Αν και οι παραλλαγές στον τύπο της ανάρτησης των σύγχρονων αυτοκινήτων είναι πολλές και διαφέρουν, έστω και ελαφρά από κατασκευαστή σε κατασκευαστή, τα αμορτισέρ (και τα ελατήρια) αποτελούν τη σταθερά που είναι παρούσα στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων.
Ως αναπόσπαστο μέρος της ανάρτησης, τα αμορτισέρ είναι εκεί για να ελέγχουν την κίνηση του ελατηρίου -την ταχύτητα με την οποία εκτείνεται ή συμπιέζεται- και να την συγκρατούν στο ελάχιστο δυνατό, τόσο δηλαδή όσο χρειάζεται για να λειτουργήσει σωστά η ανάρτηση με τους τροχούς να παραμένουν την ίδια στιγμή σε επαφή με το οδόστρωμα.
Με πολύ απλά λόγια αν δεν υπήρχαν τα αμορτισέρ τα ελατήρια θα συμπιέζονταν και θα εκτείνονταν μόνο βάσει της σκληρότητάς τους και του μεγέθους των ανωμαλιών του δρόμου. Αυτό θα είχε σημαντικές αρνητικές συνέπειες σε όλα τα επίπεδα: από την άνεση και την προσφερόμενη πρόσφυση από τα ελαστικά έως και τον έλεγχο του αμαξώματος στην ευθεία αλλά και τις στροφές ακόμη και με σχετικά χαμηλές ταχύτητες κίνησης.
Τα αμορτισέρ έχουν φτιαχτεί με στόχο και τη μεγάλη διάρκεια ζωής και αποτελούν ένα από τα αναλώσιμα μέρη της ανάρτησης. Υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης η διάρκεια ζωής των αμορτισέρ μετριέται σε αρκετά χρόνια. Εξαρτάται από την ταχύτητα της φθοράς των επί μέρους μερών τους, με τη φθορά που επέρχεται να μειώνει με την πάροδο του χρόνου την αποτελεσματικότητα και την απόδοσή τους.
Κάποια στιγμή λοιπόν έρχεται και η ώρα αλλαγής των αμορτισέρ του αυτοκινήτου μας. Αυτή η ώρα ποικίλει ανάλογα και με το αρχικό κόστος και ποιότητα των αμορτισέρ (υλικά, προδιαγραφές κτλ.) και οριοθετείται, υπό φυσιολογική χρήση στα αυτοκίνητα, μεταξύ περίπου 80.000-120.000 χιλιομέτρων.
Να σημειωθεί επίσης ότι η πτώση στην απόδοση των αμορτισέρ έρχεται σιγά και σταδιακά σε φυσιολογικές συνθήκες χρήσης του αυτοκινήτου και όχι από τη μία μέρα στην άλλη. Αυτό είναι που κάνει δύσκολο για τον οδηγό να καταλάβει αν έχει φτάσει η ώρα για την αλλαγή τους ακόμη και αν είναι ο μοναδικός που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο από καινούργιο.
Βέβαια όσο η ώρα για την αλλαγή τους πλησιάζει, τα αμορτισέρ έχουν ήδη αρχίσει να στέλνουν τα σχετικά «μηνύματα» στον οδηγό του αυτοκινήτου. Μηνύματα σχετικά με την ευκολία στον έλεγχό του αυτοκινήτου αλλά και την άνεση που απολαμβάνει κανείς εντός της καμπίνας κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Το πιο κοινό σημάδι, για αμορτισέρ που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους, είναι η αυξημένη ευαισθησία που παρουσιάζει η ανάρτηση όταν περνά πάνω ακόμη και από την πιο μικρή ανωμαλία του οδοστρώματος, την οποία και μεταφέρει σχετικά έντονα ως αίσθηση στους επιβαίνοντες.
Τα αμορτισέρ που έχουν «τελειώσει» τα καταλαβαίνουμε και από ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά μας αφού πλέον δεν μπορούν να ελέγχουν σωστά το ελατήριο και την κίνηση του τροχού.
Παράλληλα, στις υψηλές ταχύτητες, ένα αυτοκίνητο που έχει έντονα φθαρμένα αμορτισέρ δεν κινείται πλέον με την απόλυτη σταθερότητα που το χαρακτήριζε τα προηγούμενα χρόνια. Ο οδηγός αντιλαμβάνεται σχεδόν διαρκώς μια πολύ μικρή κίνηση του αμαξώματος προς τα πάνω και προς τα κάτω που θυμίζει τον τρόπο που κινείται μια βάρκα σχίζοντας τα κύματα.
Επίσης στις σχετικά υψηλότερες ταχύτητες γίνεται πιο έντονα αντιληπτή και μια «ευαισθησία» που παρουσιάζει το αμάξωμα όταν φυσάει έντονα στον αυτοκινητόδρομο, η οποία δεν γινόταν αντιληπτή των προηγούμενο καιρό.
Τελευταίο κοινό σημάδι που δείχνει ότι τα αμορτισέρ μας χρειάζονται πλέον αλλαγή είναι ο πιο έντονος και απότομος τρόπος που γέρνει το αυτοκίνητο στις στροφές αφού πλέον δεν ελέγχεται σωστά ο ρυθμός που συμπιέζονται και αποσυμπιέζονται τα ελατήρια με αποτέλεσμα να αυξάνουν ελαφρώς και οι κλίσεις. Πιο απότομη αντίδραση θα παρατηρήσετε και στο φρενάρισμα με το εμπρός μέρος να «βουτάει» έντονα στην πίεση του μεσαίου πεντάλ.
Αν αναγνωρίσουμε τα παραπάνω σημάδια στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να επισκεφτούμε ένα συνεργείο που φέρει αμορτισερόμετρο για να μετρήσουμε την απόδοσή τους. Πριν τη μέτρηση φροντίζουμε να έχουμε φουσκώσει τα ελαστικά μας σύμφωνα με τις προβλεπόμενες από τον κατασκευαστή πιέσεις.
Το παραπάνω το κάνουμε ειδικά στην περίπτωση που το αυτοκίνητό μας δεν έχει κλείσει ακόμη τέσσερα χρόνια κυκλοφορίας και δεν έχει περάσει από ΚΤΕΟ αφού σε διαφορετική περίπτωση μπορούμε να συμβουλευτούμε αρχικά τα στοιχεία του τεχνικού ελέγχου.
carandmotor.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου