Πριν από λίγες μέρες στον επίσημο λογαριασμό της Tesla έγινε μια ανάρτηση που έχει τρομάξει πολύ κόσμο και έχει προκαλέσει χιλιάδες σχόλια. Η ανάρτηση της φίρμας ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναφέρει: "Τα παιδιά σας πιθανότατα δεν θα χρειαστεί ποτέ να μάθουν να οδηγούν". Δείτε την ανάρτηση και συνεχίζουμε.
Ναι, αυτό έγραψε η Tesla και αν εξαιρέσεις την Gen A (δηλαδή την γενιά που ακόμα δεν έχει περάσει καν την εφηβεία), άντε και λίγο την Gen Z, αυτή η φράση μοιάζει τρομακτική. Γιατί; Διότι η οδήγηση είναι αυτονόητη διαδικασία μετακίνησης σχεδόν για όλοκληρο τον ενήλικο πληθυσμό αυτού του πλανήτη.
Όχι, η φράση της Tesla δεν είναι μια ακόμα προβοκατόρικη τοποθέτηση του Elon Musk. Θα μπορούσε κάλλιστα να είναι αλλά δεν είναι. Είναι κάτι που αρκετοί άνθρωποι σε επαφή με την τεχνολογία και την πραγματικότητα έχουν προβλέψει αλλά λίγοι το λένε και φυσικά δύσκολα το περιμένεις από μια εταιρεία που φτιάχνει αυτοκίνητα με τιμόνι.
Π.χ πέντε χρόνια πριν ένας από τους πλέον επιφανείς petrolheads του κόσμου είχε πει περίπου το ίδιο. Αναφερόμαστε στον κωμικό Jay Leno -δύσκολα θα βρεις κάποιον να ξέρει περισσότερα και να καταλαβαίνει καλύτερα και την κοινωνική/ ιστορική διάσταση της αυτοκίνησης. Να δείτε τι είχε πει.
Σίγουρα το Cybercab δείχνει τις άμεσες προθέσεις της Tesla αλλά προς το παρόν τα Tesla έχουν τιμόνι -και ας διαθέτουν τα συστήματα ημιαυτόνομης και αυτόνομης οδήγησης όπως τα Autopilot και FSD αντίστοιχα.Όταν γράφτηκε αυτό το κείμενο μόλις είχα βγει από ένα Tesla Model 3 δοκιμάζοντας το σύστημα Autopilot Beta σε ελληνικούς δρόμους και δεν χρειάστηκε ούτε τιμόνι να πιάσω, και φυσικά ούτε να πατήσω γκάζι και φρένο. Τα έκανε μόνο του. Περίπου τα ίδια θα κάνει και το Cybercab αλλά αυτό το όχημα δεν διαθέτει τιμόνι. Φυσικά η Tesla δεν είναι η μόνη. Π.χ. και η Μercedes έχει ήδη πολύ εξελιγμένο σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 και αρκετές ακόμα φίρμες.
Η αυτόνομη οδήγηση είναι ήδη εδώ και αυτό που μένει για να γίνει πραγματικότητα η επίσημη τοποθέτηση της Tesla είναι το νομικό/θεσμικό πλαίσιο. Μόνο αυτό. Η τεχνολογία σε μεγάλο βαθμό υπάρχει.
Αυτό ίσως να τρομάζει ακόμα περισσότερο τους οδηγούς. Το γεγονός ότι η τεχνολογία υπάρχει και μένει μόνο να θεσμοθετηθεί το πλαίσιο λειτουργίας της. Ό,τι ξέραμε σταδιακά θα πρέπει να το ξεχάσουμε. Για να είμαστε πιο ακριβείς οι Boomers και η Gen X λογικά δεν θα προλάβουν την επικράτηση όμως οι σημερινοί 50άρηδες και οι νεότεροι πιθανότατα θα ζήσουν την εποχή που αρκετοί άνθρωποι δεν θα ξέρουν να οδηγούν γιατί δεν θα χρειάζεται.
Και δεν θα χρειάζεται για πολλούς λόγους. Ας πούμε μερικούς. Στις μεγάλες πόλεις εξαιτίας υπερπληθυσμού δεν θα μπορούν να έχουν αυτοκίνητο. Aκόμα και αν έχουν δεν θα μπορούν να το χρησιμοποιούν. Η είσοδος στο κέντρο των πόλεων θα απαγορεύεται (ακόμα και ο δακτύλιος μια παραλλαγή απαγόρευσης κυκλοφορίας είναι).
Θα υπάρχει ένας συγκεκριμένος αριθμός αυτόνομων οχημάτων ταξί (δηλαδή robotaxi όπως το Cybercab κάτι που ήδη συμβαίνει όπως είδατε εδώ αλλά όχι σε ευρεία κλίμακα) που θα τα καλείς μέσω εφαρμογής όπως η Uber και η Freenow. Οι μετακινήσεις θα γίνονται κυρίως με ΜΜΜ.
Για τους περισσότερους ανθρώπους θα είναι παντελώς ασύμφορο το κόστος χρήσης και κτήσης ενός αυτοκινήτου -ήδη για πολλούς είναι. Αυτήν την στιγμή που μιλάμε όσοι κινούνται με θερμικά οχήματα μέσα στις πόλεις πληρώνουν κατά μέσο όρο 3 έως 4 φόρες περισσότερα χρήματα για καύσιμο σε σχέση με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Στο άμεσο μέλλον τα θερμικά αυτοκίνητα και γενικά τα ιδιόκτητα αυτοκίνητα θα είναι ένα πολύ ακριβό χόμπι για λίγους και εκκεντρικούς. Όπως έχει γίνει ακριβό χόμπι να αγοράζεις δίσκους βινυλίου -που επιστρέφουν- ενώ υπάρχει το πάμφθηνο spotify.
Η εποχή των θερμικών αυτοκίνητων και της οδήγησης από ανθρώπους βρίσκεται στα τελευταία της χρόνια. Όσο και αν δεν μας αρέσει, όσο και η νέα εποχή έχει οδηγήσει σε τεράστια απώλεια θέσεων εργασίας, όσο και αν η οδήγηση είναι μια υπέροχη τέχνη ελέγχου που συνδυάζει το ταλέντο με τον συγχρονισμό μυαλού και άκρων και τις γνώσεις φυσικής και χημείας με την γρήγορη λήψη αποφάσεων.
Σε λίγα χρόνια αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες και τιμόνι θα τα χαίρομαστε μόνο σε θεματικά πάρκα και πολύ πιθανόν θα πληρώνουμε αδρά για αυτήν την εμπειρία ενώ κάποιοι νεότεροι θα απορούν με τα γούστα μας. Θα μας κοιτάνε παράξενα και δεν θα καταλαβαίνουν γιατί κάνουμε κάτι που οι μηχανές κάνουν καλύτερα.
Και εμείς θα τους κοιτάμε με τον ίδιο τρόπο που μια γιαγιά σε χωριό κοίταζε το πρώτο πλυντήριο ενώ το πλύσιμο ρούχων στο ποτάμι προσφέρει μια πολύ πιο ολοκληρωμένη εμπειρία σε πολλά επίπεδα. Κοινώς όπως θα έλεγε και ο κορυφαίος ποιητής αυτού του κόσμου: "Αποχαιρέτα την την Αλεξάνδρεια που χάνεις…".
Ναι, αυτό έγραψε η Tesla και αν εξαιρέσεις την Gen A (δηλαδή την γενιά που ακόμα δεν έχει περάσει καν την εφηβεία), άντε και λίγο την Gen Z, αυτή η φράση μοιάζει τρομακτική. Γιατί; Διότι η οδήγηση είναι αυτονόητη διαδικασία μετακίνησης σχεδόν για όλοκληρο τον ενήλικο πληθυσμό αυτού του πλανήτη.
Όχι, η φράση της Tesla δεν είναι μια ακόμα προβοκατόρικη τοποθέτηση του Elon Musk. Θα μπορούσε κάλλιστα να είναι αλλά δεν είναι. Είναι κάτι που αρκετοί άνθρωποι σε επαφή με την τεχνολογία και την πραγματικότητα έχουν προβλέψει αλλά λίγοι το λένε και φυσικά δύσκολα το περιμένεις από μια εταιρεία που φτιάχνει αυτοκίνητα με τιμόνι.
Π.χ πέντε χρόνια πριν ένας από τους πλέον επιφανείς petrolheads του κόσμου είχε πει περίπου το ίδιο. Αναφερόμαστε στον κωμικό Jay Leno -δύσκολα θα βρεις κάποιον να ξέρει περισσότερα και να καταλαβαίνει καλύτερα και την κοινωνική/ ιστορική διάσταση της αυτοκίνησης. Να δείτε τι είχε πει.
Σίγουρα το Cybercab δείχνει τις άμεσες προθέσεις της Tesla αλλά προς το παρόν τα Tesla έχουν τιμόνι -και ας διαθέτουν τα συστήματα ημιαυτόνομης και αυτόνομης οδήγησης όπως τα Autopilot και FSD αντίστοιχα.Όταν γράφτηκε αυτό το κείμενο μόλις είχα βγει από ένα Tesla Model 3 δοκιμάζοντας το σύστημα Autopilot Beta σε ελληνικούς δρόμους και δεν χρειάστηκε ούτε τιμόνι να πιάσω, και φυσικά ούτε να πατήσω γκάζι και φρένο. Τα έκανε μόνο του. Περίπου τα ίδια θα κάνει και το Cybercab αλλά αυτό το όχημα δεν διαθέτει τιμόνι. Φυσικά η Tesla δεν είναι η μόνη. Π.χ. και η Μercedes έχει ήδη πολύ εξελιγμένο σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 και αρκετές ακόμα φίρμες.
Η αυτόνομη οδήγηση είναι ήδη εδώ και αυτό που μένει για να γίνει πραγματικότητα η επίσημη τοποθέτηση της Tesla είναι το νομικό/θεσμικό πλαίσιο. Μόνο αυτό. Η τεχνολογία σε μεγάλο βαθμό υπάρχει.
Αυτό ίσως να τρομάζει ακόμα περισσότερο τους οδηγούς. Το γεγονός ότι η τεχνολογία υπάρχει και μένει μόνο να θεσμοθετηθεί το πλαίσιο λειτουργίας της. Ό,τι ξέραμε σταδιακά θα πρέπει να το ξεχάσουμε. Για να είμαστε πιο ακριβείς οι Boomers και η Gen X λογικά δεν θα προλάβουν την επικράτηση όμως οι σημερινοί 50άρηδες και οι νεότεροι πιθανότατα θα ζήσουν την εποχή που αρκετοί άνθρωποι δεν θα ξέρουν να οδηγούν γιατί δεν θα χρειάζεται.
Και δεν θα χρειάζεται για πολλούς λόγους. Ας πούμε μερικούς. Στις μεγάλες πόλεις εξαιτίας υπερπληθυσμού δεν θα μπορούν να έχουν αυτοκίνητο. Aκόμα και αν έχουν δεν θα μπορούν να το χρησιμοποιούν. Η είσοδος στο κέντρο των πόλεων θα απαγορεύεται (ακόμα και ο δακτύλιος μια παραλλαγή απαγόρευσης κυκλοφορίας είναι).
Θα υπάρχει ένας συγκεκριμένος αριθμός αυτόνομων οχημάτων ταξί (δηλαδή robotaxi όπως το Cybercab κάτι που ήδη συμβαίνει όπως είδατε εδώ αλλά όχι σε ευρεία κλίμακα) που θα τα καλείς μέσω εφαρμογής όπως η Uber και η Freenow. Οι μετακινήσεις θα γίνονται κυρίως με ΜΜΜ.
Για τους περισσότερους ανθρώπους θα είναι παντελώς ασύμφορο το κόστος χρήσης και κτήσης ενός αυτοκινήτου -ήδη για πολλούς είναι. Αυτήν την στιγμή που μιλάμε όσοι κινούνται με θερμικά οχήματα μέσα στις πόλεις πληρώνουν κατά μέσο όρο 3 έως 4 φόρες περισσότερα χρήματα για καύσιμο σε σχέση με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Στο άμεσο μέλλον τα θερμικά αυτοκίνητα και γενικά τα ιδιόκτητα αυτοκίνητα θα είναι ένα πολύ ακριβό χόμπι για λίγους και εκκεντρικούς. Όπως έχει γίνει ακριβό χόμπι να αγοράζεις δίσκους βινυλίου -που επιστρέφουν- ενώ υπάρχει το πάμφθηνο spotify.
Η εποχή των θερμικών αυτοκίνητων και της οδήγησης από ανθρώπους βρίσκεται στα τελευταία της χρόνια. Όσο και αν δεν μας αρέσει, όσο και η νέα εποχή έχει οδηγήσει σε τεράστια απώλεια θέσεων εργασίας, όσο και αν η οδήγηση είναι μια υπέροχη τέχνη ελέγχου που συνδυάζει το ταλέντο με τον συγχρονισμό μυαλού και άκρων και τις γνώσεις φυσικής και χημείας με την γρήγορη λήψη αποφάσεων.
Σε λίγα χρόνια αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες και τιμόνι θα τα χαίρομαστε μόνο σε θεματικά πάρκα και πολύ πιθανόν θα πληρώνουμε αδρά για αυτήν την εμπειρία ενώ κάποιοι νεότεροι θα απορούν με τα γούστα μας. Θα μας κοιτάνε παράξενα και δεν θα καταλαβαίνουν γιατί κάνουμε κάτι που οι μηχανές κάνουν καλύτερα.
Και εμείς θα τους κοιτάμε με τον ίδιο τρόπο που μια γιαγιά σε χωριό κοίταζε το πρώτο πλυντήριο ενώ το πλύσιμο ρούχων στο ποτάμι προσφέρει μια πολύ πιο ολοκληρωμένη εμπειρία σε πολλά επίπεδα. Κοινώς όπως θα έλεγε και ο κορυφαίος ποιητής αυτού του κόσμου: "Αποχαιρέτα την την Αλεξάνδρεια που χάνεις…".
topgeargreece.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου