Τα social media μπορούν πια να γνωρίζουν τον χαρακτήρα μας καλύτερα απ' ό,τι οι γονείς, ο σύζυγος ή οι φίλοι μας.
Καθένας από εμάς δημιουργεί άθελά του έναν ψηφιακό σωσία, ένα ιντερνετικό «διπλό», όμως αυτό το «πλάσμα» δεν είναι ο εαυτός που δείχνουμε στους άλλους ή ακόμα που θα θέλαμε να είμαστε.
Ο ψηφιακός μας σωσίας είναι μια αφιλτράριστη, ωμή και αποκαλυπτική εκδοχή του εαυτού μας που χτίζεται, πολλές φορές χωρίς να το συνειδητοποιούμε, με κάθε κλικ, like, check in, online επίσκεψη και συναλλαγή.
Δημιουργείται μια εκδοχή του εαυτού μας που πρόκειται να επηρεάσει το αν μια τράπεζα θα μας εγκρίνει το δάνειο, αν μια συνέντευξη για δουλειά θα έχει επιτυχία, πόσο ακριβό ασφαλιστήριο θα πληρώνουμε, αν θα βγούμε ραντεβού και άλλα πολλά.
Η πληθώρα των «ενεργειών» μας στο ίντερνετ που μετατρέπεται αυτομάτως σε data, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανά πάσα στιγμή, είναι απίστευτη:
- Το Amazon ξέρει τι αγοράζουμε.
- Το Netflix ξέρει τι ταινίες μας αρέσει να παρακολουθούμε.
- Η Uber ξέρει που πηγαίνουμε με ταξί και πότε.
- Το Tinder ξέρει τα γούστα μας στο σεξ
- Το Linkedin γνωρίζει σε τι είμαστε καλοί, τις γνώσεις και την επαγγελματική μας πορεία.
- Το Spotify ξέρει τι μουσική ακούμε.
- Τα ειδησεογραφικά sites ποιές ειδήσεις διαβάζουμε.
- Η Google ξέρει τι γράφουμε στο Gmail και τα online ημερολόγια πως ακριβώς ξοδεύουμε το χρόνο μας.
- Και, τώρα τελευταία, το Google Nest γνωρίζει ποιος ακριβώς είναι στο σπίτι μας και ποιες ώρες της ημέρας.
Ο ψηφιακός μας «εαυτός» έχει ήδη γεννηθεί μέσα απ' αυτό το παζλ. Μάλλον εν αγνοία μας...
Πρόσφατα, καινούργια είδη εταιριών εμφανίζονται, που βγάζουν λεφτά «αλληλεπιδρώντας» με τον ψηφιακό μας εαυτό.
Για παράδειγμα, η εταιρία Lenddo αφιέρωσε τρία χρόνια προσπαθώντας να αποδείξει ότι αναλύοντας τα προφίλ στο facebook ανθρώπων που είχαν αιτηθεί για χορήγηση δανείου, ήταν σε θέση να γνωρίζει με ακρίβεια ποιος, εν τέλει, θα ξεπλήρωνε το δάνειό του και ποιος όχι.
Χρησιμοποίησε το σύστημα που επινόησε για να δανείζει η ίδια λεφτά σε χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως από αναπτυσσόμενες χώρες, που δεν είχαν ποτέ τους τραπεζικό λογαριασμό.
Σήμερα, η Lenddo πουλάει αυτή την τεχνογνωσία της σε τράπεζες. Ήδη ειδικοί στον χρηματοπιστωτικό τομέα εκτιμούν ότι αυτό θα είναι το μέλλον του banking.
Ένας άλλος τομέας που έχει τραβήξει το ενδιαφέρον τέτοιου είδους εταιριών είναι οι ασφάλειες. Πολύ σύντομα, η ασφάλεια που κάνουμε για το αυτοκίνητο, το σπίτι, την ζωή ή την υγεία μας θα εξαρτάται απόλυτα από την συμπεριφορά του «ψηφιακού» μας εαυτού. Αν το ψηφιακό μας προφίλ είναι τέτοιο ώστε το σύστημα να συμπεράνει πως είμαστε προσεκτικοί οδηγοί, η ασφάλεια του αυτοκινήτου μας θα είναι φθηνότερη.
Η νέα έκδοση του Google Photo δεν περιορίζεται στο να διαθέτει δισεκατομμύρια φωτογραφίες των χρηστών και των οικογενειών τους. Τώρα μπορεί και αναγνωρίζει ανθρώπους, μέρη και πράγματα.
Η Google λέει ότι πολύ σύντομα θα είναι σε θέση να αναγνωρίζει και τα συναισθήματα, όπως αν είμαστε στα αλήθεια χαρούμενοι ή λυπημένοι σε μια φωτογραφία.
Αναλύοντας τα συναισθήματα σε μια αρκετά μεγάλη συλλογή φωτογραφιών, η Google θα μπορεί να κατανοήσει τις πραγματικές μας σχέσεις με οικογένεια, φίλους, συναδέλφους. Ένας καινούργιος, πιο εξελιγμένος τρόπος να μας «γνωρίζει» που πηγαίνει πολύ πιο μακριά από το να διαθέτει απλά ολόκληρο το ιστορικό των αναζητήσεών μας στο ίντερνετ.
Όσον αφορά το Facebook, αυτό ήδη μας γνωρίζει πολύ καλύτερα από την οικογένεια ή τους φίλους μας.
Μελέτη που πραγματοποίηση η Εθνική Ακαδημία Επιστημών των ΗΠΑ, έδειξε ότι ένα computer model που χτίστηκε απλώς πάνω στα likes κάποιου στο Facebook, μπορεί να κρίνει την προσωπικότητα αυτού του ατόμου με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια απ' ότι οι φίλοι του ή και η ίδια του η μητέρα.
Συγκεκριμένα, το κομπιούτερ χρειάζεται:
- Μόλις 10 likes ενός ατόμου για να γνωρίζει την προσωπικότητά του με μεγαλύτερη ακρίβεια απ' ότι οι συνάδελφοί του.
- Με 70 likes, γνωρίζει κάποιον καλύτερα από ότι οι φίλοι του.
- Με 150 likes, γνωρίζει τον χαρακτήρα του καλύτερα από την οικογένειά του.
- Και με 300 likes τον ξέρει πια καλύτερα κι από τον ίδιο του τον/την σύζυγο.
Ποιοι είναι οι ψηφιακοί γίγαντες της πληροφορίας για τον καθένα μας:
FACEBOOK
Ξεκίνησε το 2004 – 1 εκατομμύριο χρήστες
2015 – 1.1 δις χρήστες.
SPOTIFY
Ξεκίνησε το 2011 – 6.7 εκατομμύρια χρήστες
2015 – 75 εκατομμύρια χρήστες.
AMAZON
Ξεκίνησε το 1997 – 1.5 εκατομμύριο χρήστες
2015 – 270 εκατομμύρια χρήστες
NETFLIX
Ξεκίνησε το 1999 – 250.000 χρήστες
2015 – 60 εκατομμύρια χρήστες.
LINKEDIN
Ξεκίνησε το 2002 – 81.000 μέλη
2015 – 364 εκατομμύρια μέλη.
topontiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου