Στους περισσότερους ανθρώπους η θέα του γυμνού σώματος προκαλεί συστολή. Ωστόσο το κίνημα των γυμνιστών στην Ελλάδα δεν
είναι νεόφερτη συνήθεια. Στη χώρα μας
εμφανίζονται για πρώτη φορά γυμνιστές το 1959, όταν κάποιοι οπαδοί του κινήματος προσπάθησαν να νοικιάσουν ένα ξενοδοχείο στο Λουτράκι και να το μετατρέψουν σε οργανωμένο κέντρο φιλοξενίας, αλλά συνάντησαν τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας και των αρχών. Αρκετά χρόνια πριν -το 1903- το κίνημα του γυμνισμού είχε ήδη αρχίσει να κάνει τα πρώτα του βήματα στον υπόλοιπο κόσμο, αποκτώντας σταδιακά ιδιαίτερη ανταπόκριση.
Εάν πάλι αναζητήσετε την ερμηνεία της λέξης γυμνισμός θα εντοπίσετε τις ρίζες της στις ξενικές λέξεις naturism ή nudism.
Για τον ιδρυτή της βιβλιοθήκης γυμνισμού και γυμνιστή, Άγγελο Μιμηκόπουλο, η συγκεκριμένη επιλογή δεν είναι παρά η αποδοχή του ανθρώπινου σώματος σε συνδυασμό με την αντίληψη ότι η θέα του γυμνού σώματος δεν διαφθείρει, δεν υποτιμά και δεν υποτιμά την προσωπικότητα του ατόμου.
Οι γυμνιστές θεωρούν μεταξύ άλλων ότι η συνεύρεση γυμνών ανθρώπων δεν είναι ανήθικη, αλλά μία φυσιολογική κατάσταση, δεδομένου ότι όλοι μας γεννηθήκαμε γυμνοί.
«Η έναρξη του οργανωμένου γυμνισμού στην Ευρώπη ξεκινάει το 1903. Αντίστοιχα στην Ελλάδα, η πρώτη χρονολογία κατά την οποία εμφανίζεται, είναι το 1959. Τότε κάποιοι γυμνιστές προσπάθησαν να νοικιάσουν ένα ξενοδοχείο στο Λουτράκι, αλλά τους κυνήγησαν. Το 1983 όμως μπορεί να θεωρηθεί η επίσημη ημερομηνία καθιέρωσης του γυμνισμού στην Ελλάδα με την ψήφιση του σχετικού νόμου από τη Βουλή των Ελλήνων», λέει ο Άγγελος Μιμηκόπουλος.
Ο γυμνισμός στην Ελλάδα
Περιγράφοντας το καθεστώς που επικρατεί αναφορικά με το γυμνισμό στην Ελλάδα, σημειώνει ότι υπάρχει διευρυμένη ανοχή σε σχέση με το παρελθόν.
«Ωστόσο ο αριθμός των συνειδητοποιημένων γυμνιστών είναι περιορισμένος, διότι μερικοί συνδυάζουν το σεξ και την αναζήτηση συντρόφου με την παραλία των γυμνιστών. Το αποτέλεσμα είναι να παρατηρούνται κατά καιρούς κωμικοτραγικές καταστάσεις με διωγμούς ή διαπληκτισμούς μεταξύ λουομένων. Παρόλ’ αυτά είναι απολύτως φυσιολογικό να διώκονται κατά καιρούς, όσοι συνδυάζουν τον γυμνισμό με την ερωτική συνεύρεση, διότι ποτέ δεν υπήρξε ολοκληρωμένη ενημέρωση στην Ελλάδα για το τι σημαίνει γυμνισμός. Πλέον όμως οι συνήθειες έχουν αλλάξει. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο εξωτερικό κλείνουν τα κέντρα γυμνιστών, τα οποία μετατρέπονται σε κέντρα ηδονιστών. Εκεί οι θαμώνες κάνουν γυμνισμό το πρωί, ενώ το βράδυ ανταλλάσσουν συντρόφους ή φροντίζουν να ικανοποιούν τις σεξουαλικές τους ανησυχίες», λέει ο ιδρυτής της βιβλιοθήκης γυμνισμού.
Ο κύριος Μιμηκόπουλος υποστηρίζει ότι ο γυμνισμός στην Ελλάδα είχε ένα αδύναμο σημείο. Επισημαίνει ότι το κίνημα στη χώρα μας επιδίωξε να μην ενσωματώσει το σεξ στην καθημερινότητά των γυμνιστών.
«Μέλημά του κινήματος στη χώρα μας ήταν να παρουσιάζει τους γυμνιστές ως πρόσωπα τα οποία τοποθετούνται υπεράνω των σεξουαλικών τους επιθυμιών. Το αποτέλεσμα ήταν να βρεθούμε στο άλλο άκρο. Έτσι, εμφανίστηκαν οι Έλληνες γυμνιστές ως ασεξουαλικοί. Στην πραγματικότητα όμως οι άνθρωποι οι οποίοι κάνουν γυμνισμό σήμερα -ηλικίας 18 έως 45 ετών- έχουν κάποιες ανάγκες. Εάν τους δοθεί η ευκαιρία να τις ικανοποιήσουν στην παραλία, θα το κάνουν. Αυτή άλλωστε είναι η επικρατούσα τάση στο εξωτερικό, όπου συναντά αρκετές αντιδράσεις. Για παράδειγμα στην Αμερική κλείνουν παραλίες με την αιτιολογία ότι συμβαίνουν σεξουαλικά όργια. Τα όργια όμως δεν είναι σημερινό φαινόμενο, υπήρχαν πάντοτε. Είναι χαρακτηριστικό επίσης ότι κλείνουν παραλίες επειδή κάποιος αγόρασε ένα παραθαλάσσιο οικόπεδο, και επικαλείται το γεγονός ότι χάνει την αξία του εξαιτίας των γυμνιστών».
Όταν οι γυμνιστές δεν έτρωγαν κρέας και αποτελούσαν βορά ολοκληρωτικών καθεστώτων
Αναφέρεται επίσης στις διαφορές που εμφανίζει ιστορικά η συμπεριφορά και οι συνήθειες των γυμνιστών, σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση των ολοκληρωτικών καθεστώτων, τα οποία όπως λέει, εκμεταλλεύτηκαν το κίνημα, εξυπηρετώντας τα συμφέροντά τους.
«Κατά τα πρώτα χρόνια οι γυμνιστές δεν έτρωγαν κρέας. Επίσης, είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος με τον οποίο προσπάθησαν να τον οικειοποιηθούν διάφορα ολοκληρωτικά καθεστώτα, για να στρέψουν αλλού το ενδιαφέρον του κόσμου», εξηγεί ο Άγγελος Μιμηκόπουλος.
Μιλάει για την εμπειρία του ως γυμνιστής, ενώ κάνει λόγο για ορισμένες «ατυχείς στιγμές» στο Αγκίστρι. «Η νοοτροπία των ντόπιων ήταν αντίθετη με τη ‘’διαφήμιση’’ του γυμνισμού στην περιοχή τους. Πλέον όμως άλλαξαν οι συνήθειες. Δεν κάνει τόση εντύπωση εάν κάποιος εμφανιστεί γυμνός στην παραλία, εκτός και αν βγει γυμνός στο δρόμο και γίνει πρωτοσέλιδο. Πλέον διώκονται οι γυμνιστές, ενώ το ενδιαφέρον είναι πλέον ιδιαίτερα περιορισμένο».
«Ξεκίνησα να κάνω γυμνισμό από περιέργεια, κατάλαβα ότι ήταν τρόπος ζωής»
«Ξεκίνησα το 1972 από περιέργεια. Στη συνέχεια όμως κατάλαβα ότι είναι τρόπος ζωής. Αυτό ακριβώς ήταν εκείνη την εποχή ο γυμνισμός: τρόπος ζωής. Δέχτηκα το σώμα μου, αισθάνθηκα ότι απενοχοποιούμαι από το γυμνό. Ως μαθητής της 5ης γυμνασίου είχα αρκετές ανησυχίες και έψαχνα να βρω έναν προορισμό στη ζωή μου. Αργότερα ταξίδεψα στο εξωτερικό, πήγα σε κέντρα γυμνιστών, και έζησα σε οργανωμένα κάμπινγκ. Εκεί είδα τις ανθρώπινες σχέσεις και πώς εξελίσσονται. Στη συνέχεια το φιλοσόφησα και αποφάσισα να μάθω τι ακριβώς ήταν ‘’αυτός’’ ο γυμνισμός. Έως τότε άκουγα ‘’γυμνισμός’’ και δεν ήξερα τι είναι. Η πρώτη και πραγματική ονομασία του κινήματος στα ελληνικά είναι γυμνοκρατία, η οποία όμως δεν επικράτησε. Αντικαταστάθηκε στη συνέχεια από την ξενόγλωσση ονομασία γυμνισμός, με ρίζες στη λέξη nudism. Σήμερα όμως δεν είναι απαραίτητο να πάει κάποιος σε μία παραλία για να κάνει γυμνισμό. Μπορεί να κάνει γυμνή ποδηλασία στο βουνό, ενώ στο εξωτερικό υπάρχουν μονοπάτια για γυμνή πεζοπορία. Ουσιαστικά οι άνθρωποι μπορεί να είναι γυμνοί χωρίς να έχουν κατ’ ανάγκη την ετικέτα του γυμνιστή».
Η… πτώση του γυμνισμού στην Ελλάδα
Το κίνημα του γυμνισμού ωστόσο έχει εξασθενίσει τα τελευταία χρόνια, όπως παραδέχεται ο Άγγελος Μιμηκόπουλος. Εξηγεί ότι η παλαιά γενιά έχει αποσυρθεί, ενώ πολλοί από τους πρώτους γυμνιστές έχουν πεθάνει. «Οι νεότεροι, όσοι γεννήθηκαν μετά το 1985, δεν αρέσκονται να διαμένουν σε κλειστά κέντρα. Προτιμούν να πάνε το πρωί στην παραλία και να γυρίσουν στο δωμάτιό τους το βράδυ ή να βγουν να διασκεδάσουν. Ο μαρασμός του γυμνισμού οφείλεται επίσης σε πολιτικοοικονομικούς λόγους, καθώς η οικονομική κρίση επηρέασε τις μετακινήσεις. Επιπλέον, διάφορες συντηρητικές κυβερνήσεις, όπως για παράδειγμα στην Ανατολική Ευρώπη, παρεμπόδισαν τη λειτουργία των κέντρων γυμνιστών. Επηρέασαν αρνητικά τον κόσμο, δίνοντάς του την εικόνα ενός φαινομένου, το οποίο προσβάλει την προσωπικότητα του ατόμου. Έτσι άρχισαν να εμφανίζονται συμπεριφορές διωγμού των γυμνιστών. Το παράδειγμα της Κροατίας είναι ένα από αυτά. Εκεί όπου κάποτε υπήρχαν εκατομμύρια γυμνιστές, πλέον είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού».
«Απαγορευόταν στον γυμνιστή να κρατήσει το χέρι της γυναίκας του»
Η καλύτερη εποχή του γυμνισμού ήταν κατά τη δεκαετία του 1980, όταν το κίνημα έφτασε στην κορύφωσή του, κατά τον Άγγελο Μιμηκόπουλο. «Οι τιμές ήταν καλύτερες σε ό,τι αφορά τα πακέτα διακοπών. Ο γυμνισμός γνώρισε άνθηση και κατά τη δεκαετία του ’90, ενώ από ένα σημείο και ύστερα ξεκίνησε η πτώση του. Ο κόσμος ανακάλυψε ότι δεν διέθετε εναλλακτικές διεξόδους ζωής όταν επισκεπτόταν ένα κάμπινγκ γυμνιστών. Απαγορευόταν να κρατάει κάποιος το χέρι της γυναίκας του, να τη φιλήσει, να βγάλει φωτογραφίες, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία αρνητική στάση προς τον γυμνισμό».
Τα ξενοδοχεία γυμνιστών στην Ελλάδα απευθύνονται κυρίως σε ξένους επισκέπτες
«Στις περισσότερες περιπτώσεις τα ξενοδοχεία γυμνιστών ανήκουν σε ξένους επιχειρηματίες, οι οποίοι συνεργάζονται με συγκεκριμένα πρακτορεία του εξωτερικού. Δέχονται και Έλληνες, σε καμία περίπτωση όμως δεν βασίζονται στον εσωτερικό τουρισμό, γι’ αυτό και έχουν μόνιμη πελατεία. Για παράδειγμα η Ρόδος συνεργάζεται κυρίως με το Ισραήλ και την Τουρκία. Τα Ιόνια νησιά φιλοξενούν Άγγλους, Ολλανδούς και Γερμανούς. Η Κρήτη έχει αναπτύξει ευρύτατο δίκτυο και στις ανατολικές χώρες, και αποτελεί το παλαιότερο και πιο πολυσυλλεκτικό κέντρο παραθερισμού».
Η βιβλιοθήκη γυμνισμού
Ο ίδιος είχε ιδρύσει σύλλογο γυμνιστών στη δεκαετία του 1980. Δημιούργησε αργότερα και ιστοσελίδα, την οποία πρόσφατα κατάργησε λόγω του υψηλού κόστους λειτουργίας. Στη συνέχεια απέκτησε διάφορες σελίδες σε κοινωνικά δίκτυα, στις οποίες αναρτώνται διάφορα άρθρα σχετικά με το αντικείμενο.
«Το 1985 ίδρυσα τη βιβλιοθήκη γυμνισμού. Με την πάροδο των ετών διαπίστωσα ότι υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης, οπότε αποφάσισα να την επεκτείνω. Αυτή τη στιγμή η βιβλιοθήκη περιλαμβάνει βιβλία και περιοδικά που χρονολογούνται από το 1905 και καλύπτουν όλη την ιστορία του γυμνισμού, καθώς και ταινίες ή φωτογραφικό υλικό από το 1949 και μετά», συμπληρώνει.
Οι γυμνοκράτες - ηδονιστές
«Ήταν περίπου το 1995 όταν μία ομάδα γυμνιστών στο εξωτερικό αποχώρησε από το κίνημα. Δεν μπόρεσαν να αντέξουν την υποκρισία, ότι δηλαδή ο γυμνισμός περιορίζεται μόνο στην έκθεση του γυμνού σώματος. Επρόκειτο για νέους ανθρώπους, τους οποίους ονομάζω γυμνοκράτες – ηδονιστές. Ο αριθμός τους αυξήθηκε με ραγδαίους ρυθμούς, ενώ αρκετά κέντρα άρχισαν να υποδέχονται και αυτή την κατηγορία πελατών. Επιδίδονταν στον γυμνισμό το πρωί, ενώ το βράδυ προχωρούσαν σε σεξουαλικά… παιχνίδια. Κέντρα αυτής της μορφής υπάρχουν στη Γαλλία, τα Κανάρια νησιά, το Μεξικό. Τα τελευταία χρόνια ακόμα και τα παλαιά κέντρα γυμνιστών υποδέχονται και τους γυμνοκράτες – ηδονιστές, αναζητώντας την οικονομική τους επιβίωση», λέει ο κύριος Μιμηκόπουλος.
Ο ρόλος Εκκλησίας και κυβερνήσεων στην… καταπολέμηση του γυμνισμού
Περισσότερα εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου