Με το τιμόνι να αποτελεί το βασικό «σημείο» ελέγχου διεύθυνσης του αυτοκινήτου, αυτά είναι τα λάθη που πρέπει να αποφεύγουμε όταν το κρατάμε και οδηγούμε.
Το τιμόνι του αυτοκινήτου μας είναι και εκείνο με το οποίο έχουμε τη μεγαλύτερη «τριβή» ως οδηγοί σε σχέση με τα υπόλοιπα χειριστήρια του αυτοκινήτου μας. Είναι εκείνο που κρατάμε στα χέρια μας περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο -αφού πρέπει να το κάνουμε διαρκώς- και αυτό μας δίνει τεράστια εξοικείωση μαζί του.
Αυτή η μεγάλη εξοικείωση που έχουμε με το τιμόνι του αυτοκινήτου μας είναι και εκείνη που μας κάνει να χαλαρώνουμε όταν οδηγούμε και να το κρατάμε συνήθως λάθος πιστεύοντας ότι δεν θα αντιμετωπίσουμε κάποιο πρόβλημα.
Η πραγματικότητα βέβαια έχει... διαφορετική άποψη σε σχέση με τον μέσο οδηγό, αφού ο σωστός τρόπος του να κρατά κανείς ένα τιμόνι τον βοηθά να επικοινωνεί σωστά με το αυτοκίνητό του αλλά και να αντιδράσει όπως χρειάζεται όταν οι καταστάσεις το απαιτούν. Οι στατιστικές μάλιστα δείχνουν ότι τα λάθη του οδηγού σε σχέση με τον χειρισμό του τιμονιού αποτελούν την κύρια αιτία απώλειας ελέγχου σε ένα τροχαίο ατύχημα. Με στόχο να έχουμε τον καλύτερο δυνατό έλεγχο ανά πάσα στιγμή και να είμαστε πάντα ασφαλείς για εμάς αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, ας δούμε μαζί ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουμε αλλά και τον σωστό τρόπο για να κρατάμε το τιμόνι μας.
Οδήγηση με ένα χέρι αντί για δύο
Το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι οδηγοί σε όλο τον κόσμο είναι να κρατάνε το τιμόνι με το ένα χέρι, δίνοντας... ρεπό στο άλλο για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Μπορεί για τον οποιονδήποτε λόγο να νομίζουμε ότι αυτός είναι ο πιο ξεκούραστος τρόπος που δεν μπορεί παράλληλα να δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα, στην πραγματικότητα όμως είναι και ο πιο επικίνδυνος.
Με ένα χέρι στο τιμόνι, η μεγάλη επικινδυνότητα προκύπτει από τον σημαντικό περιορισμό στον έλεγχο του αυτοκινήτου για τον οδηγό, κάτι που συνήθως αποδεικνύεται στην πράξη τη χειρότερη δυνατή στιγμή: όταν δηλαδή προκύψει κάτι ξαφνικό στο δρόμο που απαιτεί από εμάς γρήγορες και αποφασιστικές κινήσεις ακριβείας. Πολύ απλά δεν θα καταφέρουμε να κάνουμε τίποτα σωστά από αυτά που πρέπει για να γλιτώσουμε ένα ατύχημα ή για να το θέσουμε καλύτερα οι πιθανότητες να το κάνουμε δεν είναι ούτε οι μισές.
Το ένα μόνο χέρι στο τιμόνι -συνήθως στο πάνω ή το κάτω μέρος της στεφάνης- δεν συνιστάται σχεδόν σε καμία περίπτωση γιατί αυξάνει την πιθανότητα λάθος χειρισμού και ατυχήματος και αποτελεί φυσικά λόγο για να κοπεί κάποιος όταν δίνει εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης.
Οδήγηση με τα ακροδάκτυλα ή άλλα... μέρη του σώματος
Ένας ακόμη λάθος τρόπος για να κρατάμε το τιμόνι ο οποίος περιορίζει σημαντικά τον έλεγχό του
Άλλος λάθος τρόπος να χειριζόμαστε το τιμόνι είναι να έχουμε επαφή μαζί του μόνο με τα ακροδάκτυλα στο κάτω μέρος της στεφάνης, μια επίσης πολύ διαδεδομένη και κακή συνήθεια, η οποία «συνοδεύεται» συνήθως μόνο από ένα χέρι στο τιμόνι. Στην κορυφή των λανθασμένων τρόπων βρίσκεται το «κράτημα» του τιμονιού με το… γόνατο, με τα χέρια του οδηγού να είναι συνήθως απασχολημένα με κάτι άλλο και μακριά από το τιμόνι. Άρα σε αυτή την περίπτωση το σωστό περιθώριο αντίδρασης, αν γίνει κάτι ξαφνικά στο δρόμο, είναι επί της ουσίας μηδενικό.
Πώς πρέπει να κρατάω το τιμόνι
Αφού φέρουμε τη θέση οδήγησης στα μέτρα μας (διαβάστε περισσότερα εδώ) τότε φανταζόμαστε το τιμόνι σαν ένα μεγάλο αναλογικό ρολόι και τοποθετούμε τα χέρια μας αντικριστά στη μέση του τιμονιού, στις θέσεις «9 και 3»: το αριστερό χέρι εκεί που βρίσκεται η ένδειξη «9» στο ρολόι και το δεξί στην ένδειξη 3.
Αυτή είναι και η θέση που συνιστούν πλέον και οι περισσότεροι ειδικοί αφού τα τιμόνια των σύγχρονων αυτοκινήτων έχουν μικρύνει πολύ σε διάμετρο και ένα κράτημα ψηλότερα στο τιμόνι μειώνει το εύρος ελέγχου. Στις θέσεις «9 και 3» τα χέρια μας στο τιμόνι πρέπει να βρίσκονται περίπου στο ύψος των ώμων μας και να μην νιώθουμε τους καρπούς μας να λυγίζουν αφύσικα.
Για τα μεγαλύτερα τιμόνια των παλιότερων αυτοκινήτων ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη θέση «10 και 2», η οποία ήταν και πιο δημοφιλής, τοποθετώντας το αριστερό και το δεξί του χέρι στις αντίστοιχες «ώρες».
Σε κάθε περίπτωση το τιμόνι το κρατάμε και με τα δύο χέρια σε αυτές τις θέσεις -στα σύγχρονα τιμόνια έχουν ανάγλυφη εργονομική λαβή σε αυτά τα σημεία- καθόλη τη διάρκεια που οδηγούμε. Έτσι έχουμε πάντα το μέγιστο δυνατό έλεγχο και μπορούμε να αντιδράμε όσο πιο σωστά γίνεται στην περίπτωση που πάει κάτι στραβά.
Ένας ακόμη λάθος τρόπος για να κρατάμε το τιμόνι ο οποίος περιορίζει σημαντικά τον έλεγχό του
Άλλος λάθος τρόπος να χειριζόμαστε το τιμόνι είναι να έχουμε επαφή μαζί του μόνο με τα ακροδάκτυλα στο κάτω μέρος της στεφάνης, μια επίσης πολύ διαδεδομένη και κακή συνήθεια, η οποία «συνοδεύεται» συνήθως μόνο από ένα χέρι στο τιμόνι. Στην κορυφή των λανθασμένων τρόπων βρίσκεται το «κράτημα» του τιμονιού με το… γόνατο, με τα χέρια του οδηγού να είναι συνήθως απασχολημένα με κάτι άλλο και μακριά από το τιμόνι. Άρα σε αυτή την περίπτωση το σωστό περιθώριο αντίδρασης, αν γίνει κάτι ξαφνικά στο δρόμο, είναι επί της ουσίας μηδενικό.
Πώς πρέπει να κρατάω το τιμόνι
Αφού φέρουμε τη θέση οδήγησης στα μέτρα μας (διαβάστε περισσότερα εδώ) τότε φανταζόμαστε το τιμόνι σαν ένα μεγάλο αναλογικό ρολόι και τοποθετούμε τα χέρια μας αντικριστά στη μέση του τιμονιού, στις θέσεις «9 και 3»: το αριστερό χέρι εκεί που βρίσκεται η ένδειξη «9» στο ρολόι και το δεξί στην ένδειξη 3.
Αυτή είναι και η θέση που συνιστούν πλέον και οι περισσότεροι ειδικοί αφού τα τιμόνια των σύγχρονων αυτοκινήτων έχουν μικρύνει πολύ σε διάμετρο και ένα κράτημα ψηλότερα στο τιμόνι μειώνει το εύρος ελέγχου. Στις θέσεις «9 και 3» τα χέρια μας στο τιμόνι πρέπει να βρίσκονται περίπου στο ύψος των ώμων μας και να μην νιώθουμε τους καρπούς μας να λυγίζουν αφύσικα.
Για τα μεγαλύτερα τιμόνια των παλιότερων αυτοκινήτων ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη θέση «10 και 2», η οποία ήταν και πιο δημοφιλής, τοποθετώντας το αριστερό και το δεξί του χέρι στις αντίστοιχες «ώρες».
Σε κάθε περίπτωση το τιμόνι το κρατάμε και με τα δύο χέρια σε αυτές τις θέσεις -στα σύγχρονα τιμόνια έχουν ανάγλυφη εργονομική λαβή σε αυτά τα σημεία- καθόλη τη διάρκεια που οδηγούμε. Έτσι έχουμε πάντα το μέγιστο δυνατό έλεγχο και μπορούμε να αντιδράμε όσο πιο σωστά γίνεται στην περίπτωση που πάει κάτι στραβά.
Τα χέρια μου στο τιμόνι όταν στρίβω
Όταν στρίβουμε τα χέρια μας παραμένουν στις θέσεις «9 και 3» καθόλη τη διάρκεια της στροφής και θα πρέπει να μπορούμε να περιστρέψουμε το τιμόνι χωρίς να τους αλλάξουμε θέση για περίπου 180 μοίρες -μισή περιστροφή. Αν μπορούμε να το κάνουμε αυτό τότε καταλαβαίνουμε ότι έχουμε ρυθμίσει σωστά και τη θέση οδήγησης με τους καρπούς μας να παραμένουν ξεκούραστοι και να μην ασκείται σε αυτούς σημαντική πίεση.
Το τιμόνι δεν το σφίγγουμε πολύ αλλά το κρατάμε όσο δυνατά χρειάζεται ώστε να μπορούμε να το περιστρέψουμε γρήγορα δεξιά ή αριστερά χωρίς να νιώθουμε ότι θα μας γλιστρήσει. Καλό είναι να το κάνουμε αυτό μερικές φορές στατικά ώστε να γνωρίζουμε από πριν πόσο δυνατά χρειάζεται να το κρατάμε. Να θυμάστε ότι το εξωτερικό σε σχέση με τη στροφή χέρι πρέπει να «σπρώχνει» το τιμόνι και το εσωτερικό να το τραβά με τις δυνάμεις να είναι ίσες.
Πότε μπορώ να έχω ένα χέρι στο τιμόνι
Όταν οδηγούμε μπορούμε να έχουμε ένα χέρι στο τιμόνι μόνο για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Συνήθως όταν χρειαστεί να το περιστρέψουμε περισσότερο από 180 μοίρες και πρέπει να τοποθετήσουμε εκ νέου το ένα από τα δύο χέρια μας σε αυτό. Επίσης μόνο στους επιτόπιους ελιγμούς με πολύ χαμηλές ταχύτητες μπορούμε να έχουμε μόνο ένα χέρι στο τιμόνι (π.χ. παρκάρισμα) ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να περιστρέψουμε το τιμόνι γρήγορα χρησιμοποιώντας την παλάμη μας.
Όταν στρίβουμε τα χέρια μας παραμένουν στις θέσεις «9 και 3» καθόλη τη διάρκεια της στροφής και θα πρέπει να μπορούμε να περιστρέψουμε το τιμόνι χωρίς να τους αλλάξουμε θέση για περίπου 180 μοίρες -μισή περιστροφή. Αν μπορούμε να το κάνουμε αυτό τότε καταλαβαίνουμε ότι έχουμε ρυθμίσει σωστά και τη θέση οδήγησης με τους καρπούς μας να παραμένουν ξεκούραστοι και να μην ασκείται σε αυτούς σημαντική πίεση.
Το τιμόνι δεν το σφίγγουμε πολύ αλλά το κρατάμε όσο δυνατά χρειάζεται ώστε να μπορούμε να το περιστρέψουμε γρήγορα δεξιά ή αριστερά χωρίς να νιώθουμε ότι θα μας γλιστρήσει. Καλό είναι να το κάνουμε αυτό μερικές φορές στατικά ώστε να γνωρίζουμε από πριν πόσο δυνατά χρειάζεται να το κρατάμε. Να θυμάστε ότι το εξωτερικό σε σχέση με τη στροφή χέρι πρέπει να «σπρώχνει» το τιμόνι και το εσωτερικό να το τραβά με τις δυνάμεις να είναι ίσες.
Πότε μπορώ να έχω ένα χέρι στο τιμόνι
Όταν οδηγούμε μπορούμε να έχουμε ένα χέρι στο τιμόνι μόνο για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Συνήθως όταν χρειαστεί να το περιστρέψουμε περισσότερο από 180 μοίρες και πρέπει να τοποθετήσουμε εκ νέου το ένα από τα δύο χέρια μας σε αυτό. Επίσης μόνο στους επιτόπιους ελιγμούς με πολύ χαμηλές ταχύτητες μπορούμε να έχουμε μόνο ένα χέρι στο τιμόνι (π.χ. παρκάρισμα) ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να περιστρέψουμε το τιμόνι γρήγορα χρησιμοποιώντας την παλάμη μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου