Ο αριθμός των 20 ατυχημάτων φαντάζει μικρός αν σκεφτεί κάποιος πως συνολικά πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 8,4 εκατομμύρια πτήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης πρέπει να τονίσουμε ότι ο όρος «αεροπορικό ατύχημα» περιλαμβάνει σημαντικές ζημίες, σοβαρούς τραυματισμούς και όχι μόνο μια πτώση αεροσκάφους.
Η ασφάλεια των πτήσεων είναι μεγάλη, ωστόσο είναι λογικό οι επιβάτες να έχουν τις φοβίες τους. Οι ειδικοί σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας τονίζουν ότι είναι φυσιολογικό ο κόσμος να αναρωτιέται αν υπάρχουν θέσεις που είναι ασφαλέστερες από κάποιες άλλες όταν υπάρχουν ειδήσεις για ατυχήματα. Όπως υποστηρίζουν δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση σε αυτό το ερώτημα, εν μέρει γιατί τα αεροπορικά ατυχήματα είναι έκτακτα περιστατικά και εξαιρετικά σπάνια.
«Δεν υπάρχει πραγματικά κανένα “ασφαλέστερο” μέρος για να καθίσει κανείς», δήλωσε στην Wall Street Journal, ο Anthony Brickhouse, αναπληρωτής καθηγητής στο Embry-Riddle Aeronautical University στην Daytona Beach της Φλόριντα.
Ορισμένοι βετεράνοι του κλάδου δηλώνουν έκπληκτοι από τις λεπτομέρειες του περιστατικού στην πτήση 1282 της Alaska Airlines από το Πόρτλαντ του Όρεϊ το βράδυ της Παρασκευής. Ένα κομμάτι του αεροπλάνου αποκολλήθηκε κοντά στο παράθυρο της θέσης 26Α προς το πίσω μέρος του αεροσκάφους. Ευτυχώς κανένας επιβάτης δεν καθόταν σε αυτή ή την διπλανή θέση.
Η τρύπα είχε το μέγεθος μιας πόρτας εξόδου κινδύνου, αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένα πάνελ που χρησιμοποιείται για να καλύψει ή να κλείσει έναν χώρο που θα μπορούσε προαιρετικά να μπει μια επιπλέον πόρτα. Σε ορισμένες αεροπορικές που έχουν τα Boeing 737 Max 9 στον στόλο τους, αυτή είναι η θέση εξόδου.
Όσο σπάνια και αν είναι τέτοια περιστατικά, όταν συμβαίνουν, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εκ των προτέρων πώς θα εξελιχθούν, υποστηρίζει ο Brickhouse. «Αν μπορείτε να μου πείτε πώς θα συντριβεί ένα αεροσκάφος, μπορώ να σας πω που να καθίσετε», ήταν τα λόγια του.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι το πίσω μέρος του αεροπλάνου έχει αποδειχθεί ασφαλέστερο, και ακολουθούν οι θέσεις που βρίσκονται κοντά στα φτερά. Τα «ισχυρά δομικά υλικά» των φτερών καθιστούν αυτό το τμήμα του αεροπλάνου ικανότερο να αντέξει μια συντριβή, λέει.
Ο Brickhouse προτιμά τα καθίσματα στη σειρά εξόδου για τον επιπλέον χώρο για τα πόδια και την πιθανότητα γρήγορης διαφυγής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. «Αν συμβεί κάτι, είμαι δίπλα στην έξοδο», τονίζει.
Οι ταξιδιώτες που πραγματικά ανησυχούν για την ασφάλεια θα πρέπει να επικεντρωθούν λιγότερο στο που κάθονται και περισσότερο στις ενημερώσεις ασφαλείας των αεροπορικών εταιρειών πριν από την πτήση, λέει o Brickhouse και άλλοι ειδικοί του κλάδου στην WSJ.
Τις περισσότερες φορές οι επιβάτες που ταξιδεύουν συχνά δεν δίνουν την απαιτούμενη προσοχή στις ενημερώσεις των αεροσυνοδών ή στα βίντεο που προβάλλονται στις οθόνες. «Είναι απογοητευτικό όταν πετάω να κοιτάζω γύρω μου και να βλέπω ότι λίγοι άνθρωποι δίνουν προσοχή στις ενημερώσεις», πρόσθεσε ο Brickhouse.
Οι αεροσυνοδοί μας υπενθυμίζουν τακτικά να φοράμε τις ζώνες ασφαλείας μας όταν καθόμαστε και να εντοπίζουμε την έξοδο κινδύνου που βρίσκεται πιο κοντά στο κάθισμά μας. Ο Brickhouse λέει ότι έχουν συμβεί ατυχήματα όπου οι επιβάτες παρέβλεψαν την έξοδο κινδύνου που ήταν μια σειρά πίσω τους καθώς πάνω στην ταραχή τους κατευθύνθηκαν προς τις εξόδους στο μπροστινό μέρος του αεροπλάνου.
«Ψυχολογικά, στους ανθρώπους αρέσει να φεύγουν από το αεροπλάνο με τον ίδιο τρόπο που μπήκαν. Το θέμα είναι η επαγρύπνηση, η προσοχή και επίγνωση του τι συμβαίνει», πρόσθεσε.
Ο Graham Braithwaite, καθηγητής και διευθυντής συστημάτων μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Cranfield στο Ηνωμένο Βασίλειο, λέει ότι έχει δει αεροπορικές εταιρείες να προτείνουν στους επιβάτες να μετρήσουν τον αριθμό των σειρών μέχρι την έξοδο. Πίσω από αυτή την παρότρυνση κρύβεται ένας σημαντικός λόγος.
Ο τελευταίος άνθρωπος που διέφυγε από την πυρκαγιά της British Airtours στο αεροδρόμιο του Μάντσεστερ το 1985 είπε ότι πάντα μετρούσε τις σειρές μέχρι την πλησιέστερη έξοδο. Όταν ο καπνός γέμιζε την καμπίνα, αυτό τον οδηγούσε με ασφάλεια στην έξοδο κινδύνου.
Σε ερώτηση που του έκανε η WSJ, σχετικά με τη θέση που επιλέγει όταν ταξιδεύει, εκείνος απάντησε «την πλησιέστερη διαθέσιμη θέση στον διάδρομο προς τη σειρά εξόδου». Κατά τη διάρκεια μιας εκκένωσης, λέει, είναι επιτακτική ανάγκη να ακούτε τις οδηγίες του αεροσυνοδού. Στις έκτακτες περιπτώσεις οι αεροσυνοδοί λαμβάνουν οδηγίες από τους πιλότους σχετικά με το ποια πλευρά του αεροσκάφους είναι ασφαλής για εκκένωση ή καθορίζουν οι ίδιοι πότε και πού είναι ασφαλές να ανοίξουν μια έξοδο.
Με πληροφορίες από την WSJ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου