Η χρήση των ατομικών ηλεκτρικών μέσων μετακίνησης που ανήκουν στην κατηγορία του micro mobility έχει εισαχθεί στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αλλά πόσοι ξέρουν τι αναφέρει;
Με την τιμή της βενζίνης να έχει ανοδικές τάσεις, τον Δακτύλιο να σφίγγει και τα μέσα μεταφοράς να είναι πακτωμένα με επιβάτες σε μια εποχή πανδημίας, αρκετοί είναι αυτοί που χρησιμοποιούν τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα για να κάνουν την “δουλειά” τους γρήγορα και απλά, και χωρίς "υποχρεώσεις". Είναι όμως έτσι;
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters), τα ηλεκτρικά τροχοπέδιλα (e-rollers), οι ηλεκτρικές τροχοσανίδες (e-skateboards) και τα αυτοεξισορροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα (hoverboards, segways) αποτελούν την κατηγορία των Ε.Π.Η.Ο..
Η νέα αυτή κατηγορία ηλεκτροκίνητων οχημάτων διέπεται από ειδικούς κανόνες, οι οποίοι ρυθμίζουν την κυκλοφορία, τη στάθμευση, τις τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και τις κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτούς.
Ας αναφέρουμε λοιπόν μερικούς βασικούς κανόνες χρήσης των Ε.Π.Η.Ο.. Πρώτα απ' όλα, απαγορεύεται η χρήση τους σε άτομα κάτω των 12 ετών και χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες. Αυτά που έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ./ώρα και αυτά που έχουν από 6 έως 25 χλμ./ώρα. Στην πρώτη περίπτωση ο χρήστης πρέπει να είναι άνω των 12 ετών, ενώ στην δεύτερη που θεωρούνται και κυκλοφορούν λόγω ταχύτητας ως ποδήλατα, η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
Οι γενικοί κανόνες χρήσης των Ε.Π.Η.Ο. είναι οι εξής:
Χρήση ποδηλατόδρομου, όπου υπάρχει, για τα γρήγορα Ε.Π.Η.Ο. (έως 25 χλμ./ωρα τελικής). Σε αντίθετη περίπτωση οι οδηγοί υποχρεούνται να κινούνται στο δεξί άκρο του δρόμου και μόνο σε δρόμους που το όριο ταχύτητας δεν ξεπερνά τα 50 χλμ./ώρα.
Απαγορεύεται η εν κινήσει χρήση ακουστικών ή κινητού τηλεφώνου. Συσκευές ήχου ή κινητά τηλέφωνα επιτρέπονται μόνο εάν είναι τοποθετημένα σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.
Απαγορεύεται να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες στα Ε.Π.Η.Ο. τους. Η χρήση τους είναι αυστηρά προσωπική.
Απαγορεύεται να κινούνται παράλληλα ανά δύο ή περισσότεροι.
Οι οδηγοί πρέπει να κρατούν το τιμόνι (εφ'όσον υπάρχει) και με τα δυο τους χέρια, εκτός από όταν δίνουν σήμα για αλλαγή κατεύθυνσης.
Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.
Συμπληρωματικά και για την αποφυγή διοικητικών προστίμων, οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. θα πρέπει υποχρεωτικά να φορούν κράνος, ανακλαστικό ρουχισμό το βράδυ (γιλέκο, περιβραχιόνιο κ.α.) και το ηλεκτρικό τους προσωπικό όχημα να φέρει κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως εμπρός και κόκκινο πίσω. Επιπλέον, ο K.O.K. ορίζει μέγιστη ταχύτητα κίνησης των Ε.Π.Η.Ο. τα 25 χλμ./ώρα για ευνόητους λόγους.
Τέλος, όσοι οδηγοί κινούνται με ταχύτητα άνω των 25 χλμ./ώρα τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ για την υπέρβαση και 100 ευρώ για την κυκλοφορία του. Για ταχύτητα άνω των 35 χλμ./ώρα το πρόστιμο είναι 100 και 200 ευρώ αντίστοιχα, ενώ σε περίπτωση που σας πιάσουν να οδηγείται σε δρόμο με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα, το πρόστιμο είναι στα 80 ευρώ.
Συμπληρωματικά και για την αποφυγή διοικητικών προστίμων, οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. θα πρέπει υποχρεωτικά να φορούν κράνος, ανακλαστικό ρουχισμό το βράδυ (γιλέκο, περιβραχιόνιο κ.α.) και το ηλεκτρικό τους προσωπικό όχημα να φέρει κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως εμπρός και κόκκινο πίσω. Επιπλέον, ο K.O.K. ορίζει μέγιστη ταχύτητα κίνησης των Ε.Π.Η.Ο. τα 25 χλμ./ώρα για ευνόητους λόγους.
Τέλος, όσοι οδηγοί κινούνται με ταχύτητα άνω των 25 χλμ./ώρα τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ για την υπέρβαση και 100 ευρώ για την κυκλοφορία του. Για ταχύτητα άνω των 35 χλμ./ώρα το πρόστιμο είναι 100 και 200 ευρώ αντίστοιχα, ενώ σε περίπτωση που σας πιάσουν να οδηγείται σε δρόμο με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα, το πρόστιμο είναι στα 80 ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου