Ο Aδριατικός Αγωγός (Trans Adriatic Pipeline - TAP) είναι ένα έργο αγωγού φυσικού αερίου. Ο αγωγός θα ξεκινάει από την.. Ελλάδα, θα διασχίζει την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα και θα καταλήγει στα παράλια της Νότιας Ιταλίας, επιτρέποντας την άμεση ροή του φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
(Σύμφωνα με δημοσίευμα του Energypress)
Οι τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις στο χώρο της ενέργειας και η ανάδειξη του TAP ως του προτιμητέου αγωγού που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στις ευρωπαϊκές αγορές, λειτουργεί ως καταλύτης εξελίξεων γύρω από το project δημιουργίας υπόγειας αποθήκης στο υπό εξάντληση πεδίο φυσικού αερίου στην περιοχή της Νότιας Καβάλας.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ γνωρίζει πολύ καλά ότι η επιλογή του TAP από μόνη της δεν επαρκεί για να γίνουν πράξη τα σχέδια για ανάδειξη της χώρας σε διεθνή κόμβο για την ευρύτερη αγορά αερίου της νοτιανατολικής Μεσογείου. Ο φιλόδοξος όσο και εφικτός αυτός στόχος περνάει μέσα από τη δημιουργία και άλλων απαραίτητων υποδομών, αναγκαίων για τη δημιουργία ενός hub που θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο το ρόλο και τη γεωπολιτική σημασία της χώρας μας.
Μια τέτοια βασική υποδομή είναι η δημιουργία απαραίτητου αποθηκευτικού χώρου που θα ενισχύσει τις δυνατότητες και την ευελιξία της ελληνικής αγοράς και θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για την ανάδειξη της χώρας σε hub. Θυμίζουμε ότι η αποθήκη του αερίου αποτελεί ανεξάρτητο και συμπληρωματικό έργο που εξυπηρετεί διαφορετικούς στόχους και σκοπούς σε σχέση με άλλα project (πχ δημιουργίας τερματικού σταθμού LNG ή την αναβάθμιση της χωρητικότητας της Ρεβυθούσας). Αρκεί να αναφερθεί ότι η αποθηκευτική δυνατότητα της Καβάλας καλύπτει τις ανάγκες της χώρας για διάστημα 90 ημερών, ενώ με την αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, καλύπτεται η ζήτηση σε αέριο για διάστημα μόλις 12 – 15 ημερών.
Μια βασική παράμετρος του εγχειρήματος δημιουργίας αποθήκης στο πεδίο της Καβάλας, συναρτάται άμεσα με τον αγωγό TAP και τις ανάγκες που έχει το project για αποθηκευτικούς χώρους. Υπό αυτή την έννοια ο χρόνος μετρά αντίστροφα και εφόσον η ελληνική πλευρά θέλει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που ανοίγει ο TAP θα πρέπει οι αποφάσεις να «τρέξουν» και να υπάρξει άμεση κινητοποίηση.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Η πρόταση για δημιουργία αποθήκης αερίου στην Καβάλα δεν είναι η μοναδική. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις και υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας για τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων στην περιοχή της Αλβανίας. Αυτή τη στιγμή δεν είναι σαφές εάν μπορεί να δικαιολογηθεί οικονομοτεχνικά η κατασκευή δύο αποθηκών. Το βέβαιο είναι ότι σε πρώτη φάση οι ανάγκες του project δε θα είναι απεριόριστες με δεδομένη τη χωρητικότητα του αγωγού (10bcm) . Υπό αυτή την έννοια είναι σαφές ότι κάθε καθυστέρηση λειτουργεί ανασταλτικά και μειώνει τις πιθανότητες υλοποίησης του project το οποίο αναμένεται να φέρει σημαντικές επενδύσεις, απασχόληση εκτός από τα προφανή γεωστρατηγικά οφέλη.
Και βέβαια μπορεί η αποθήκη της Νότιας Καβάλας να έχει περάσει ως υπό αποκρατικοποίηση asset στο ΤΑΙΠΕΔ ωστόσο με βάση όλα τα τελευταία reports και ανακοινώσεις δεν περιλαμβάνεται στα άμεσα σχέδια του Ταμείου. Αντίθετα σύμφωνα με τον τελευταίο σχεδιασμό ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της Ν. Καβάλας - που έχει ανατεθεί συμβούλους – τοποθετείται χρονικά μετά το 2014.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ΥΠΕΚΑ αναμένεται να εξετάσει εκ νέου τα δεδομένα, αξιολογώντας τις μέχρι σήμερα κινήσεις που έχουν γίνει από πλευράς Ταμείου, ώστε να σχεδιαστούν τα επόμενα βήματα υπό τη χρονική πίεση που δημιουργούν οι εξελίξεις γύρω από τον TAP.
Περισσότερα διαβάστε ΕΔΩ
(Σύμφωνα με δημοσίευμα του Energypress)
Οι τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις στο χώρο της ενέργειας και η ανάδειξη του TAP ως του προτιμητέου αγωγού που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στις ευρωπαϊκές αγορές, λειτουργεί ως καταλύτης εξελίξεων γύρω από το project δημιουργίας υπόγειας αποθήκης στο υπό εξάντληση πεδίο φυσικού αερίου στην περιοχή της Νότιας Καβάλας.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ γνωρίζει πολύ καλά ότι η επιλογή του TAP από μόνη της δεν επαρκεί για να γίνουν πράξη τα σχέδια για ανάδειξη της χώρας σε διεθνή κόμβο για την ευρύτερη αγορά αερίου της νοτιανατολικής Μεσογείου. Ο φιλόδοξος όσο και εφικτός αυτός στόχος περνάει μέσα από τη δημιουργία και άλλων απαραίτητων υποδομών, αναγκαίων για τη δημιουργία ενός hub που θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο το ρόλο και τη γεωπολιτική σημασία της χώρας μας.
Μια τέτοια βασική υποδομή είναι η δημιουργία απαραίτητου αποθηκευτικού χώρου που θα ενισχύσει τις δυνατότητες και την ευελιξία της ελληνικής αγοράς και θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για την ανάδειξη της χώρας σε hub. Θυμίζουμε ότι η αποθήκη του αερίου αποτελεί ανεξάρτητο και συμπληρωματικό έργο που εξυπηρετεί διαφορετικούς στόχους και σκοπούς σε σχέση με άλλα project (πχ δημιουργίας τερματικού σταθμού LNG ή την αναβάθμιση της χωρητικότητας της Ρεβυθούσας). Αρκεί να αναφερθεί ότι η αποθηκευτική δυνατότητα της Καβάλας καλύπτει τις ανάγκες της χώρας για διάστημα 90 ημερών, ενώ με την αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, καλύπτεται η ζήτηση σε αέριο για διάστημα μόλις 12 – 15 ημερών.
Μια βασική παράμετρος του εγχειρήματος δημιουργίας αποθήκης στο πεδίο της Καβάλας, συναρτάται άμεσα με τον αγωγό TAP και τις ανάγκες που έχει το project για αποθηκευτικούς χώρους. Υπό αυτή την έννοια ο χρόνος μετρά αντίστροφα και εφόσον η ελληνική πλευρά θέλει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που ανοίγει ο TAP θα πρέπει οι αποφάσεις να «τρέξουν» και να υπάρξει άμεση κινητοποίηση.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Η πρόταση για δημιουργία αποθήκης αερίου στην Καβάλα δεν είναι η μοναδική. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις και υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας για τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων στην περιοχή της Αλβανίας. Αυτή τη στιγμή δεν είναι σαφές εάν μπορεί να δικαιολογηθεί οικονομοτεχνικά η κατασκευή δύο αποθηκών. Το βέβαιο είναι ότι σε πρώτη φάση οι ανάγκες του project δε θα είναι απεριόριστες με δεδομένη τη χωρητικότητα του αγωγού (10bcm) . Υπό αυτή την έννοια είναι σαφές ότι κάθε καθυστέρηση λειτουργεί ανασταλτικά και μειώνει τις πιθανότητες υλοποίησης του project το οποίο αναμένεται να φέρει σημαντικές επενδύσεις, απασχόληση εκτός από τα προφανή γεωστρατηγικά οφέλη.
Και βέβαια μπορεί η αποθήκη της Νότιας Καβάλας να έχει περάσει ως υπό αποκρατικοποίηση asset στο ΤΑΙΠΕΔ ωστόσο με βάση όλα τα τελευταία reports και ανακοινώσεις δεν περιλαμβάνεται στα άμεσα σχέδια του Ταμείου. Αντίθετα σύμφωνα με τον τελευταίο σχεδιασμό ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της Ν. Καβάλας - που έχει ανατεθεί συμβούλους – τοποθετείται χρονικά μετά το 2014.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ΥΠΕΚΑ αναμένεται να εξετάσει εκ νέου τα δεδομένα, αξιολογώντας τις μέχρι σήμερα κινήσεις που έχουν γίνει από πλευράς Ταμείου, ώστε να σχεδιαστούν τα επόμενα βήματα υπό τη χρονική πίεση που δημιουργούν οι εξελίξεις γύρω από τον TAP.
Περισσότερα διαβάστε ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου