο τους οικονοµικά υγιείς συνεταιρισµούς, ανάµεσα στους συνολικά 6.500 της χώρας.
Εκτός από τις εξαγωγές, στόχος του υπουργείου είναι η επαρκής τροφοδοσία µε τα προϊόντα αυτά των τοπικών αγορών της περιφέρειας, να αποκτήσουν δηλαδή δυναµική παρουσία στα ράφια των σούπερ µάρκετ της περιφέρειας, εκεί όπου παράγονται. Και αυτό διότι η απουσία διαπραγµατευτικής δύναµης των συνεταιρισµών και οι µεσάζοντες αποκλείουν σήµερα πολλά από τα είδη αυτά ακόµη και από τα καταστήµατα του τόπου καταγωγής τους.
Οι τελικές προτάσεις θα κατατεθούν τον Ιανουάριο, ώστε αµέσως μετά να συνταχθούν τα επιχειρησιακά σχέδια. Το µεγαλύτερο µέρος των κινήτρων στήριξης και προβολής θα χρηµατοδοτηθεί από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλ. Μπαλτατζής» και ένα µικρότερο από τα παλαιά επιχειρησιακά προγράµµατα της κάθε περιφέρειας. Το σχέδιο θα αποτελέσει µια από τις ελληνικές προτάσεις στις διαπραγµατεύσεις για τη µορφή του δεύτερου πυλώνα της νέας ΚΑΠ, που αφορά ειδικά την ανάπτυξη της υπαίθρου.
Με νοµοσχέδιο που έρχεται τον Ιανουάριο στη Βουλή επιχειρείται να µπει σε νέα βάση και το µοντέλο των συνεταιρισµών ώστε να λειτουργούν σαν επιχειρήσεις, όπως συµβαίνει πανευρωπαϊκά. Παράλληλα θα ενισχυθεί η συµβολαιακή γεωργία. Ήδη αρκετές βιοµηχανίες αγοράζουν την ποσότητα παραγωγών σε προκαθορισµένες τιµές, µε αποτέλεσµα οι τελευταίοι να γνωρίζουν, πριν ακόµη καλλιεργήσουν τα χωράφια τους, πόσο θα εισπράξουν αλλά και ότι θα υπάρξει πλήρης απορρόφηση της σοδειάς τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ελαχιστοποιείται, αν όχι καταργείται, η µεσολάβηση «µεσαζόντων» στη διάθεση, που έχει ως αποτέλεσµα την άνοδο των τιµών των προϊόντων.
Τέλος, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αρχίζει παράλληλα συνεργασία µε το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τη µείωση του κόστους των µεσαζόντων που φορτώνουν µε «καπέλα» τις τελικές τιµές των προϊόντων καθιστώντας απαγορευτική την τοποθέτησή τους στο ράφι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου