VOLTEROS

VOLTEROS

Κάντε ΚΛΙΚ στην αφίσα


Κάντε ΚΛΙΚ στην αφίσα

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Κ. ΓΟΥΓΟΥΣΗΣ ΟΥΡΟΛΟΓΟΣ ΑΝΔΡΟΛΟΓΟΣ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Κ. ΓΟΥΓΟΥΣΗΣ  ΟΥΡΟΛΟΓΟΣ ΑΝΔΡΟΛΟΓΟΣ

Κάντε ΚΛΙΚ


Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες

Αναζήτηση


Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΚΑΙ Η ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΤΩΡΑ ΣΕ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ



Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗΣ Α & Γ ΟΕ

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗΣ Α & Γ  ΟΕ

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες

Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2024

Μετρό Θεσσαλονίκης: Πότε ολοκληρώνεται επιτέλους το έργο των... τριών δεκαετιών και των δύο αιώνων


Η ιστορία του πολύπαθου έργου μέχρι την ολοκλήρωσή του.

Με καθυστερήσεις μεγαλύτερης της μίας δεκαετίας και αύξηση του συνολικού του προϋπολογισμού κατά 33,7% αναμένεται να κλείσει μία "πληγή" για τη Θεσσαλονίκη και τα δημόσια έργα στην Ελλάδα, η οποία δεν είναι άλλη από το Μετρό της συμπρωτεύουσας.


Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του Νοεμβρίου. Τηρώντας με αυτό τον τρόπο τα χρονοδιαγράμματα που είχαν δοθεί πριν από περίπου ένα χρόνο, όταν υπεγράφη η σύμβαση με τη γαλλο-ιταλική κοινοπραξία Egis-ATM για τη λειτουργία του Μετρό.


Την ίδια στιγμή η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά βρίσκεται κοντά στο 90% και θα ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2025. Επομένως, σε περίπου ένα χρόνο από τώρα οι Θεσσαλονικείς αλλά και οι επισκέπτες της συμπρωτεύουσας θα μπορούν να χρησιμοποιούν το Μετρό της πόλης, το οποίο σε πρώτη φάση θα διαθέτει 18 σταθμούς, ενώ η τιμή του εισιτηρίου θα διαμορφωθεί στο 1 € και θα περιλαμβάνει όλες τις δημόσιες συγκοινωνίες. Το Μετρό θα διαθέτει 18 αυτόματους συρμούς και στόχος είναι να περνούν τρένα από κάθε σταθμό ανά 2,5 λεπτά.


 
 

Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν και οι νέες επεκτάσεις του Μετρό. Η βασικότερη εξ αυτών είναι η επέκταση στα δυτικά προάστια, το κέντρο και τα βορειοανατολικά της Θεσσαλονίκης, ενώ προβλέπεται και επέκταση για το αεροδρόμιο Μακεδονία. Αναλυτικότερα η νέα γραμμή θα περιλαμβάνει 17 νέους σταθμούς και θα χωρίζεται σε δύο κλάδους.

Με την εκκίνηση της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης κλείνει η πορεία ενός σημαντικού έργου υποδομής για το οποίο χρειάστηκαν περίπου 30 χρόνια από τη σύλληψη έως και την ολοκλήρωση, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του 1,15 δισ. € (σ.σ. 1,5 δισ. € μαζί με τις αποζημιώσεις για τις πρώτες παρατάσεις) διαμορφώθηκε εν τέλει στα 2 δισ. € ένεκα των σημαντικών καθυστερήσεων που προκάλεσαν μπαράζ αιτημάτων αποζημιώσεων από τους κατασκευαστές.

Tο έργο των τριών δεκαετιών και των δύο αιώνων

Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το έργο των τριών δεκαετιών και των δύο αιώνων, καθώς η πρώτη δημοπράτηση έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, και για να φτάσουμε στην ολοκλήρωσή του έπρεπε να περιμένουμε έως το 2024.

Για πρώτη φορά το Μετρό Θεσσαλονίκης δημοπρατείται το 1992 ως παραχώρηση και ύστερα από επτά χρόνια ως ανάδοχος ορίζεται η κοινοπραξία "Μετρό Θεσσαλονίκης". Ωστόσο, το έργο αυτό δε θα πραγματοποιηθεί ποτέ καθώς στις αρχές του 2000 (σ.σ. 2002) λήγει η σύμβαση χωρίς ποτέ να τεθεί σε εφαρμογή.

Το επόμενο βήμα είναι να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός το 2004 με ανάδοχο που ανακοινώθηκε ύστερα από δύο χρόνια, δηλαδή αρκετά σύντομα για τα τότε ελληνικά δεδομένα στα δημόσια έργα, την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ – Impregilo – Ansaldo – Ansaldobreda – Seli με το Μετρό να πρέπει να παραδοθεί το φθινόπωρο του 2012.

Οι ανάδοχοι δε χάνουν χρόνο και το 2007 φτάνει ο πρώτος μετροπόντικας και ξεκινά η κατασκευή. Ωστόσο, όσο και αν προσπαθήσουν οι ανάδοχοι, ενά σημαντικό γεγονός για τον ελληνικό κλάδο των υποδομών, δηλαδή η πτώχευση της ΑΕΓΕΚ το 2008 και η αντικατάστασή της από την ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ οδηγεί το έργο σε καθυστερήσεις και φτάνουμε στο 2010. Εώς τότε έχει κατασκευαστεί λιγότερο από το 15% του έργου. Παράλληλα, το 2009 είχε δημοπρατηθεί η επέκταση προς Καλαμαριά.

Η δεκαετία του 2010 προχωρά με εμπόδια που τίθενται από φορείς της πόλης, αυξήσεις χρονοδιαγραμμάτων και προϋπολογισμού, ενώ το 2012 ο έλεγχος της ΑΕΓΕΚ περνάει στις τράπεζες. Ένα χρόνο αργότερα υπογράφεται η σύμβαση για την επέκτασης προς Καλαμαριά με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ και προθεσμία ολοκλήρωσης το 2018.

Η δεκαετία συνεχίζει με διαιτησίες και πάγωμα του έργου με την ΑΚΤΩΡ να υποκαθιστά την ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ.

Από το 2017 έως και το 2019 οι εργασίες προχωρούν, αλλά προκύπτει το ζήτημα της απόσπασης των αρχαίων της Βενιζέλου που πυροδοτεί πλήθος αντιδράσεων και προσφυγών και θα πρέπει να περιμένουμε έως το 2021 για να ξεπαγώσει το έργο.

Από το 2021 το έργο προχωρά με την ημερομηνία ολοκλήρωσης να μετατίθεται αρκετές φορές, ενώ το Νοέμβριο του 2023 κλείνει το deal της εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat, το οποίο ωστόσο αλλάζει μόνο το ιδιοκτησιακό καθεστώς της αναδόχου, για καταλήξουμε στα τέλη του Νοεμβρίου του 2024 για την παράδοση του έργου.





 thetoc.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου