Οι μακροικονομικοί δείκτες βελτιώθηκαν αισθητά αλλά αυτό δεν αρκεί. Είναι απαραίτητο να βελτιωθεί και η οικονομική κατάσταση των πολιτών.
Είναι επίσης προφανές ότι στα δύσκολα οικονομικά χρόνια που βιώνουμε ο λαϊκισμός, που ποτέ δεν έπαψε να υπάρχει, βρίσκει με ευκολία πεδίο ανάπτυξης ακόμη και σε πολίτες που πριν λίγα χρόνια τον ξόρκιζαν, ως το στοιχείο που έφερε πίσω τη χώρα μας και αποτελεί συστατικό στοιχείο της σημερινής κρίσης που όλοι ή σχεδόν όλοι καλούμαστε να αποπληρώσουμε.
Η πολιτική ισορροπία έχει διαταραχθεί και είναι σίγουρο ότι χωρίς αυτή δεν μπορεί η χώρα να προχωρήσει. Είναι αδιανόητο στο βωμό της εξυπηρέτησης ψηφοθηρικών συμφερόντων η Χρυσή Αυγή να αποτελεί δεκανίκι σε κόμματα που αυτοχαρακτηρίζονται ως «Δημοκρατικά – Προοδευτικά». Είναι όμως επίσης δυσνόητο γιατί η Νέα Δημοκρατία επιτρέπει στο ΠΑΣΟΚ να εμφανίζεται στη συγκυβέρνηση ως ο φιλολαϊκός εταίρος και η ίδια να εισπράττει όλο το κόστος των μέτρων που λαμβάνονται.
Η επανεκκίνηση της οικονομίας δεν αποτελούσε προεκλογικό σύνθημα αλλά μοναδική λύση για τη σωτηρία της χώρας. Οι μακροικονομικοί δείκτες βελτιώθηκαν αισθητά αλλά αυτό δεν αρκεί. Είναι απαραίτητο να βελτιωθεί και η οικονομική κατάσταση των πολιτών. Ο χρόνος που απομένει είναι λίγος. Και είναι λίγος γιατί εκτός του ότι δεν αντέχουν οι άνθρωποι, κάποιοι προσπαθούν να ικανοποιήσουν προσωπικές τους φιλοδοξίες και δεν διστάζουν να μιλούν για μεγάλο συνασπισμό, ετερόκλητων πολιτικών σχηματισμών, που δεν βασίζεται σε καμία σύγκλιση απόψεων.
Ο ανασχηματισμός του κράτους σε συνδυασμό με μία σειρά άμεσων μέτρων μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα.
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΟΦΕΙΛΩΝ
Η άμεση θεσμοθέτηση 100 δόσεων, χωρίς προαπαιτούμενα, για οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία θα είναι ανάσα στην αγορά και θα επιτρέψει την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων στα νέα οικονομικά δεδομένα. Ταυτόχρονα είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν τα έσοδα του κράτους και των ασφαλιστικών ταμείων.
ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΜΕ ΡΗΤΡΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΥΠΕΡΑΞΙΑΣ
Το κατά κοινή ομολογία μεγάλο κράτος πρέπει να γίνει μικρότερο και ανταγωνιστικό. Οι αποκρατικοποιήσεις είναι ο τρόπος. Πολλοί μιλούν για ξεπούλημα λόγω των χαμηλών αποτιμήσεων και ζητούν πρώτα την οικονομική εξυγίανση των δημοσίων επιχειρήσεων και μετά την πώλησή τους σε μεγαλύτερες αξίες. Δυστυχώς το δημόσιο έχει αποδείξει ότι δεν είναι καλός επιχειρηματίας και δεν θα μπορέσει να τις εξυγιάνει. Μπορούν να γίνουν όμως μαζικές αποκρατικοποιήσεις με ρήτρα μελλοντικής υπεραξίας. Με τον τρόπο αυτό και οι επιχειρήσεις θα εξυγιανθούν και το κράτος σε βάθος χρόνου θα εισπράξει το πραγματικό τίμημα.
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΟΤΑ
Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης διαμαρτύρονται για την περικοπή πόρων με αποτέλεσμα την περιορισμένη δυνατότητα παραγωγής έργου. Ταυτόχρονα μεγάλο μέρος της ακίνητης περιουσίας που κατέχουν παραμένει αναξιοποίητο στερώντας από τις τοπικές κοινωνίες επενδύσεις και απασχόληση. Είναι αναγκία η θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των ΟΤΑ να αξιοποιήσουν άμεσα, σε συνεργασία με ιδιώτες, την ακίνητη περιουσία που κατέχουν. Η δε χρηματοδότηση από την κεντρική κυβέρνηση πρέπει να συνδεθεί ανάλογα με την πορεία αξιοποίησης ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία.
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Η δυσαρμονία εισοδημάτων και ανάπτυξης που παρατηρείται στις περιφέρειες της χώρας, είναι αποτέλεσμα και του ισοπεδωτικού μοντέλου που ακολουθήθηκε για πολλά χρόνια, αναφορικά με τον τρόπο ανάπτυξης. Όταν μιλούμε για παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας δεν μπορεί αυτό να είναι οριζόντιο. Απαιτείται ο διαχωρισμός του ανάλογα με τα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής και τα αντίστοιχα κίνητρα. Τα κίνητρα δεν περιορίζονται μόνο στα οικονομικά αλλά επεκτείνονται στη στελέχωση των περιφερειών με το εξειδικευμένο εκείνο προσωπικό που θα καθοδηγήσει την ανάπτυξη σε συγκεκριμένους τομείς. Ο χρόνος σε αυτό το ζήτημα μας έχει ξεπεράσει και πρέπει να κινηθούμε άμεσα.
ΕΝΔΟ-ΟΜΙΛΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ (TRANSFER PRICING)
Η υπέρμετρη χρήση, από τις μεγάλες κυρίως επιχειρήσεις, της μεθόδου των ενδο-ομιλικών συναλλαγών έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών στα καταναλωτικά αγαθά και την απώλεια εσόδων του κράτους. Η πάταξη αυτού του φαινομένου όταν παραβαίνει τους κανόνες, δεν είναι εύκολη αλλά ούτε και αδύνατη. Υπάρχει και Ευρωπαϊκό αλλά και εθνικό νομικό πλαίσιο που μπορεί να βασιστεί ο ελεγκτικός μηχανισμός, όταν υπάρχει η πολιτική βούληση. Μιλώντας για πολιτική βούληση εννοούμε την απόφαση να «σπάσει αυγά» η κυβέρνηση με τα κάθε λογής συμφέροντα. Στη σημερινή συγκυρία είναι περισσότερο επιτακτική αυτή η ανάγκη.
ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΟΛΩΝ ΜΕ ΕΣΟΔΑ – ΕΞΟΔΑ
Η συνεχιζόμενη λογική που διαμορφώνει συνέχεια νέα mini φορολογικά νομοσχέδια και διατάξεις δεν είχε κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Πρέπει επιτέλους να κατοχυρώσουμε ένα μόνιμο φορολογικό σύστημα που θα φορολογεί το πραγματικό κέρδος χωρίς τεκμήρια και λοιπά τερτίπια, που δεν ταιριάζουν σε σύγχρονη Ευρωπαϊκή χώρα. Η φορολόγηση όλων (επιχειρήσεων- φυσικών προσώπων) με έσοδα – έξοδα μπορεί να διαμορφώσει ένα νέο φορολογικό περιβάλλον που δεν απαιτεί ιδιαίτερους ελέγχους και καταπολεμά τη φοροδιαφυγή αλλά και τη «μαύρη» εργασία. Όπου έχει εφαρμοστεί έχει πετύχει και είχε και αποτελέσματα υπέρ της ανάπτυξης.
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Είναι πράγματι αναγκαία μία συνταγματική αναθεώρηση, η οποία θα βάλει τις βάσεις για ένα νέο πολιτικό τοπίο. Η Μεταπολίτευση τελείωσε, με τα σωστά και τα λάθη της και είναι η ώρα της Νέας Μεταπολίτευσης. Οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί για τη Συνταγματική αναθεώρηση είναι στη σωστή κατεύθυνση. Αρκεί όλοι όσοι κατέχουν σήμερα θέσεις ευθύνης να αντιληφθούν την ευθύνη τους για τις επόμενες γενιές και να μην συνεχίζουν με παρωπίδες να βλέπουν μόνο το προσωπικό πολιτικό τους μέλλον.
Η χώρα κατάφερε να σταθεί όρθια. Πρέπει να σταθούν όρθιοι και οι πολίτες. Αν χάσουμε αυτό το στοίχημα τότε είναι σίγουρο ότι στο μέλλον ο λαϊκισμός θα αποτελεί την ιδεολογία που θα κυριεύσει τη χώρα και τότε θα είναι αργά.
Βασίλης Τσιαλιαμάνης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου