Μοιραστείτε το στο facebook
Το (ψυχολογικό) φράγμα των 2 ευρώ «έσπασε» χθες η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα. Αυτά τα δεδομένα ανεβάζουν την Ελλάδα στην τρίτη πανευρωπαϊκά.. χώρα με τις ακριβότερες τιμές καυσίμων. Το tvxs.gr μιλώντας με την Ένωση Βενζινοπωλών Νομού Αττικής, την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων προσπάθησε να απαντήσει στο ερώτημα γιατί η τελική τιμή της αμόλυβδης (τιμή αντλίας) έφτασε εκεί και πως διαμορφώνεται.
Οι υψηλότερες τιμές σημειώθηκαν χθες στο Ηράκλειο της Κρήτης (2,03 ευρώ) και στα Δωδεκάνησα (2,02 ευρώ). Οι περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας όμως δεν είναι σε χαμηλότερα επίπεδα με πρατήρια στο λιμάνι του Πειραιά να αναγράφουν 1,992 και στον Έβρο 1,999. Η ακριβότερη τιμή στην Αθήνα είναι 1,936 ευρώ το λίτρο ενώ στην Θεσσαλονίκη 1,898. Την ίδια στιγμή η μέση τιμή στην χώρα διαμορφώνεται 1,826 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχετικό ρεπορτάζ του tvxs.gr πέρυσι είχαμε δείξει ότι αν και οι τιμές κυμαίνονταν σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα (μέση τιμή Μαΐου 2011: 1,72 ευρώ) η χώρα βρισκόταν στην 2η θέση ανάμεσα στις ακριβότερες χώρες της Ευρώπης.
Πως διαμορφώνεται η τιμή;
Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων (17/08/2012) το 57,04% της τιμής, που ισοδυναμεί με 1,0302 ευρώ/λίτρο, αποτελούν οι φόροι και τα τέλη. Το 39,30% είναι η τιμή διυλιστηρίου, που είναι στα 0,679 ευρώ/λίτρο. Τέλος, το υπόλοιπο 3,65% που συνδιαμορφώνει την τελική τιμή αποτελείται από τα περιθώρια κέρδους (margins) της εμπορίας, της μεταφοράς και των πρατηριούχων.
«Η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου επηρεάζει πάρα πολύ την τιμή των καυσίμων και, επειδή έχει ενισχυθεί το δολάριο έναντι του κοινού νομίσματος, σημειώθηκε αύξηση σχεδόν 20% στην τιμή του αργού πετρελαίου», εξήγησε ο Γιάννης Βιντζηλαίος, από το Παρατηρητήριο Τιμών.
«Σε κάθε περίπτωση η σύγκριση των τιμών πρέπει να γίνεται μεταξύ χωρών της ίδιας γεωγραφικής ζώνης. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε χώρες της Νότιας με χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Έχουν άλλες τιμές διυλιστηρίου εκεί», συμπλήρωσε ο κ. Βιντζηλαίος.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού θα πρέπει όταν εξετάζονται αυτά τα νούμερα να αποφορολογούνται τα μεγέθη (χωρίς τους φόρους είμαστε στην 11η θέση πανευρωπαϊκά). Ύστερα θα πρέπει να εξετασθούν τα περιθώρια κέρδους της μεταφοράς, της εμπορίας και του πρατηρίου. «Για παράδειγμα ο πρατηριούχος πρέπει να συνυπολογίσει και τους μισθούς των υπαλλήλων του. Ο αριθμός αυτών θα επηρεάσει την τιμή της αντλίας», μας ανέφεραν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου