Θες να πας ας πούμε, στη Φρανκφούρτη. Η πιο φθηνή τιμή εισιτηρίου που βρίσκεις είναι στα 300 ευρώ, για πήγαινε-έλα. Αναζητάς προορισμούς με ενδιάμεσο σταθμό τη Φρανκφούρτη. Η τιμή για εκεί «πέφτει» στα 200 ευρώ. Οπότε εσύ κάνεις την κράτηση και, αντί να συνεχίσεις το ταξίδι μέχρι τον τελικό σου προορισμό, μένεις στη Φρανκφούρτη. Απαραίτητη προϋπόθεση να έχεις μόνο χειραποσκευή, κάτι που μάλλον έχεις συνηθίσει αν κυνηγάς τα φτηνά εισιτήρια.
Ουδέν μεμπτόν, σκέφτεσαι. Έλα όμως, που δεν είχες μόνο εσύ αυτή την ιδέα, αλλά και εκατομμύρια άλλοι άνθρωποι. Έγινε φαινόμενο που απέκτησε και το δικό του όνομα. Είναι το skiplagging.
Ως αποτέλεσμα, οι αεροπορικές εταιρείες χάνουν χρήματα (και δεν πληρώνεις το ακριβό εισιτήριο, και η θέση στην πτήση που δεν έκανες θα μπορούσε να διατεθεί αλλού). Λόγος που τις οδήγησε στο να πάρουν ειδικά μέτρα. Βλέπεις, τιμολογούν υψηλότερα τις απευθείας πτήσεις, γιατί έχουν μεγαλύτερη ζήτηση. Επιπροσθέτως, θέλουν να δρομολογούν όσο το δυνατόν περισσότερους επιβάτες μέσω των αποκλειστικών κόμβων τους, ώστε να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα και, κατά συνέπεια, να μειώσουν το κόστος.
Τι ισχύει στην Ευρώπη με το skiplagging
Οι περισσότεροι αερομεταφορείς αναφέρουν πως απαγορεύουν το skiplagging στη σύμβαση που συνάπτεις μαζί τους όταν κλείνεις το εισιτήριο. Ως εκ τούτου, αν συλληφθείς να το κάνεις, η εταιρεία μπορεί να ακυρώσει ολόκληρο το δρομολόγιο. Σε κάποιες περιπτώσεις, ακυρώνονται τα frequent-flier miles και η ιδιότητα μέλους στις σχετικές υπηρεσίες.
Στην Αμερική υποβάλλονται και μηνύσεις. Το θέμα είναι πώς μπορούν να αποδείξουν πως ο αρχικός σου στόχος ήταν να γλιτώσεις χρήματα και ότι δεν έχασες τη δεύτερη πτήση εξαιτίας άλλου λόγου.
Pexels Andrea Piacquadio
Στην Ευρώπη, το skiplagging εμπίπτει στη δικαιοδοσία μεμονωμένων αεροπορικών εταιρειών και όχι στο νομικό σύστημα. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες απαγορεύουν ρητά την παράκαμψη στους όρους και τις προϋποθέσεις τους, θεωρώντας ότι αποτελεί παραβίαση της σύμβασής τους με τους επιβάτες.
Αν και η ίδια η παράκαμψη δεν θεωρείται παράνομη σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να λάβουν μέτρα κατά των επιβατών που ακολουθούν αυτήν την πρακτική. Για παράδειγμα, ακυρώνουν το υπόλοιπο τμήμα του εισιτηρίου (χωρίς να επιστρέφουν τα χρήματα) ή απαγορεύουν μελλοντικές πτήσεις στους παραβάτες. Έχουν επιστρατεύσει και εξελιγμένους αλγόριθμους που ανιχνεύουν μοτίβα παράκαμψης.
Κάποιες εταιρείες είναι λιγότερο αυστηρές. Άλλες μπορεί να μην διαθέτουν τους κατάλληλους αλγόριθμους – κάτι που μπορεί να αλλάξει όποτε το αποφασίσει ο εκάστοτε αερομεταφορέας.
iStock
Υπάρχουν νομικές συνέπειες στην Ευρώπη;
Το skiplagging δεν είναι παράνομο στην ΕΕ. Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν το δικαίωμα να κινήσουν νομικές διαδικασίες κατά των επιβατών που ασκούν επανειλημμένα αυτήν την πρακτική, με βάση την παραβίαση της σύμβασης και όχι την παραβίαση κάποιου νόμου.
Χαρακτηριστικά, η Lufthansa είχε πάει στα δικαστήρια ταξιδιώτη που δεν έκανε όλο το ταξίδι (από το Σιάτλ στο Όσλο, μέσω Φρανκφούρτης), τον Απρίλιο του 2016. Είχε δώσει για το εισιτήριο 657 ευρώ ενώ η απευθείας πτήση κόστιζε 2.769. Η εταιρεία ζήτησε τα 2.112 ευρώ που δεν πλήρωσε. Το δικαστήριο έκρινε αθώο τον πελάτη, τον Δεκέμβριο του 2018, τονίζοντας πως ο αερομεταφορέας είχε δικαίωμα στην έφεση αφού ο λόγος ήταν βάσιμος.
Εντωμεταξύ, ένα χρόνο νωρίτερα, δικαστήριο της Ισπανίας είχε χαρακτηρίσει ως νόμιμο το skiplagging, καθώς ο ταξιδιώτης δεν είχε παραβιάσει κάποιο νόμο ή κάποια συνταγματική του υποχρέωση, αφού είχε πληρώσει για το εισιτήριό του. Επίσης, δεν διέκοψε τη λειτουργία της Iberia – που είχε κινηθεί νομικά.
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν το δικαίωμα να επιβάλλουν τους όρους και τις προϋποθέσεις τους και να λαμβάνουν μέτρα κατά των επιβατών που εμπλέκονται σε αυτήν την πρακτική. Καλό, λοιπόν, είναι να διαβάζεις με τι συναινείς όταν κλείνεις εισιτήρια.
ow.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου