Μοιραστείτε το στο facebook
Καθώς βαδίζουμε προς τη λήξη της περιόδου που επιτρέπεται η δημοσίευση δημοσκοπήσεων, είναι μάλλον αναγκαίες κάποιες επισημάνσεις, καθώς το εκλογικό σώμα..
«βομβαρδίζεται» από μετρήσεις και ποσοστά, από τις οποίες αυτά που εντυπώνεται τελικά στο νου των ψηφοφόρων είναι η «πρόθεση ψήφου».
Ως προς τη δημοσκόπηση της VPRC για τα Επίκαιρα, η οποία και δίνει διαφορετικά αποτελέσματα από όλες τις τελευταίες μετρήσεις άλλων εταιρειών, η εξήγηση δίδεται από την ίδια την εταιρεία. Πρόκειται για «εκτίμηση ψήφου», δηλαδή ουσιαστικά για πρόβλεψη, μέσω ανάλυσης χρονοσειράς δεδομένων. Η μέθοδος που ακολουθεί η εταιρεία είναι αυτή της Παλινδρόμησης Καμπυλών (curve estimation). Για τη συγκεκριμένη πρόβλεψη χρησιμοποιήθηκαν 3 παρατηρήσεις πρόθεσης ψήφου, συνολικού δείγματος 2.818 ατόμων, ενώ η υπόλοιπη έρευνα αφορούσε 1013 πολίτες.
Άρα για να πούμε απλά δεν είναι η «φωτογραφία» της στιγμής, αλλά «βίντεο» με τρία διαφορετικά πλάνα.
Και για να το πούμε ακόμα πιο απλά, παίρνουμε διάφορα δημοσκοπικά δεδομένα τα παντρεύουμε μεταξύ τους και βγάζουμε μια εκτίμηση που λέει ότι μας αρέσει: όπως ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι μπροστά με 30% και διατηρεί σαφές προβάδισµα έναντι της Νέας ∆ηµοκρατίας, που ακολουθεί µε 26,5%.
Ποιός κάνει την εκτίμηση; Μα φυσικά η γνωστή για τις σχέσεις της με τον ΣΥΡΙΖΑ, VPRC
Το να προσπαθήσει κανείς να αμφισβητήσει αποτελέσματα δημοσκοπικών δεδομένων βλέποντας συγκριτικά τα αποτελέσματα άλλων εταιρειών την ίδια χρονική περίοδο, σε τελική ανάλυση δεν έχει κανένα νόημα, περισσότερο «θόρυβο» παράγει, παρά δίδει απαντήσεις.
Από τη στιγμή που οι εταιρείες δεν ακολουθούν κοινή μεθοδολογία, είναι σαν να συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια.
Άλλωστε και από τη δημοσκόπηση της VPRC, λαμβάνοντας το κάτω όριο της επιρροής του ΣΥΡΙΖΑ και το άνω της ΝΔ, προκύπτει αντί για 30%-έναντι 26,5% υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ, 29,3% έναντι 27,1% υπέρ της ΝΔ!!!
Η ουσία πάντως βρίσκεται στο γεγονός ότι οι εκλογές είναι αμφίρροπες και ότι ασφαλώς τίποτα δεν έχει κριθεί.
Τα ποιοτικά δεδομένα δείχνουν ΝΔ, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ ευελπιστεί σε ένα «ντεμαράζ» των τελευταίων ημερών, παρόμοιο με αυτό που του επέτρεψε να αφήσει πίσω το ΠΑΣΟΚ και να αναδειχθεί δεύτερο κόμμα.
Ο νέος διπολισμός είναι πολύ πιθανόν αθροιστικά να υπερβεί το 50%, αλλά δύσκολα θα ξεπεράσει το 60%.
Και σε αυτές τις εκλογές, οι τελευταίες δύο εβδομάδες θα είναι καθοριστικές, καθώς δεν αποκλείεται να κριθούν για κάποιες δεκάδες χιλιάδες ψήφους.
Υπό την απαγόρευση της δημοσίευσης των δημοσκοπήσεων, θα ανθίσουν πάλι οι φήμες, θα οργιάσουν οι «πληροφορίες» για τις περιβόητες «μυστικές» δημοσκοπήσεις.
Για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι η «απαγόρευση» δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που προσπαθεί να επιλύσει: μία διάταξη που στόχο είχε την προστασία του εκλογικού σώματος και τη μη «χειραγώγηση» του από τα αποτελέσματα των ερευνών, ιδίως από την «αύρα» του διαφαινόμενου νικητή και της «παράστασης νίκης» δημιουργεί μια κατάσταση πολύ χειρότερη.
Οι ψηφοφόροι γίνονται έρμαιο της «διασποράς φημών» και των εκουσίων ή ακουσίων «μεσαζόντων» πληροφόρησης.
Άρα η πρόταση για άρση της απαγόρευσης της δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων των δημοσκοπήσεων έχει λογική και είναι μάλλον επιτακτική. Ενδεχομένως η μείωση του αριθμού των ημερών απαγόρευσης από 15 σε 5, να είναι η «μέση λύση» που θα σταματήσει τις «ομορφιές» του τελευταίου δεκαπενθημέρου προ των εκλογών, χωρίς να χάνεται η κατά βάση ορθή «φιλοσοφία» της διάταξης.
Καθώς βαδίζουμε προς τη λήξη της περιόδου που επιτρέπεται η δημοσίευση δημοσκοπήσεων, είναι μάλλον αναγκαίες κάποιες επισημάνσεις, καθώς το εκλογικό σώμα..
«βομβαρδίζεται» από μετρήσεις και ποσοστά, από τις οποίες αυτά που εντυπώνεται τελικά στο νου των ψηφοφόρων είναι η «πρόθεση ψήφου».
Ως προς τη δημοσκόπηση της VPRC για τα Επίκαιρα, η οποία και δίνει διαφορετικά αποτελέσματα από όλες τις τελευταίες μετρήσεις άλλων εταιρειών, η εξήγηση δίδεται από την ίδια την εταιρεία. Πρόκειται για «εκτίμηση ψήφου», δηλαδή ουσιαστικά για πρόβλεψη, μέσω ανάλυσης χρονοσειράς δεδομένων. Η μέθοδος που ακολουθεί η εταιρεία είναι αυτή της Παλινδρόμησης Καμπυλών (curve estimation). Για τη συγκεκριμένη πρόβλεψη χρησιμοποιήθηκαν 3 παρατηρήσεις πρόθεσης ψήφου, συνολικού δείγματος 2.818 ατόμων, ενώ η υπόλοιπη έρευνα αφορούσε 1013 πολίτες.
Άρα για να πούμε απλά δεν είναι η «φωτογραφία» της στιγμής, αλλά «βίντεο» με τρία διαφορετικά πλάνα.
Και για να το πούμε ακόμα πιο απλά, παίρνουμε διάφορα δημοσκοπικά δεδομένα τα παντρεύουμε μεταξύ τους και βγάζουμε μια εκτίμηση που λέει ότι μας αρέσει: όπως ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι μπροστά με 30% και διατηρεί σαφές προβάδισµα έναντι της Νέας ∆ηµοκρατίας, που ακολουθεί µε 26,5%.
Ποιός κάνει την εκτίμηση; Μα φυσικά η γνωστή για τις σχέσεις της με τον ΣΥΡΙΖΑ, VPRC
Το να προσπαθήσει κανείς να αμφισβητήσει αποτελέσματα δημοσκοπικών δεδομένων βλέποντας συγκριτικά τα αποτελέσματα άλλων εταιρειών την ίδια χρονική περίοδο, σε τελική ανάλυση δεν έχει κανένα νόημα, περισσότερο «θόρυβο» παράγει, παρά δίδει απαντήσεις.
Από τη στιγμή που οι εταιρείες δεν ακολουθούν κοινή μεθοδολογία, είναι σαν να συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια.
Άλλωστε και από τη δημοσκόπηση της VPRC, λαμβάνοντας το κάτω όριο της επιρροής του ΣΥΡΙΖΑ και το άνω της ΝΔ, προκύπτει αντί για 30%-έναντι 26,5% υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ, 29,3% έναντι 27,1% υπέρ της ΝΔ!!!
Η ουσία πάντως βρίσκεται στο γεγονός ότι οι εκλογές είναι αμφίρροπες και ότι ασφαλώς τίποτα δεν έχει κριθεί.
Τα ποιοτικά δεδομένα δείχνουν ΝΔ, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ ευελπιστεί σε ένα «ντεμαράζ» των τελευταίων ημερών, παρόμοιο με αυτό που του επέτρεψε να αφήσει πίσω το ΠΑΣΟΚ και να αναδειχθεί δεύτερο κόμμα.
Ο νέος διπολισμός είναι πολύ πιθανόν αθροιστικά να υπερβεί το 50%, αλλά δύσκολα θα ξεπεράσει το 60%.
Και σε αυτές τις εκλογές, οι τελευταίες δύο εβδομάδες θα είναι καθοριστικές, καθώς δεν αποκλείεται να κριθούν για κάποιες δεκάδες χιλιάδες ψήφους.
Υπό την απαγόρευση της δημοσίευσης των δημοσκοπήσεων, θα ανθίσουν πάλι οι φήμες, θα οργιάσουν οι «πληροφορίες» για τις περιβόητες «μυστικές» δημοσκοπήσεις.
Για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι η «απαγόρευση» δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που προσπαθεί να επιλύσει: μία διάταξη που στόχο είχε την προστασία του εκλογικού σώματος και τη μη «χειραγώγηση» του από τα αποτελέσματα των ερευνών, ιδίως από την «αύρα» του διαφαινόμενου νικητή και της «παράστασης νίκης» δημιουργεί μια κατάσταση πολύ χειρότερη.
Οι ψηφοφόροι γίνονται έρμαιο της «διασποράς φημών» και των εκουσίων ή ακουσίων «μεσαζόντων» πληροφόρησης.
Άρα η πρόταση για άρση της απαγόρευσης της δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων των δημοσκοπήσεων έχει λογική και είναι μάλλον επιτακτική. Ενδεχομένως η μείωση του αριθμού των ημερών απαγόρευσης από 15 σε 5, να είναι η «μέση λύση» που θα σταματήσει τις «ομορφιές» του τελευταίου δεκαπενθημέρου προ των εκλογών, χωρίς να χάνεται η κατά βάση ορθή «φιλοσοφία» της διάταξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου