Με τα τροχαία ατυχήματα να αποτελούν μία «ανεπούλωτη πληγή», οι αρμόδiες αρχές επιχειρούν να δώσουν τέλος στις απώλειες ζωών στην άσφαλτο μέσω είτε της εντατικοποίησης των ελέγχων, είτε της αυστηροποίησης των ποινών για τους παρανομούντες οδηγούς.
Πέρα, όμως, από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, όπως είναι η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, δυσάρεστα οδικά συμβάντα μπορούν να προκληθούν και από άλλες αιτίες που συχνά οι οδηγοί αγνοούν. Μία από αυτές είναι και η κόπωση/υπνηλία.
Το αίσθημα κόπωσης και υπνηλίας στο τιμόνι εμφανίζεται κυρίως κατά τα μεγάλα ταξίδια, αλλά και στις μικρότερες διαδρομές όπως για παράδειγμα στις καθημερινές μετακινήσεις ρουτίνας για τη δουλειά ή το σπίτι καθώς λόγω της συχνότητας τους, μειώνεται η προσοχή μας στο δρόμο.
Τα στοιχεία που αναφέρει η Τροχαία υποτιμούν το πρόβλημα της υπνηλίας ή της κόπωσης ως αίτια τροχαίου ατυχήματος, γιατί είναι δύσκολο να τεκμηριωθούν. Βάσει των αναφορών της Τροχαίας, περίπου το 1% όλων των ατυχημάτων και το 3% των θανατηφόρων ατυχημάτων οφείλονται στο γεγονός ότι οι οδηγοί αποκοιμήθηκαν ενώ οδηγούσαν.
Πρόσφατα, μάλιστα, οργανισμός οδικής ασφάλειας ευρωπαϊκής χώρας έριξε «φως» (δείτε εδώ) πάνω στο ποιες είναι οι πιο επικίνδυνες ώρες να κάθεται κανείς πίσω από το τιμόνι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η υπνηλία κάνει την εμφάνισή της μεταξύ τις 3:00 και 5:00 π.μ. το πρωί και μεταξύ 14:00 και 16:00 μ.μ. νωρίς το απόγευμα.
Όπως αναφέρεται, ανεξάρτητα από το πόσες ώρες έχει κοιμηθεί ένας οδηγός, το διάστημα τόσο μεταξύ τις 3:00 και 5:00 π.μ. όσο και μεταξύ τις 14:00 και 16:00 μ.μ. εμφανίζονται συμπτώματα νύστας, λόγω του βιολογικού ρολογιού μας. Επομένως, καλό είναι κατά τις συγκεκριμένες ώρες η οδήγηση να αποφεύγεται.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, για να αποτραπεί η εμφάνιση της υπνηλίας και να διασφαλιστεί η διατήρηση βέλτισης επαγρύπνησης και προσοχής πίσω από το τιμόνι, κάθε οδηγός πρέπει να κοιμάται καλά κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Επίσης, αν διαπιστώσει κανείς ότι τα μάτια του ανοιγοκλείνουν κατά την οδήγηση τότε καλό είναι να ψάξει για ένα ασφαλές σημείο και να σταθμεύσει ώστε να ξεκουραστεί.
Τέλος, χρήσιμος μπορεί να αποδειχθεί και o λεγόμενος... power nap, δηλαδή ένας σύντομος ύπνος 10-15 λεπτών ο οποίος πολλές φορές είναι αρκετός ώστε να επανέλθουν τα επίπεδα επαγρύπνησης που είναι απαραίτητα για ασφαλή οδήγηση.
Σημειώνεται ότι προτού επιστρέψει κανείς πίσω από το τιμόνι, συστήνεται να κάνει μια βόλτα με τα πόδια για να ενεργοποιήσει το σώμα του, αλλά και να αερίσει το εσωτερικό του οχήματός του.
Όπως αναφέρεται, ανεξάρτητα από το πόσες ώρες έχει κοιμηθεί ένας οδηγός, το διάστημα τόσο μεταξύ τις 3:00 και 5:00 π.μ. όσο και μεταξύ τις 14:00 και 16:00 μ.μ. εμφανίζονται συμπτώματα νύστας, λόγω του βιολογικού ρολογιού μας. Επομένως, καλό είναι κατά τις συγκεκριμένες ώρες η οδήγηση να αποφεύγεται.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, για να αποτραπεί η εμφάνιση της υπνηλίας και να διασφαλιστεί η διατήρηση βέλτισης επαγρύπνησης και προσοχής πίσω από το τιμόνι, κάθε οδηγός πρέπει να κοιμάται καλά κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Επίσης, αν διαπιστώσει κανείς ότι τα μάτια του ανοιγοκλείνουν κατά την οδήγηση τότε καλό είναι να ψάξει για ένα ασφαλές σημείο και να σταθμεύσει ώστε να ξεκουραστεί.
Τέλος, χρήσιμος μπορεί να αποδειχθεί και o λεγόμενος... power nap, δηλαδή ένας σύντομος ύπνος 10-15 λεπτών ο οποίος πολλές φορές είναι αρκετός ώστε να επανέλθουν τα επίπεδα επαγρύπνησης που είναι απαραίτητα για ασφαλή οδήγηση.
Σημειώνεται ότι προτού επιστρέψει κανείς πίσω από το τιμόνι, συστήνεται να κάνει μια βόλτα με τα πόδια για να ενεργοποιήσει το σώμα του, αλλά και να αερίσει το εσωτερικό του οχήματός του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου