skip to main |
skip to sidebar
Σύμφωνα με το Άρθρο 194 του N. 3852/10 οι περιφέρειες μπορούν να συνιστούν μία επιχείρηση, η οποία έχει τη μορφή της αναπτυξιακής ανώνυμης εταιρίας, εφόσον δεν συμμετέχουν σε άλλη αναπτυξιακή..
ανώνυμη εταιρεία στην οποία κατέχουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου.
Αποκλειστικό αντικείμενο της παραπάνω επιχείρησης είναι:
α) Η επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των Περιφερειών, της Ένωσης Περιφερειών, Δήμων και φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης.
β) Η προώθηση της επιχειρηματικής, οικονομικής και γενικότερα βιώσιμης ανάπτυξης της Περιφέρειας, καθώς και η ανάπτυξη δραστηριοτήτων προστασίας του περιβάλλοντος.
γ) Η συμμετοχή τους σε αντίστοιχα προγράμματα ή η εφαρμογή σχετικών πολιτικών σε διαπεριφερειακό ή σε ευρύτερο γεωγραφικό χώρο.
Μέχρι σήμερα οι αναπτυξιακές εταιρείες αναπτύχθηκαν μέσα από μια δυναμική διαδικασία συσσώρευσης εμπειριών και προσδιορισμού των τοπικών κοινωνικοοικονομικών δεδομένων και αναγκών με γνώμονα τις τάσεις, τους προσανατολι¬σμούς και τις απαιτήσεις του ευρύτερου περιφερειακού, εθνικού και ευρωπαϊκού περιβάλλοντος.
Θεωρούμε ότι στα πλαίσια της εφαρμογής του νέου αυτοδιοικητικού θεσμού, οι αναπτυξιακές εταιρείες θα πρέπει να φέρουν τα εξής χαρακτηριστικά:
• να λειτουργούν ως φορείς αποκεντρωμένου σχεδιασμού της ανάπτυ¬ξης, δίνοντας βαρύτητα στον ενδογενή και αυτοτροφοδοτούμενο χαρακτήρα της.
• να υποστηρίζουν τους τοπικούς φορείς και την αυτοδιοίκηση, μέσα από ένα πρίσμα αμοιβαίων ωφελειών, στον προγραμ¬ματισμό αναπτυξιακών έργων.
• να συντονίζουν την ανάληψη νέων και καινοτόμων παραγωγικών πρωτοβουλιών διευρύνοντας - αναβαθμίζοντας την τοπική αγορά εργασίας και τον παραγωγικό ιστό.
• να δημοσιοποιούν και να αξιοποιούν τις αναπτυξιακές ευκαιρίες.
• να διερευνούν τις δυνατότητες προστασίας και αξιοποίησης των τοπικών πόρων και να συνδράμουν στη βελτίωση της τεχνικής, κοινωνικής και πολιτιστικής υποδομής.
• να προβάλλουν την περιοχή εμβέλειάς τους
• να συμβάλλουν στη βελτίωση των δεικτών της τοπικής ανάπτυξης.
Με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στη Δυτική Μακεδονία, και ειδικότερα εξαιτίας της μεγάλης διαφοράς που υπάρχει μεταξύ των τριών αναπτυξιακών και της ΑΝΚΟ σε θέματα εμπειρίας, τεχνογνωσίας, κεφαλαιακής επάρκειας, τεχνολογικών υποδομών κλπ, η παράταξή μας υποστηρίζει τη δημιουργία μιας και μοναδικής αναπτυξιακής εταιρείας που θα λειτουργεί περιφερειακά σε όφελος και των τεσσάρων Περιφερειακών Ενοτήτων καθώς και των ΟΤΑ α’ βαθμού που ενθυλακώνουν. Στο πλαίσιο αυτό και σε ευθεία αναλογία με τον «Καλλικράτη», εκτιμούμε ότι η συγχώνευση των αναπτυξιακών σε τοπικό επίπεδο θα επιτύχει οικονομίες κλίμακας και βέλτιστη εκμετάλλευση των ανθρώπινων πόρων, με προφανή οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες, που αποτελούν και τους αποδέκτες των δράσεων των αναπτυξιακών εταιριών.
Η νέα περιφερειακή αναπτυξιακή εταιρεία προτείνουμε να προκύψει από την “απορρόφηση” (θα λειτουργούν μελλοντικά ως αντένες) των τριών μικρότερων αναπτυξιακών εταιρειών από την ΑΝΚΟ που είναι με διαφορά η μεγαλύτερη από τις τέσσερις συνολικά που δραστηριοποιούνται στις ισάριθμες Περιφερειακές Ενότητες, αλλά και σταθερά μια από τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές εταιρείες στη χώρα.
Με βάση τα προαναφερόμενα, θεωρούμε ότι οφείλουμε να συστήσουμε μια διαπαραταξιακή επιτροπή στελεχωμένη και από ειδικούς, που θα ασχοληθεί και θα προτείνει στο Περιφερειακό Συμβούλιο απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:
• Ποιες είναι οι προθέσεις της Περιφερειακής Αρχής για τη χρήση του μηχανισμού των αναπτυξιακών εταιριών; Οι αναπτυξιακές εταιρείες πρέπει να αποτελούν τον «αναπτυξιακό βραχίονα» της Περιφέρειας και να δραστηριοποιούνται κάτω από τον πλήρη έλεγχό της ή πρέπει να αφήνονται να λειτουργούν κατά βούληση κάτω από τη διακριτική εποπτεία της τοπικής αυτοδιοίκησης;
• Στο νέο αναπτυξιακό πλέγμα που δημιούργησε η εφαρμογή του «Καλλικράτη», ποιος θα είναι ο ρόλος της μεγαλύτερης αναπτυξιακής και ποιος των μικρότερων; Εφόσον αποκλειστεί η λύση οι αναπτυξιακές να λειτουργήσουν συνεργατικά, ανεξάρτητα ή ανταγωνιστικά, προφανώς η μοναδική διέξοδος που απομένει είναι η συγχώνευση των τεσσάρων αναπτυξιακών εταιρειών που εδρεύουν στις αντίστοιχες έδρες των Περιφερειακών Ενοτήτων, με απορρόφηση των μικρότερων από τη μεγαλύτερη.
• Απαιτούνται νέα δεδομένα στόχευσης και λειτουργίας των αναπτυξιακών εταιριών, με δεδομένο το καινούριο θεσμικό πλαίσιο που ορίζει ο «Καλλικράτης»; Αν ναι ποια είναι αυτά τα δεδομένα και πώς μπορούν να ενσωματωθούν στην νέα εταιρική ταυτότητα της μιας και μοναδικής μεγάλης αναπτυξιακής που θα δραστηριοποιείται στην Περιφέρεια;
• Πόσες είναι οι οφειλές προς τις αναπτυξιακές εταιρίες στις οποίες η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας κατέχει σημαντικό ποσοστό του μετοχικού τους κεφαλαίου; Πώς μπορεί να ρυθμιστεί το ζήτημα των οφειλών ώστε να υπάρχει ομαλή ροή χρηματοδοτήσεων για να συνεχίζουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους;
• Ποια είναι η θέση της Περιφέρειας όσον αφορά τη νομική μορφή, τις αρμοδιότητες, τα οικονομικά δεδομένα και τις ειδικές διατάξεις για το προσωπικό των αναπτυξιακών σε σχέση με το νέο σχέδιο του Δημοτικού Κώδικα που θα κατατεθεί σύντομα για διαβούλευση;
• Πως θα εγγυούμαστε την απασχόληση του πολύπειρου προσωπικού των αναπτυξιακών και πώς θα αξιοποιούμε τις πολύτιμες γνώσεις του σε όφελος της τοπικής κοινωνίας; Για παράδειγμα, σε μερικές αναπτυξιακές συζητείται η «μερική απασχόληση», ενώ άλλες παρουσιάζουν μεγάλη μεταβλητότητα στο προσωπικό τους, με συνέπεια να εμφανίζονται αφερέγγυες έναντι των υποχρεώσεων που αναλαμβάνουν. Είναι εφικτή σε αυτά τα πλαίσια η απόσπαση προσωπικού των αναπτυξιακών εταιρειών σε τομείς που παρουσιάζονται ελλείψεις στους οργανισμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης;
• Εφόσον δεχόμαστε οι αναπτυξιακές εταιρείες καλύπτονται από την «ομπρέλα» της Περιφέρειας και προκειμένου να υπάρχει πλήρης έλεγχος σε αυτές, μήπως πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγές στη μετοχική τους σύνθεση, ενδεχομένως με εξαγορά του μειοψηφικού ποσοστού των ιδιωτικών φορέων (συνεταιρισμών, επιμελητήριων, αγροτικών ενώσεων κλπ.) από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας;
Σημανδράκος Βαγγέλης
Περιφερειακός Σύμβουλος
Με τον Συνδυασμό «Αρχή… ζούμε Μαζί»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου