Οι Ελληνες πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι το ChatGPT αλλά και οι κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των φοιτητών έχουν αλλάξει τα δεδομένα σε σχέση με τις τηλεξετάσεις που οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μάλιστα υποστηρίζουν ότι ακόμη και τότε, αυξήθηκαν υπέρμετρα οι επιδόσεις των φοιτητών – γεγονός που το αποδίδουν σε αντιγραφές. Ωστόσο υπάρχουν λύσεις, όπως δείχνει η εμπειρία από ξένα ΑΕΙ.
«Το ChatGPT έχει αλλάξει τα δεδομένα στις ψηφιακές εξετάσεις στα ΑΕΙ σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας. Εχει παρατηρηθεί ότι το ChatGPT μπορεί στο ίδιο ερώτημα να απαντήσει με διαφορετική διατύπωση, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο στον διδάσκοντα ακόμη και να αντιπαραβάλει τα γραπτά. Επίσης, το ChatGPT χρειάζεται πολύ λίγο χρόνο –και κάτω από λεπτό– για να δώσει απάντηση ακόμη και σε ερωτήσεις μαθηματικών, φυσικής», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» ο καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής στο ΑΠΘ Ιωάννης Πήτας.
«Πρόσφατα μου έστειλε συνάδελφος υπολογιστική άσκηση που λύθηκε από το ChatGPT μέσα σε 6 δευτερόλεπτα και μάλιστα σωστά», προσθέτει από την πλευρά του στην «Κ» ο Ανδρέας Μπουντουβής, καθηγητής στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ και τέως πρύτανης του ιδρύματος
Παράλληλα, παρότι η ταυτοποίηση του εξεταζόμενου είναι εύκολη –μέσω της επίδειξης του φοιτητικού πάσο στην κάμερα του υπολογιστή–, οι πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι δεν είναι δυνατός ο έλεγχος του χώρου του φοιτητή, καθώς κάτι τέτοιο θα προσέκρουε στους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων.
«Στις τηλεξετάσεις κατά την περίοδο της πανδημίας τα γραπτά που βαθμολογήθηκαν από 7 και πάνω αυξήθηκαν κατά περίπου 30%. Επίσης, και η συμμετοχή αυξήθηκε, πιθανότατα από κάποιους φοιτητές που έχουν καθυστερήσει την αποφοίτησή τους αλλά διατηρούν επαφή με τη σχολή», προσθέτει ο ίδιος. Μάλιστα, αρκετοί διδάσκοντες έβαλαν δύσκολα θέματα για να δυσχεράνουν τις αντιγραφές με αποτέλεσμα να βγουν χαμένοι πολλοί καλοί φοιτητές που δεν διανοούνται να αντιγράψουν.
Παράλληλα, παρότι η ταυτοποίηση του εξεταζόμενου είναι εύκολη –μέσω της επίδειξης του φοιτητικού πάσο στην κάμερα του υπολογιστή–, οι πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι δεν είναι δυνατός ο έλεγχος του χώρου του φοιτητή, καθώς κάτι τέτοιο θα προσέκρουε στους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Ωστόσο πανεπιστήμια στο εξωτερικό έχουν βρει αντίδοτα στα προβλήματα που προκύπτουν στις ψηφιακές εξετάσεις τους. Χαρακτηριστικά, υπάρχει η τεχνολογία ηλεκτρονικής επιτήρησης Proctorio.
Ουσιαστικά καθώς το λογισμικό συνδέεται και με το κομπιούτερ του φοιτητή, μπορεί να επιτηρεί τις κινήσεις που κάνει ο εξεταζόμενος στον υπολογιστή του κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Το Proctorio είναι ευρέως διαδεδομένο και χρησιμοποιείται από πολλά γνωστά και κορυφαία πανεπιστήμια, και όσοι το χρησιμοποιούν θεωρούν ότι συμμορφώνεται με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων (GDPR).
Ομως, εάν κάποιος φοιτητής έχει ενστάσεις επ’ αυτού, του δίνεται η δυνατότητα να εξεταστεί με άλλο τρόπο. Οσο για τα ελληνικά ΑΕΙ, πανεπιστημιακοί γνωρίζουν το λογισμικό αλλά δήλωσαν στην «Κ» ότι δεν το έχουν προμηθευτεί τα ιδρύματα.
Εν κατακλείδι, ουκ ολίγες σχολές συνεχίζουν να δηλώνουν ότι δεν θα κάνουν ψηφιακές εξετάσεις – παρά την τελευταία εγκύκλιο του υπουργείου, περί της υποχρέωσής τους για το αντίθετο.
Ενδεικτικά, όλο το ΕΜΠ ακολουθεί αυτή τη γραμμή, κατά την οποία δεν θα γίνουν διαδικτυακές εξετάσεις παρά σε ελάχιστα μαθήματα, όπου οι διδάσκοντες κρίνουν ότι μπορεί να διασφαλιστεί το αδιάβλητο. Το ίδιο ισχύει για πολλά τμήματα του ΕΚΠΑ.
Ενδεικτικά, το Τμήμα Μαθηματικών δήλωσε ότι οι εξ αποστάσεως εξετάσεις δεν διασφαλίζουν το αδιάβλητο της διαδικασίας αξιολόγησης, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι «οι φοιτητές εν γένει δεν διαθέτουν εξοπλισμό για τη γραφή και μετάδοση μαθηματικών κειμένων και διαγραμμάτων σε φυσικό χρόνο (π.χ. tablet με γραφίδα), κάτι που όμως είναι απαραίτητο για προφορικές εξετάσεις στα Μαθηματικά. Επίσης, δεν υπάρχει δυνατότητα πολλαπλών καμερών στους χώρους των φοιτητών, ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί ότι βρίσκονται μόνοι τους στον χώρο της εξέτασης και δεν έχουν πρόσβαση σε βοήθεια άλλων».
kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου