Η κυβέρνηση μπορεί να θέλει ακόμη δουλειά για να καταστεί... ιπτάμενη, όμως η εξουσία δίνει φτερά, τουλάχιστον στον υπουργό Εξωτερικών Ευάγγελο Βενιζέλο.
Παρότι μοιάζει ανεξήγητο, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης πριν από λίγες μέρες κατάφερε να πείσει τον υπουργό Αμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο να εγκρίνει την προσγείωση ενός κυβερνητικού αεροσκάφους στη Σκιάθο για τη μετακίνηση του πρώτου στις Βρυξέλλες.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εξωτερικών, που ζήτησε να τον παραλάβει το VIP αεροσκάφος από το νησί των Σποράδων για να μη χαλάσει τις διακοπές του, έκανε κι αυτός μια παραχώρηση: μετακινήθηκε στη Σκιάθο από τη Σκόπελο όπου παραθέριζε με πλωτό μέσο... Βλέπετε, η Σκόπελος δεν διαθέτει αεροδρόμιο...
Για να καταστεί δυνατή η πτήση του κ. Βενιζέλου προς το Βέλγιο μέσω Σποράδων, ο κ. Αβραμόπουλος ήρε τις επιφυλάξεις που είχε διατυπώσει πριν από 12 μήνες, τον Αύγουστο του 2013, όταν είχε αρνηθεί να ικανοποιήσει πανομοιότυπο αίτημα του αντιπροέδρου της κυβέρνησης. Τότε μάλιστα ο υπουργός Αμυνας είχε δώσει στη δημοσιότητα το αίτημα του κ. Βενιζέλου να προσγειωθεί το αεροσκάφος μεταφοράς υψηλών προσώπων στη Σκιάθο για να ταξιδέψει ο τελευταίος στις Βρυξέλλες, σχεδόν αδιαφορώντας για τη δημόσια διαπόμπευση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ που επικρίθηκε ότι έχει παράλογες απαιτήσεις και δεν ενδιαφέρεται για την εξοικονόμηση δημοσίου χρήματος. Τότε, μάλιστα, είχε «διαρρεύσει» έγγραφο του ΓΕΑ στο οποίο χειρόγραφα είχαν προστεθεί οι εξής φράσεις: «Κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας και μέχρι εκδόσεως τροποποιήσεως το δρομολόγιο επιστροφής περιλαμβάνει στάση στη Ν. Σκιάθο και η ώρα αναχωρήσεως είναι η 09.30». Το αίτημα που απερρίφθη τότε ενεκρίθη φέτος χωρίς κανένα παρατράγουδο. Με την ενδιάμεση στάση του κυβερνητικού Embraer στη Σκιάθο το κράτος επιβαρύνθηκε με πολλές χιλιάδες ευρώ για μια πτήση προς τις Βρυξέλλες που θα μπορούσε να κοστίσει ελάχιστα χρήματα, ιδίως αν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης επέλεγε να πετάξει με πτήση της γραμμής. Σε μια τέτοια περίπτωση όμως, θα έπρεπε να βρεθεί πρόσωπο με πρόσωπο με απλούς πολίτες που δεν εκφράζονται ακριβώς με κολακευτικό τρόπο για τον υπουργό Εξωτερικών όταν έχουν την ευκαιρία να τον συναντήσουν δημοσίως...
Το χρονικό της πτήσης
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: την προηγούμενη εβδομάδα, ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο, ο κ. Βενιζέλος διέκοψε τις ολιγοήμερες διακοπές του στη Σκόπελο επειδή έπρεπε να μεταβεί στις Βρυξέλλες. Ο λόγος ήταν η έκτακτη σύγκληση του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης λόγω των καταιγιστικών εξελίξεων στο Ιράκ, στη Λωρίδα της Γάζας, στην Ουκρανία (μετά και το εμπάργκο της Ρωσίας) και τη Λιβύη. Η συνάντηση των 28 υπουργών Εξωτερικών είχε περισσότερο συμβολικό χαρακτήρα, αφού δεν ελήφθησαν αποφάσεις δεσμευτικές για όλα τα κράτη-μέλη. Μπορεί μάλιστα να συμφωνήθηκε μια κοινή διατύπωση που θύμιζε ευχολόγιο, ωστόσο λόγω της βαρύτητας των διεθνών εξελίξεων όλες οι χώρες εκπροσωπήθηκαν σε αυτό το έκτακτο συμβούλιο από τους υπουργούς Εξωτερικών και όχι από τους αναπληρωτές ή τους υφυπουργούς τους.
Για να μεταβεί στις Βρυξέλλες, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αναγκάστηκε να διακόψει την ολιγοήμερη ξεκούρασή του στη Σκόπελο όπου παραθερίζει σχεδόν ευλαβικά τα τελευταία χρόνια. Η λεπτομέρεια είναι ότι για τη μετακίνησή του δεν χρησιμοποίησε κάποιο από τα αεροσκάφη που συνδέουν καθημερινώς την Αθήνα με τη βελγική πρωτεύουσα αλλά το κυβερνητικό αεροσκάφος που είναι προορισμένο να καλύπτει τις ανάγκες μετακίνησης των υψηλών προσώπων. Το «Εμπραέρ» της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε νωρίς το πρωί της 15ης Αυγούστου από τη βάση του στην Ελευσίνα, προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Σκιάθου από όπου παρέλαβε τον κ. Βενιζέλο με τη συνοδεία του και ξεκίνησε το ταξίδι για το Βέλγιο. Μετά την ολοκλήρωση της έκτακτης συνόδου των Ευρωπαίων υπουργών Εξωτερικών, το VIP αεροσκάφος μετέφερε τον κ. Βενιζέλο από τις Βρυξέλλες πίσω στη Σκιάθο, όπου και μεταστάθμευσε για λίγες ώρες, και το πρωί της 16ης Αυγούστου απογειώθηκε εκ νέου επιστρέφοντας στην Ελευσίνα. Περίπου στις 10 το βράδυ του Δεκαπενταύγουστου, όταν δηλαδή το κυβερνητικό αεροσκάφος προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο των Σποράδων, ο υπουργός μπήκε στο αυτοκίνητο που τον περίμενε δίπλα στον αεροδιάδρομο και συνέχισε το ταξίδι της επιστροφής προς τη Σκόπελο...
Στις φωτογραφίες που δημοσιεύει αποκλειστικά το «ΘΕΜΑ» διακρίνεται ο κ. Βενιζέλος να αποβιβάζεται από το κυβερνητικό αεροσκάφος. Συνοδευόμενος από έναν άντρα της προσωπικής του ασφάλειας, ο υπουργός Εξωτερικών βαδίζει προς το υπηρεσιακό αυτοκίνητο με το οποίο βγαίνει από τον χώρο του αεροδρομίου με προορισμό το λιμάνι της Σκιάθου. Από εκεί ταξίδεψε πίσω στη Σκόπελο όπου τον περίμενε η σύζυγός του κυρία Λίλα Μπακατσέλου. Στο ερώτημα γιατί το «Εμπραέρ» δεν πέταξε απευθείας από την Ελευσίνα στις Βρυξέλλες και δεν επέστρεψε ακολουθώντας το ίδιο δρομολόγιο χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς η απάντηση είναι απλή. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ζήτησε να διευκολυνθεί και για τον λόγο αυτό αιτήθηκε να μεταβεί στη βελγική πρωτεύουσα από τη Σκιάθο, αίτημα στο οποίο συναίνεσαν η Πολεμική Αεροπορία, το Πεντάγωνο, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας και η Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης. Αλλωστε ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών μετακινήθηκε στη Σκιάθο από τη Σκόπελο όπου παραθέριζε με ίδια μέσα...
Πόσο κοστίζει μία ώρα πτήσης με το συγκεκριμένο αεροσκάφος; Σύμφωνα με το επίσημο τιμολόγιο, κάθε ώρα πτήσης με το αεροσκάφος μεταφοράς υψηλών προσώπων επιβαρύνει τον προϋπολογισμό με το ποσό των 5.660,80 ευρώ.
Η πτήση του Embraer από την Ελευσίνα στις Βρυξέλλες με ενδιάμεσο σταθμό τη Σκιάθο για την επιβίβαση του κ. Βενιζέλου θυμίζει déjà vu. Το ίδιο αίτημα με σκοπό να πετάξει και πάλι προς τη βελγική πρωτεύουσα είχε διατυπώσει ο ίδιος και τον Αύγουστο του 2013, ακριβώς έναν χρόνο πριν. Τότε όμως ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος είχε αρνηθεί να ικανοποιήσει το αίτημα του συναδέλφου του...
Εφαρμόζοντας τον νόμο κατά γράμμα, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και ο κ. Αβραμόπουλος είχαν κρίνει -το 2013- ότι η συγκεκριμένη υπηρεσιακή πτήση δεν προβλέπει ενδιάμεση στάση λόγω κόστους και ως εκ τούτου ο κ. Βενιζέλος θα έπρεπε να ταξιδέψει ιδιωτικώς στην Αθήνα για να επιβιβαστεί στο κρατικό αεροπλάνο, η έδρα του οποίου είναι στην Ελευσίνα. Οπως και είχε γίνει.
Τότε μάλιστα ο κ. Αβραμόπουλος είχε επιλέξει να δημοσιοποιήσει την επιλογή του να μην επιτρέψει την πτήση του «Εμπραέρ» προς τη Σκιάθο για την εξυπηρέτηση του κ. Βενιζέλου, εκθέτοντας τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης ότι αδιαφορεί για τη σπατάλη δημοσίου χρήματος.
Ελαστικότητα
Τον Δεκαπενταύγουστο του 2014, ωστόσο, τα δεδομένα προφανώς ήταν διαφορετικά. Λύθηκε το πρόβλημα στην επικοινωνία των κυρίων Βενιζέλου και Αβραμόπουλου; Ισως. Γεγονός είναι ότι στο μεσοδιάστημα τα προβλεπόμενα για τις μετακινήσεις με τα VIP αεροσκάφη δεν έχουν αλλάξει. Φαίνεται όμως ότι ο κ. Αβραμόπουλος, ο οποίος τον Ιούλιο με απόφαση του κ. Αντώνη Σαμαρά και τη σύμφωνη γνώμη του κ. Βενιζέλου επελέγη ως ο νέος επίτροπος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πείστηκε πως πρέπει να ελαστικοποιήσει τις απόψεις του για την τήρηση των κανονισμών.
Μπορεί απλώς ο απερχόμενος υπουργός Εθνικής Αμυνας να λειτούργησε ανθρώπινα θέλοντας να απαλλάξει τον κ. Βενιζέλο από «άσκοπες» μετακινήσεις από τον τόπο των διακοπών του στην Αθήνα, ώστε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ να διαθέσει τον ελάχιστο δυνατό χρόνο για τις υπηρεσιακές του υποχρεώσεις. Από την άλλη πλευρά, κάποιοι θεωρούν ότι η επιμονή του κ. Βενιζέλου να επιβιβάζεται όσο το δυνατόν λιγότερο στα αεροσκάφη της γραμμής δεν είναι άσχετη από την προσπάθειά του να μη συναγελάζεται με απλούς πολίτες, οι οποίοι θα μπορούσαν να τον αποδοκιμάσουν για τις πολιτικές που ακολουθεί η κυβέρνηση εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι συνταξιδεύουν. Προφανώς, οι συνήθειες του παρελθόντος δεν αλλάζουν εύκολα, όσο κι αν επιδεινώνονται τα δημοσιονομικά μεγέθη και η συνολική οικονομική κατάσταση της χώρας.
Μπορούν οι υπουργοί και οι ανώτατοι κρατικοί αξιωματούχοι να χρησιμοποιούν τα πανάκριβα κυβερνητικά αεροσκάφη και τα στρατιωτικά ελικόπτερα για τις μετακινήσεις τους κατά βούληση; Πώς οριοθετείται η ορθή χρήση των ευκολιών που προσφέρουν τα VIP πτητικά μέσα και πού αρχίζει η κατάχρηση; Είναι ηθικό τα κυβερνητικά στελέχη να μετακινούνται με τα αεροσκάφη μεταφοράς υψηλών προσώπων από και προς τον τόπο των διακοπών τους ακόμη και αν μετακινούνται προκειμένου να λάβουν μέρος σε διεθνείς συναντήσεις ή εκδηλώσεις όπου τιμώνται εθνικές επέτειοι; Είναι στο πλαίσιο της αποστολής των εναέριων μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων να χρησιμοποιούνται σαν αεροταξί;
Τα ερωτήματα αυτά δεν είναι ρητορικά.
Τα κρούσματα που δείχνουν ότι υπάρχει εθισμός των κρατικών αξιωματούχων στις ευκολίες που απολαμβάνουν μόνο κροίσοι που έχουν τη δυνατότητα να συντηρούν στόλους ιδιωτικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων είναι περισσότερα του ενός...
Το πρωί της Κυριακής, το υπουργείο των Εξωτερικών εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με το δημοσίευμα, όπου ο κ. Βενιζέλος παραδέχεται ότι μετακινήθηκε προς τη βελγική πρωτεύουσα μέσω Σκιάθου για να μην χαλάσει τις εργάσιμες -όπως τις χαρακτηρίζει- διακοπές του.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης του υπουργείου Εξωτερικών:
«Κατά την άποψη της εφημερίδας, η μετακίνηση κακώς έγινε με υπηρεσιακό αεροσκάφος με ενδιάμεση στάση στη Σκιάθο, όπου βρισκόταν για διακοπές τεσσάρων εργασίμων ημερών ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης. Το δημοσίευμα προφανώς εννοεί ότι ο κ. Βενιζέλος θα έπρεπε να μετακινηθεί στις 14.8 από τη Σκιάθο στην Αθήνα, να ταξιδεύσει στις 15.8 στις Βρυξέλλες, να επιστρέψει στην Αθήνα αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας ή την επομένη (16.8), οπότε και περίττευε να αναζητήσει τρόπο επιστροφής στη Σκιάθο, προκειμένου να συναντήσει την οικογένεια του, με δεδομένο ότι ήταν, ούτως ή άλλως, προγραμματισμένη η επιστροφή του στην Αθήνα στις 17.8. Έτσι, θα είχε διαθέσει τρεις ημέρες από τις ελάχιστες των διακοπών του για μια έκτακτη συνεδρίαση έξι ωρών στις Βρυξέλλες!
Όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία, ο εκάστοτε Πρωθυπουργός και ο εκάστοτε Υπουργός των Εξωτερικών μετακινούνται για τις αποστολές τους στο εξωτερικό με υπηρεσιακό αεροσκάφος γιατί διαφορετικά δεν είναι εφικτή τεχνικά η ανταπόκριση στις διάφορες υποχρεώσεις τους. Το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις χώρες - μέλη της ΕΕ.
Παρόλα αυτά, όποτε υπάρχει δυνατότητα χρήσης εμπορικών πτήσεων, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης τις χρησιμοποιεί. Τούτο όμως δεν ήταν τεχνικά εφικτό για την έκτακτη συνεδρίαση της 15ης Αυγούστου.
Η κριτική είναι θεμελιώδες στοιχείο της Δημοκρατίας. Ο ακραίος λαϊκισμός απλώς αυτοακυρώνεται και αφήνει μόνο την οσμή της κακοπιστίας του».
Τι απαντά το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Διαβάσαμε την ανακοίνωση, κατανοούμε την κρισιμότητα των στιγμών που έζησε ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος και επειδή κατηγορούν τον Τύπο ότι κάνει μόνο κριτική εμείς έχουμε και προτάσεις:
Α. Προτείνουμε άμεσα να αγοράσει η χώρα ένα αεροπλανοφόρο το οποίο να κάνει αβλαβή διέλευση-παραμονή πέριξ των διακοπών του κ. αντιπροέδρου για ώρα ανάγκης,
Β. Αλλιώς να γίνει επειγόντως αεροδρόμιο στη Σκόπελο (ή σε άλλο νησί της επιλογής του), αφού προωθηθεί τάχιστα μέσω του ΕΣΠΑ η σύζευξη Σκοπέλου-Σκιάθου με υπόγεια διάβαση.
Είμαστε κι εμείς στενοχωρημένοι με την απελπιστικά εμπεριστατωμένη αποκάλυψή μας που τον οδηγεί σε τέτοια ομολογία ψυχής που πραγματικά μας συγκινεί με την ειλικρίνειά της.
ΥΓ: Τέλος, να διαταχθεί ΕΔΕ για το ποιοι «άθλιοι» μας παρέσυραν βγάζοντας επισήμως το περσινό έγγραφο που δείχνει ότι η συγκεκριμένη μετακίνηση είναι επιβλαβής για το Δημόσιο ενώ όπως απέδειξε ο κ. αντιπρόεδρος είναι η φθηνότερη και πιο οικονομική λύση. Οι άνθρωποι είναι για μπουγέλο.
protothema.gr
Παρότι μοιάζει ανεξήγητο, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης πριν από λίγες μέρες κατάφερε να πείσει τον υπουργό Αμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο να εγκρίνει την προσγείωση ενός κυβερνητικού αεροσκάφους στη Σκιάθο για τη μετακίνηση του πρώτου στις Βρυξέλλες.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εξωτερικών, που ζήτησε να τον παραλάβει το VIP αεροσκάφος από το νησί των Σποράδων για να μη χαλάσει τις διακοπές του, έκανε κι αυτός μια παραχώρηση: μετακινήθηκε στη Σκιάθο από τη Σκόπελο όπου παραθέριζε με πλωτό μέσο... Βλέπετε, η Σκόπελος δεν διαθέτει αεροδρόμιο...
Για να καταστεί δυνατή η πτήση του κ. Βενιζέλου προς το Βέλγιο μέσω Σποράδων, ο κ. Αβραμόπουλος ήρε τις επιφυλάξεις που είχε διατυπώσει πριν από 12 μήνες, τον Αύγουστο του 2013, όταν είχε αρνηθεί να ικανοποιήσει πανομοιότυπο αίτημα του αντιπροέδρου της κυβέρνησης. Τότε μάλιστα ο υπουργός Αμυνας είχε δώσει στη δημοσιότητα το αίτημα του κ. Βενιζέλου να προσγειωθεί το αεροσκάφος μεταφοράς υψηλών προσώπων στη Σκιάθο για να ταξιδέψει ο τελευταίος στις Βρυξέλλες, σχεδόν αδιαφορώντας για τη δημόσια διαπόμπευση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ που επικρίθηκε ότι έχει παράλογες απαιτήσεις και δεν ενδιαφέρεται για την εξοικονόμηση δημοσίου χρήματος. Τότε, μάλιστα, είχε «διαρρεύσει» έγγραφο του ΓΕΑ στο οποίο χειρόγραφα είχαν προστεθεί οι εξής φράσεις: «Κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας και μέχρι εκδόσεως τροποποιήσεως το δρομολόγιο επιστροφής περιλαμβάνει στάση στη Ν. Σκιάθο και η ώρα αναχωρήσεως είναι η 09.30». Το αίτημα που απερρίφθη τότε ενεκρίθη φέτος χωρίς κανένα παρατράγουδο. Με την ενδιάμεση στάση του κυβερνητικού Embraer στη Σκιάθο το κράτος επιβαρύνθηκε με πολλές χιλιάδες ευρώ για μια πτήση προς τις Βρυξέλλες που θα μπορούσε να κοστίσει ελάχιστα χρήματα, ιδίως αν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης επέλεγε να πετάξει με πτήση της γραμμής. Σε μια τέτοια περίπτωση όμως, θα έπρεπε να βρεθεί πρόσωπο με πρόσωπο με απλούς πολίτες που δεν εκφράζονται ακριβώς με κολακευτικό τρόπο για τον υπουργό Εξωτερικών όταν έχουν την ευκαιρία να τον συναντήσουν δημοσίως...
Το χρονικό της πτήσης
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: την προηγούμενη εβδομάδα, ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο, ο κ. Βενιζέλος διέκοψε τις ολιγοήμερες διακοπές του στη Σκόπελο επειδή έπρεπε να μεταβεί στις Βρυξέλλες. Ο λόγος ήταν η έκτακτη σύγκληση του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης λόγω των καταιγιστικών εξελίξεων στο Ιράκ, στη Λωρίδα της Γάζας, στην Ουκρανία (μετά και το εμπάργκο της Ρωσίας) και τη Λιβύη. Η συνάντηση των 28 υπουργών Εξωτερικών είχε περισσότερο συμβολικό χαρακτήρα, αφού δεν ελήφθησαν αποφάσεις δεσμευτικές για όλα τα κράτη-μέλη. Μπορεί μάλιστα να συμφωνήθηκε μια κοινή διατύπωση που θύμιζε ευχολόγιο, ωστόσο λόγω της βαρύτητας των διεθνών εξελίξεων όλες οι χώρες εκπροσωπήθηκαν σε αυτό το έκτακτο συμβούλιο από τους υπουργούς Εξωτερικών και όχι από τους αναπληρωτές ή τους υφυπουργούς τους.
Για να μεταβεί στις Βρυξέλλες, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αναγκάστηκε να διακόψει την ολιγοήμερη ξεκούρασή του στη Σκόπελο όπου παραθερίζει σχεδόν ευλαβικά τα τελευταία χρόνια. Η λεπτομέρεια είναι ότι για τη μετακίνησή του δεν χρησιμοποίησε κάποιο από τα αεροσκάφη που συνδέουν καθημερινώς την Αθήνα με τη βελγική πρωτεύουσα αλλά το κυβερνητικό αεροσκάφος που είναι προορισμένο να καλύπτει τις ανάγκες μετακίνησης των υψηλών προσώπων. Το «Εμπραέρ» της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε νωρίς το πρωί της 15ης Αυγούστου από τη βάση του στην Ελευσίνα, προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Σκιάθου από όπου παρέλαβε τον κ. Βενιζέλο με τη συνοδεία του και ξεκίνησε το ταξίδι για το Βέλγιο. Μετά την ολοκλήρωση της έκτακτης συνόδου των Ευρωπαίων υπουργών Εξωτερικών, το VIP αεροσκάφος μετέφερε τον κ. Βενιζέλο από τις Βρυξέλλες πίσω στη Σκιάθο, όπου και μεταστάθμευσε για λίγες ώρες, και το πρωί της 16ης Αυγούστου απογειώθηκε εκ νέου επιστρέφοντας στην Ελευσίνα. Περίπου στις 10 το βράδυ του Δεκαπενταύγουστου, όταν δηλαδή το κυβερνητικό αεροσκάφος προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο των Σποράδων, ο υπουργός μπήκε στο αυτοκίνητο που τον περίμενε δίπλα στον αεροδιάδρομο και συνέχισε το ταξίδι της επιστροφής προς τη Σκόπελο...
Στις φωτογραφίες που δημοσιεύει αποκλειστικά το «ΘΕΜΑ» διακρίνεται ο κ. Βενιζέλος να αποβιβάζεται από το κυβερνητικό αεροσκάφος. Συνοδευόμενος από έναν άντρα της προσωπικής του ασφάλειας, ο υπουργός Εξωτερικών βαδίζει προς το υπηρεσιακό αυτοκίνητο με το οποίο βγαίνει από τον χώρο του αεροδρομίου με προορισμό το λιμάνι της Σκιάθου. Από εκεί ταξίδεψε πίσω στη Σκόπελο όπου τον περίμενε η σύζυγός του κυρία Λίλα Μπακατσέλου. Στο ερώτημα γιατί το «Εμπραέρ» δεν πέταξε απευθείας από την Ελευσίνα στις Βρυξέλλες και δεν επέστρεψε ακολουθώντας το ίδιο δρομολόγιο χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς η απάντηση είναι απλή. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ζήτησε να διευκολυνθεί και για τον λόγο αυτό αιτήθηκε να μεταβεί στη βελγική πρωτεύουσα από τη Σκιάθο, αίτημα στο οποίο συναίνεσαν η Πολεμική Αεροπορία, το Πεντάγωνο, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας και η Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης. Αλλωστε ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών μετακινήθηκε στη Σκιάθο από τη Σκόπελο όπου παραθέριζε με ίδια μέσα...
Πόσο κοστίζει μία ώρα πτήσης με το συγκεκριμένο αεροσκάφος; Σύμφωνα με το επίσημο τιμολόγιο, κάθε ώρα πτήσης με το αεροσκάφος μεταφοράς υψηλών προσώπων επιβαρύνει τον προϋπολογισμό με το ποσό των 5.660,80 ευρώ.
Η πτήση του Embraer από την Ελευσίνα στις Βρυξέλλες με ενδιάμεσο σταθμό τη Σκιάθο για την επιβίβαση του κ. Βενιζέλου θυμίζει déjà vu. Το ίδιο αίτημα με σκοπό να πετάξει και πάλι προς τη βελγική πρωτεύουσα είχε διατυπώσει ο ίδιος και τον Αύγουστο του 2013, ακριβώς έναν χρόνο πριν. Τότε όμως ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος είχε αρνηθεί να ικανοποιήσει το αίτημα του συναδέλφου του...
Εφαρμόζοντας τον νόμο κατά γράμμα, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και ο κ. Αβραμόπουλος είχαν κρίνει -το 2013- ότι η συγκεκριμένη υπηρεσιακή πτήση δεν προβλέπει ενδιάμεση στάση λόγω κόστους και ως εκ τούτου ο κ. Βενιζέλος θα έπρεπε να ταξιδέψει ιδιωτικώς στην Αθήνα για να επιβιβαστεί στο κρατικό αεροπλάνο, η έδρα του οποίου είναι στην Ελευσίνα. Οπως και είχε γίνει.
Τότε μάλιστα ο κ. Αβραμόπουλος είχε επιλέξει να δημοσιοποιήσει την επιλογή του να μην επιτρέψει την πτήση του «Εμπραέρ» προς τη Σκιάθο για την εξυπηρέτηση του κ. Βενιζέλου, εκθέτοντας τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης ότι αδιαφορεί για τη σπατάλη δημοσίου χρήματος.
Ελαστικότητα
Τον Δεκαπενταύγουστο του 2014, ωστόσο, τα δεδομένα προφανώς ήταν διαφορετικά. Λύθηκε το πρόβλημα στην επικοινωνία των κυρίων Βενιζέλου και Αβραμόπουλου; Ισως. Γεγονός είναι ότι στο μεσοδιάστημα τα προβλεπόμενα για τις μετακινήσεις με τα VIP αεροσκάφη δεν έχουν αλλάξει. Φαίνεται όμως ότι ο κ. Αβραμόπουλος, ο οποίος τον Ιούλιο με απόφαση του κ. Αντώνη Σαμαρά και τη σύμφωνη γνώμη του κ. Βενιζέλου επελέγη ως ο νέος επίτροπος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πείστηκε πως πρέπει να ελαστικοποιήσει τις απόψεις του για την τήρηση των κανονισμών.
Μπορεί απλώς ο απερχόμενος υπουργός Εθνικής Αμυνας να λειτούργησε ανθρώπινα θέλοντας να απαλλάξει τον κ. Βενιζέλο από «άσκοπες» μετακινήσεις από τον τόπο των διακοπών του στην Αθήνα, ώστε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ να διαθέσει τον ελάχιστο δυνατό χρόνο για τις υπηρεσιακές του υποχρεώσεις. Από την άλλη πλευρά, κάποιοι θεωρούν ότι η επιμονή του κ. Βενιζέλου να επιβιβάζεται όσο το δυνατόν λιγότερο στα αεροσκάφη της γραμμής δεν είναι άσχετη από την προσπάθειά του να μη συναγελάζεται με απλούς πολίτες, οι οποίοι θα μπορούσαν να τον αποδοκιμάσουν για τις πολιτικές που ακολουθεί η κυβέρνηση εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι συνταξιδεύουν. Προφανώς, οι συνήθειες του παρελθόντος δεν αλλάζουν εύκολα, όσο κι αν επιδεινώνονται τα δημοσιονομικά μεγέθη και η συνολική οικονομική κατάσταση της χώρας.
Μπορούν οι υπουργοί και οι ανώτατοι κρατικοί αξιωματούχοι να χρησιμοποιούν τα πανάκριβα κυβερνητικά αεροσκάφη και τα στρατιωτικά ελικόπτερα για τις μετακινήσεις τους κατά βούληση; Πώς οριοθετείται η ορθή χρήση των ευκολιών που προσφέρουν τα VIP πτητικά μέσα και πού αρχίζει η κατάχρηση; Είναι ηθικό τα κυβερνητικά στελέχη να μετακινούνται με τα αεροσκάφη μεταφοράς υψηλών προσώπων από και προς τον τόπο των διακοπών τους ακόμη και αν μετακινούνται προκειμένου να λάβουν μέρος σε διεθνείς συναντήσεις ή εκδηλώσεις όπου τιμώνται εθνικές επέτειοι; Είναι στο πλαίσιο της αποστολής των εναέριων μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων να χρησιμοποιούνται σαν αεροταξί;
Τα ερωτήματα αυτά δεν είναι ρητορικά.
Τα κρούσματα που δείχνουν ότι υπάρχει εθισμός των κρατικών αξιωματούχων στις ευκολίες που απολαμβάνουν μόνο κροίσοι που έχουν τη δυνατότητα να συντηρούν στόλους ιδιωτικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων είναι περισσότερα του ενός...
Το πρωί της Κυριακής, το υπουργείο των Εξωτερικών εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με το δημοσίευμα, όπου ο κ. Βενιζέλος παραδέχεται ότι μετακινήθηκε προς τη βελγική πρωτεύουσα μέσω Σκιάθου για να μην χαλάσει τις εργάσιμες -όπως τις χαρακτηρίζει- διακοπές του.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης του υπουργείου Εξωτερικών:
«Κατά την άποψη της εφημερίδας, η μετακίνηση κακώς έγινε με υπηρεσιακό αεροσκάφος με ενδιάμεση στάση στη Σκιάθο, όπου βρισκόταν για διακοπές τεσσάρων εργασίμων ημερών ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης. Το δημοσίευμα προφανώς εννοεί ότι ο κ. Βενιζέλος θα έπρεπε να μετακινηθεί στις 14.8 από τη Σκιάθο στην Αθήνα, να ταξιδεύσει στις 15.8 στις Βρυξέλλες, να επιστρέψει στην Αθήνα αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας ή την επομένη (16.8), οπότε και περίττευε να αναζητήσει τρόπο επιστροφής στη Σκιάθο, προκειμένου να συναντήσει την οικογένεια του, με δεδομένο ότι ήταν, ούτως ή άλλως, προγραμματισμένη η επιστροφή του στην Αθήνα στις 17.8. Έτσι, θα είχε διαθέσει τρεις ημέρες από τις ελάχιστες των διακοπών του για μια έκτακτη συνεδρίαση έξι ωρών στις Βρυξέλλες!
Όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία, ο εκάστοτε Πρωθυπουργός και ο εκάστοτε Υπουργός των Εξωτερικών μετακινούνται για τις αποστολές τους στο εξωτερικό με υπηρεσιακό αεροσκάφος γιατί διαφορετικά δεν είναι εφικτή τεχνικά η ανταπόκριση στις διάφορες υποχρεώσεις τους. Το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις χώρες - μέλη της ΕΕ.
Παρόλα αυτά, όποτε υπάρχει δυνατότητα χρήσης εμπορικών πτήσεων, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης τις χρησιμοποιεί. Τούτο όμως δεν ήταν τεχνικά εφικτό για την έκτακτη συνεδρίαση της 15ης Αυγούστου.
Η κριτική είναι θεμελιώδες στοιχείο της Δημοκρατίας. Ο ακραίος λαϊκισμός απλώς αυτοακυρώνεται και αφήνει μόνο την οσμή της κακοπιστίας του».
Τι απαντά το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Διαβάσαμε την ανακοίνωση, κατανοούμε την κρισιμότητα των στιγμών που έζησε ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος και επειδή κατηγορούν τον Τύπο ότι κάνει μόνο κριτική εμείς έχουμε και προτάσεις:
Α. Προτείνουμε άμεσα να αγοράσει η χώρα ένα αεροπλανοφόρο το οποίο να κάνει αβλαβή διέλευση-παραμονή πέριξ των διακοπών του κ. αντιπροέδρου για ώρα ανάγκης,
Β. Αλλιώς να γίνει επειγόντως αεροδρόμιο στη Σκόπελο (ή σε άλλο νησί της επιλογής του), αφού προωθηθεί τάχιστα μέσω του ΕΣΠΑ η σύζευξη Σκοπέλου-Σκιάθου με υπόγεια διάβαση.
Είμαστε κι εμείς στενοχωρημένοι με την απελπιστικά εμπεριστατωμένη αποκάλυψή μας που τον οδηγεί σε τέτοια ομολογία ψυχής που πραγματικά μας συγκινεί με την ειλικρίνειά της.
ΥΓ: Τέλος, να διαταχθεί ΕΔΕ για το ποιοι «άθλιοι» μας παρέσυραν βγάζοντας επισήμως το περσινό έγγραφο που δείχνει ότι η συγκεκριμένη μετακίνηση είναι επιβλαβής για το Δημόσιο ενώ όπως απέδειξε ο κ. αντιπρόεδρος είναι η φθηνότερη και πιο οικονομική λύση. Οι άνθρωποι είναι για μπουγέλο.
protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου