Όλα δείχνουν πως το οποιοδήποτε υποθετικό σενάριο για πρόωρη προσφυγή
στις κάλπες μέσα στο φθινόπωρο μοιάζει να έχει ακυρωθεί από τις
εξελίξεις..
Ο πρώτος από τους λόγους αυτής της ακύρωσης είναι η προοπτική πρωτογενούς πλεονάσματος ακόμη και μέσα στο 2013! Ένα τέτοιο πρωτογενές πλεόνασμα, θα μπορούσε να εξασφαλίσει στην κυβέρνηση ελέω μνημονίου (!) κάποια έστω και μικρά κεφάλαια που θα της επιτρέψουν κάποιες (έστω και μικρές) κινήσεις στην κατεύθυνση της επανόρθωσης των πιο κραυγαλέων κοινωνικών αδικιών.
Ο δεύτερος και πιο σημαντικός λόγος, είναι η διαφαινόμενη προοπτική συνολικής αναδιάρθρωσης του χρέους της χώρας μέσω μιας νέας υπερ-διαπραγμάτευσης με τους εταίρους-δανειστές μας αμέσως μετά τις γερμανικές εκλογές. Η επιτυχής έκβαση ενός τέτοιου σημαντικού εγχειρήματος, μπορεί να σηματοδοτήσει την έξοδο της χώρας στις αγορές με λογικό επιτόκιο δανεισμού μετά τον Ιούνιο του 2014 και συνεπώς, την ασφαλή χρηματοδότηση οποιονδήποτε χρηματοδοτικών κενών που τυχόν θα προκύψουν μέχρι το 2016, χωρίς την ανάγκη νέας δανειακής σύμβασης και φυσικά την υποχρέωση λήψης νέων μέτρων.
Συνάμα και επικουρικά των ανωτέρω, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας το γεγονός πως η Ελλάδα πρόκειται να αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, κατά το 1ο εξάμηνο του 2014 (Ιανουάριος – Ιούνιος 2014) για 5η φορά από την ένταξή της στην ΕΕ το 1981. Δεδομένου πως οι πρόωρες εκλογές είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε προσωρινή ακυβερνησία και δεδομένου επίσης του πολύ μικρού χρονικού διαστήματος που μεσολαβεί μέχρι την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ από την χώρα μας, είναι φανερό πως μια τέτοια εξέλιξη είναι ιδιαίτερα παρακινδυνευμένη και μονάχα από «ατύχημα» θα μπορούσε να συμβεί.
Η έννοια του «ατυχήματος» στην περίπτωση αυτή, θα μπορούσε να ταυτιστεί βραχυπρόθεσμα είτε με έναν μαζικό ξεσηκωμό του κόσμου (όπως ονειρεύεται ο ΣΥΡΙΖΑ) με αποτέλεσμα την πτώση της κυβέρνησης (λίαν απίθανο σενάριο στην πράξη) είτε με απώλεια της δεδηλωμένης και πτώση της κυβέρνησης εκ των έσω, ένα σενάριο εξίσου απίθανο, στον βαθμό που οι εταίροι-δανειστές μας και η τρόικα δεν θα επιλέξουν να πιέσουν υπέρμετρα για το παραμικρό νέο μέτρο, ένα κοινοβούλιο που βρίσκεται ήδη στα όρια της ανοχής και της αντοχής του.
Εξετάζοντας την προοπτική πρόωρης προσφυγής στις κάλπες μεσομακροπρόθεσμα και πάντως μετά την ολοκλήρωση της προεδρίας της ΕΕ, διαφαίνονται δύο περιπτώσεις.
Η πρώτη αφορά την αποτυχία επίτευξης τελικά πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 ή ακόμη χειρότερα, την αδυναμία συγκέντρωσης των φόρων και των χαρατσιών από τους φορολογούμενους πολίτες. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε άμεση ανάγκη συμπληρωματικής χρηματοδότησης, που είναι σχεδόν βέβαιο πως θα απαιτήσει την λήψη καινούριων μέτρων, από μια Βουλή που αδυνατεί να τα ψηφίσει και μια κυβέρνηση που έχει σε όλους τους τόνους υποσχεθεί πως νέα τέτοια μέτρα δεν πρόκειται να ληφθούν. Τα τελικά οικονομικά στοιχεία για το 2013 θα γίνουν γνωστά τον Μάρτιο του 2014 αλλά το πιθανό χρηματοδοτικό κενό ίσως εμφανιστεί μέσα στο 2013 σε περίπτωση αστοχίας των εσόδων.
Η δεύτερη περίπτωση, αφορά την αποτυχία της διαπραγμάτευσης για την βιωσιμότητα του χρέους της χώρας, πράγμα που θα απομακρύνει εντελώς το ενδεχόμενο εξόδου στις αγορές με κάποιο λογικό επιτόκιο. Στην περίπτωση αυτή, θα χρειαστούμε άμεση χρηματοδότηση από τους εταίρους-δανειστές μας της τάξης των 10-15 δις μέχρι το 2016 και βλέπουμε! Αυτό φυσικά, θα οδηγήσει σε νέα μνημόνια ή τουλάχιστον σε νέα επώδυνα μέτρα για τον ελληνικό λαό. Πράγμα που με την σειρά του, δεν μπορεί παρά να οδηγήσει σε πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.
Σε κάθε περίπτωση, η προσφυγή στις κάλπες το φθινόπωρο πρέπει μάλλον να αποκλειστεί εκτός της περίπτωσης «ατυχήματος». Πρακτικά, «οικειοθελείς» πρόωρες κάλπες μπορούμε να έχουμε το συντομότερο τον Μάιο του 2014 (τριπλές εκλογές – απίθανο σενάριο) το πιθανότερο όμως το φθινόπωρο του 2014.
Akenaton
Ο πρώτος από τους λόγους αυτής της ακύρωσης είναι η προοπτική πρωτογενούς πλεονάσματος ακόμη και μέσα στο 2013! Ένα τέτοιο πρωτογενές πλεόνασμα, θα μπορούσε να εξασφαλίσει στην κυβέρνηση ελέω μνημονίου (!) κάποια έστω και μικρά κεφάλαια που θα της επιτρέψουν κάποιες (έστω και μικρές) κινήσεις στην κατεύθυνση της επανόρθωσης των πιο κραυγαλέων κοινωνικών αδικιών.
Ο δεύτερος και πιο σημαντικός λόγος, είναι η διαφαινόμενη προοπτική συνολικής αναδιάρθρωσης του χρέους της χώρας μέσω μιας νέας υπερ-διαπραγμάτευσης με τους εταίρους-δανειστές μας αμέσως μετά τις γερμανικές εκλογές. Η επιτυχής έκβαση ενός τέτοιου σημαντικού εγχειρήματος, μπορεί να σηματοδοτήσει την έξοδο της χώρας στις αγορές με λογικό επιτόκιο δανεισμού μετά τον Ιούνιο του 2014 και συνεπώς, την ασφαλή χρηματοδότηση οποιονδήποτε χρηματοδοτικών κενών που τυχόν θα προκύψουν μέχρι το 2016, χωρίς την ανάγκη νέας δανειακής σύμβασης και φυσικά την υποχρέωση λήψης νέων μέτρων.
Συνάμα και επικουρικά των ανωτέρω, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας το γεγονός πως η Ελλάδα πρόκειται να αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, κατά το 1ο εξάμηνο του 2014 (Ιανουάριος – Ιούνιος 2014) για 5η φορά από την ένταξή της στην ΕΕ το 1981. Δεδομένου πως οι πρόωρες εκλογές είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε προσωρινή ακυβερνησία και δεδομένου επίσης του πολύ μικρού χρονικού διαστήματος που μεσολαβεί μέχρι την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ από την χώρα μας, είναι φανερό πως μια τέτοια εξέλιξη είναι ιδιαίτερα παρακινδυνευμένη και μονάχα από «ατύχημα» θα μπορούσε να συμβεί.
Η έννοια του «ατυχήματος» στην περίπτωση αυτή, θα μπορούσε να ταυτιστεί βραχυπρόθεσμα είτε με έναν μαζικό ξεσηκωμό του κόσμου (όπως ονειρεύεται ο ΣΥΡΙΖΑ) με αποτέλεσμα την πτώση της κυβέρνησης (λίαν απίθανο σενάριο στην πράξη) είτε με απώλεια της δεδηλωμένης και πτώση της κυβέρνησης εκ των έσω, ένα σενάριο εξίσου απίθανο, στον βαθμό που οι εταίροι-δανειστές μας και η τρόικα δεν θα επιλέξουν να πιέσουν υπέρμετρα για το παραμικρό νέο μέτρο, ένα κοινοβούλιο που βρίσκεται ήδη στα όρια της ανοχής και της αντοχής του.
Εξετάζοντας την προοπτική πρόωρης προσφυγής στις κάλπες μεσομακροπρόθεσμα και πάντως μετά την ολοκλήρωση της προεδρίας της ΕΕ, διαφαίνονται δύο περιπτώσεις.
Η πρώτη αφορά την αποτυχία επίτευξης τελικά πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 ή ακόμη χειρότερα, την αδυναμία συγκέντρωσης των φόρων και των χαρατσιών από τους φορολογούμενους πολίτες. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε άμεση ανάγκη συμπληρωματικής χρηματοδότησης, που είναι σχεδόν βέβαιο πως θα απαιτήσει την λήψη καινούριων μέτρων, από μια Βουλή που αδυνατεί να τα ψηφίσει και μια κυβέρνηση που έχει σε όλους τους τόνους υποσχεθεί πως νέα τέτοια μέτρα δεν πρόκειται να ληφθούν. Τα τελικά οικονομικά στοιχεία για το 2013 θα γίνουν γνωστά τον Μάρτιο του 2014 αλλά το πιθανό χρηματοδοτικό κενό ίσως εμφανιστεί μέσα στο 2013 σε περίπτωση αστοχίας των εσόδων.
Η δεύτερη περίπτωση, αφορά την αποτυχία της διαπραγμάτευσης για την βιωσιμότητα του χρέους της χώρας, πράγμα που θα απομακρύνει εντελώς το ενδεχόμενο εξόδου στις αγορές με κάποιο λογικό επιτόκιο. Στην περίπτωση αυτή, θα χρειαστούμε άμεση χρηματοδότηση από τους εταίρους-δανειστές μας της τάξης των 10-15 δις μέχρι το 2016 και βλέπουμε! Αυτό φυσικά, θα οδηγήσει σε νέα μνημόνια ή τουλάχιστον σε νέα επώδυνα μέτρα για τον ελληνικό λαό. Πράγμα που με την σειρά του, δεν μπορεί παρά να οδηγήσει σε πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.
Σε κάθε περίπτωση, η προσφυγή στις κάλπες το φθινόπωρο πρέπει μάλλον να αποκλειστεί εκτός της περίπτωσης «ατυχήματος». Πρακτικά, «οικειοθελείς» πρόωρες κάλπες μπορούμε να έχουμε το συντομότερο τον Μάιο του 2014 (τριπλές εκλογές – απίθανο σενάριο) το πιθανότερο όμως το φθινόπωρο του 2014.
Akenaton
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου