Η απογείωση ενός αεροπλάνου από ένα μικρό αεροδρόμιο στην Βιτζίνια των ΗΠΑ, υπό φυσιολογικές συνθήκες, δεν θα μπορούσε να συγκεντρώνει αρκετό ενδιαφέρον. Αν όμως αυτός που το απογείωσε... δεν είναι άνθρωπος;
Πριν ακόμα τα self driving cars κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους δρόμους, προέκυψε μια ακόμα εντυπωσιακότερη ιδέα, βασισμένη στην τεχνητή νοημοσύνη. Πώς θα σας φαινόταν αν στο πιλοτήριο ενός αεροπλάνου βρίσκονταν ρομπότ αντί για ανθρώπους;
Δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας! Για την ακρίβεια, η πρώτη δοκιμή πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα που πέρασε. Την θέση του δεύτερου πιλότου στο αεροπλάνο τύπου Cessna Caravan πήρε ένα ρομπότ, ειδικά προγραμματισμένο για να πιλοτάρει. Δίπλα του ένας... κανονικός πιλότος του έδινε εντολές μέσω tablet.
Η δοκιμή ήταν στα πλαίσια της συνεργασίας της αμερικανικής κυβέρνησης με την βιομηχανία της χώρας, που αποσκοπεί στην αντικατάσταση ενός εκ των δύο πιλότων σε κάθε πτήση με ένα ρομπότ το οποίο ούτε θα κουράζεται ούτε θα αποσπάται από εξωτερικούς παράγοντες.
Μάλιστα οι υπεύθυνοι του προγράμματος οραματίζονται πως σε κάποια χρόνια δεν θα χρειάζεται καν η ανθρώπινη συμβολή στο πιλοτήριο. Σε αντιστοιχία με τα self driving cars, ένας μελλοντικός στόχος είναι τα προσωπικά αεροπλάνα-ρομπότ, που μπορούν να αποτελέσουν ένα κοινό μέσο μεταφοράς.
Το αρχικό κίνητρο που έδωσε ώθηση στους επιστήμονες, ήταν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τόσο οι αεροπορικές εταιρίες όσο και οι στρατιωτικές δυνάμεις, από την έλλειψη υψηλά εκπαιδευμένων πιλότων. Αν αντί για δύο χρειάζεται μόνος ένας, τότε ο απαιτούμενος αριθμός μειώνεται στο μισό, ενώ παράλληλα (με κατάλληλο σχεδιασμό και προγραμματισμό) μπορεί να αυξηθεί και η ασφάλεια των πτήσεων. Το ρομπότ θα κάνει τις απαραίτητες δουλειές στο πιλοτήριο, βγάζοντας από τον πιλότο το φόρτο εργασίας και αφήνοντας τον να λειτουργεί με πιο στρατηγικό χαρακτήρα, ειδικά στις καταστάσεις κινδύνου.
«Είναι ένα πρότζεκτ που εστιάζει στην αύξηση της αυτονομίας και στην συνύπαρξη ανθρώπου και ρομπότ, με τέτοιο τρόπο ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοση και των δύο» εξήγησε ο John Langford, CEO της Aurora που χορηγεί το πρόγραμμα.
Υπολογίζεται πως τα πρώτα σημάδια του προγράμματος ALIAS (όπως ονομάστηκε) θα γίνουν αντιληπτά σε βάθος πέντε χρόνων. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι πιστεύουν πως για να πραγματοποιηθεί το πλάνο τους θα πρέπει να περάσουν σχεδόν δύο δεκαετίες. Οταν αυτό συμβεί, ο στόχος είναι τα ρομπότ να λειτουργούν σαν να έχουν ταξιδέψει... 600.000 ώρες. Απλούστερα, το σενάριο των ειδικών θέλει σε μερικές δεκαετίες τα αεροπορικά ταξίδια, παρότι θα είναι υπό την επίβλεψη ενός ρομπότ, να είναι πολύ ασφαλέστερα από τα σημερινά!
Φυσικά είναι ακόμα πολύ νωρίς ώστε να μιλάμε για κάτι τέτοιο. Μένει να περιμένουμε πως θα εξελιχθεί το πρότζεκτ, αλλά και πως θα αντιδράσει ο κόσμος όταν μάθει πως το αεροπλάνο που θα μπει θα ελέγχεται από... μεταλλικά χέρια.
iefimerida.gr
Πριν ακόμα τα self driving cars κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους δρόμους, προέκυψε μια ακόμα εντυπωσιακότερη ιδέα, βασισμένη στην τεχνητή νοημοσύνη. Πώς θα σας φαινόταν αν στο πιλοτήριο ενός αεροπλάνου βρίσκονταν ρομπότ αντί για ανθρώπους;
Δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας! Για την ακρίβεια, η πρώτη δοκιμή πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα που πέρασε. Την θέση του δεύτερου πιλότου στο αεροπλάνο τύπου Cessna Caravan πήρε ένα ρομπότ, ειδικά προγραμματισμένο για να πιλοτάρει. Δίπλα του ένας... κανονικός πιλότος του έδινε εντολές μέσω tablet.
Η δοκιμή ήταν στα πλαίσια της συνεργασίας της αμερικανικής κυβέρνησης με την βιομηχανία της χώρας, που αποσκοπεί στην αντικατάσταση ενός εκ των δύο πιλότων σε κάθε πτήση με ένα ρομπότ το οποίο ούτε θα κουράζεται ούτε θα αποσπάται από εξωτερικούς παράγοντες.
Μάλιστα οι υπεύθυνοι του προγράμματος οραματίζονται πως σε κάποια χρόνια δεν θα χρειάζεται καν η ανθρώπινη συμβολή στο πιλοτήριο. Σε αντιστοιχία με τα self driving cars, ένας μελλοντικός στόχος είναι τα προσωπικά αεροπλάνα-ρομπότ, που μπορούν να αποτελέσουν ένα κοινό μέσο μεταφοράς.
Το αρχικό κίνητρο που έδωσε ώθηση στους επιστήμονες, ήταν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τόσο οι αεροπορικές εταιρίες όσο και οι στρατιωτικές δυνάμεις, από την έλλειψη υψηλά εκπαιδευμένων πιλότων. Αν αντί για δύο χρειάζεται μόνος ένας, τότε ο απαιτούμενος αριθμός μειώνεται στο μισό, ενώ παράλληλα (με κατάλληλο σχεδιασμό και προγραμματισμό) μπορεί να αυξηθεί και η ασφάλεια των πτήσεων. Το ρομπότ θα κάνει τις απαραίτητες δουλειές στο πιλοτήριο, βγάζοντας από τον πιλότο το φόρτο εργασίας και αφήνοντας τον να λειτουργεί με πιο στρατηγικό χαρακτήρα, ειδικά στις καταστάσεις κινδύνου.
«Είναι ένα πρότζεκτ που εστιάζει στην αύξηση της αυτονομίας και στην συνύπαρξη ανθρώπου και ρομπότ, με τέτοιο τρόπο ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοση και των δύο» εξήγησε ο John Langford, CEO της Aurora που χορηγεί το πρόγραμμα.
Υπολογίζεται πως τα πρώτα σημάδια του προγράμματος ALIAS (όπως ονομάστηκε) θα γίνουν αντιληπτά σε βάθος πέντε χρόνων. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι πιστεύουν πως για να πραγματοποιηθεί το πλάνο τους θα πρέπει να περάσουν σχεδόν δύο δεκαετίες. Οταν αυτό συμβεί, ο στόχος είναι τα ρομπότ να λειτουργούν σαν να έχουν ταξιδέψει... 600.000 ώρες. Απλούστερα, το σενάριο των ειδικών θέλει σε μερικές δεκαετίες τα αεροπορικά ταξίδια, παρότι θα είναι υπό την επίβλεψη ενός ρομπότ, να είναι πολύ ασφαλέστερα από τα σημερινά!
Φυσικά είναι ακόμα πολύ νωρίς ώστε να μιλάμε για κάτι τέτοιο. Μένει να περιμένουμε πως θα εξελιχθεί το πρότζεκτ, αλλά και πως θα αντιδράσει ο κόσμος όταν μάθει πως το αεροπλάνο που θα μπει θα ελέγχεται από... μεταλλικά χέρια.
iefimerida.gr
loading...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου