Fotiouparts.gr - Κάντε ΚΛΙK

Fotiouparts.gr  - Κάντε ΚΛΙK

Κάντε ΚΛΙK

AI for All Δωρεάν προγράμματα κατάρτισης στην Τεχνητή Νοημοσύνη

AI for All Δωρεάν  προγράμματα κατάρτισης στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Κάντε ΚΛΙΚ για ΔΩΡΕΑΝ κατάρτηση

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Κ. ΓΟΥΓΟΥΣΗΣ ΟΥΡΟΛΟΓΟΣ ΑΝΔΡΟΛΟΓΟΣ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Κ. ΓΟΥΓΟΥΣΗΣ  ΟΥΡΟΛΟΓΟΣ ΑΝΔΡΟΛΟΓΟΣ

ΝΑΚΑΣ

ΝΑΚΑΣ

Κάντε ΚΛΙΚ

ΓΚΟΥΝΤΡΟΜΙΧΟΣ Γ.ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

ΓΚΟΥΝΤΡΟΜΙΧΟΣ Γ.ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες

Αναζήτηση

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΚΑΙ Η ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΤΩΡΑ ΣΕ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗΣ Α & Γ ΟΕ

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗΣ Α & Γ  ΟΕ

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες


Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες

Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2025

Η άναρχη επέλαση των ηλεκτρικών πατινιών: Κανόνες υπάρχουν, αλλά δεν τηρούνται

 Τα ηλεκτρικά πατίνια υπόσχονται γρήγορες, φθηνές μετακινήσεις στην πόλη. Στην πράξη όμως, πολλές φορές καταλήγουν σε άναρχη κίνηση: Πάνω σε

πεζοδρόμια, ανάποδα σε μονόδρομους, χωρίς κράνος, με δύο άτομα σε ένα όχημα. Γιατί; Φταίει η ατιμωρησία; Η ηλικία/απειρία των χρηστών; Η ευκολία χρήσης; Ή μήπως το μείγμα κανόνων–υποδομών–ελέγχων που παραμένει θολό;

Γιατί δεν υπακούν στους κανόνες



Ευκολία και αίσθηση «παιχνιδιού». Εύκολο ανέβασμα/κατέβασμα, χωρίς εκπαίδευση ή άδεια. Για πολλούς, ειδικά νέους ή τουρίστες, μοιάζει περισσότερο με παιχνίδι παρά με όχημα που υπάγεται στον ΚΟΚ.

Αστικό περιβάλλον που «σπρώχνει» στην παρατυπία. Λείπουν ποδηλατόδρομοι, υπάρχουν στενά πεζοδρόμια και συχνά εμπόδια. Όταν δεν υπάρχει ασφαλής λωρίδα, ο χρήστης «χαράζει» διαδρομή πάνω σε πεζοδρόμια ή ανάμεσα στα αυτοκίνητα.

Ετερογένεια χρηστών. Από 14–16χρονους μέχρι τουρίστες που δεν γνωρίζουν τους κανόνες κυκλοφορίας. Η «πρώτη επαφή» με μηχανοκίνητο όχημα, αντί να λειτουργεί παιδευτικά, συχνά παράγει λάθος συνήθειες για τους νέους.



Ατιμωρησία/χαμηλό ρίσκο σύλληψης. Οι στοχευμένοι έλεγχοι γίνονται κατά διαστήματα, αλλά τα πατίνια δεν έχουν πινακίδες, άρα είναι δύσκολη η ταυτοποίηση για μεταγενέστερο πρόστιμο. Όπου γίνονται εκστρατείες ελέγχου, οι παραβάσεις «ξεχειλίζουν».

Θολό/νομικό πλαίσιο και κανόνες. Στην Ελλάδα ο νέος ΚΟΚ σκληραίνει τα μέτρα κίνησης: Όριο 25 km/h, κράνος/φωτισμός/ανακλαστικά, περιορισμοί ηλικίας. Όμως η κουλτούρα συμμόρφωσης αργεί να ακολουθήσει, ειδικά όταν οι κανόνες αλλάζουν και η ενημέρωση είναι άνιση. Στο video του Γιάννη Κέμμου φαίνεται καθαρά η παραβίαση φωτεινού σηματοδότη και η παραλίγο παράσυρση πεζού.

Φωτογραφία αρχείου Intime
Φωτογραφία αρχείου Intime

Δεδομένα Ελλάδας: τι δείχνουν οι έλεγχοι & οι κλήσεις (Η Θεσσαλονίκη ως case study)

Θεσσαλονίκη 2024:
Έλεγχοι: 4.416 χρήστες
Βεβαιωμένες παραβάσεις: 1.472
Ποσοστό παράβασης: ~33% (1 στις 3 ελέγχους κατέληξε σε κλήση)

Ιαν–Απρ 2025 (Θεσσαλονίκη):

Σύνολο κλήσεων: 675
Χωρίς κράνος: 512 (≈76%)
Χωρίς ανακλαστικό ρουχισμό: 106 (≈16%)
Με επιβάτη: 37 (≈5,5%)
Χωρίς έγγραφα ταυτοποίησης: 15 (≈2,2%)
Χωρίς φώτα: 3 (≈0,4%)
Χρήση κινητού: 2 (≈0,3%)

φωτογραφία TyposThes
φωτογραφία TyposThes

Πρόστιμα – ενδεικτικά: Ο νέος ΚΟΚ αυστηροποιεί τις κυρώσεις για πατίνια (κράνος, φωτισμός, ηλικία κ.ά.). Σε εκστρατείες γενικά για κράνος, η ΕΛ.ΑΣ. κατέγραψε πάνω από 2.800 κλήσεις σε μία εβδομάδα (δικύκλα/ΕΠΗΟ), με ειδικό πρόστιμο για Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα.

Ατυχήματα: τι ξέρουμε

Ευρώπη (shared/ενοικιαζόμενα πατίνια): Τα περιστατικά ανά εκατ. χλμ. μειώθηκαν ~30% (2021–2024), σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της Micromobility for Europe. Η βελτίωση αποδίδεται σε πιο σύγχρονα πατίνια (καλύτερα φρένα, δυνατά φώτα, αναρτήσεις) και αυστηρούς κανόνες κυκλοφορίας.

Τι κάνει η Ευρώπη: Από «μηδέν» μέχρι χαλαρή ανοχή

Γαλλία – αυστηροποίηση + τοπικές απαγορεύσεις: Εθνικά, η ελάχιστη ηλικία ανέβηκε στα 14 έτη, απαγόρευση κίνησης στα πεζοδρόμια, όριο 25 km/h, πρόστιμο 135€ για παράβαση (π.χ. δύο άτομα, κίνηση εκεί που απαγορεύεται). Το Παρίσι απαγόρευσε τα ενοικιαζόμενα πατίνια μετά από δημοψήφισμα (1/9/2023).



e-scooter-patinia1.jpg?v=0

Γερμανία – «οδική κυκλοφορία με κανόνες»: Νομιμότητα με ασφαλιστική σήμανση/πινακίδιο, όριο 20 km/h, ελάχιστη ηλικία 14, τεχνικές προδιαγραφές (φώτα, φρένα, κουδούνι), αυστηρά πρόστιμα για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη κ.ά. Θεωρείται από τα πιο «πειθαρχημένα» μοντέλα.

Ολλανδία – από de facto απαγόρευση σε «νομιμοποίηση με πινακίδα» (2025): Μέχρι φέτος ήταν παράνομα στους δρόμους (πρόστιμο ~€380). Η κυβέρνηση νομιμοποιεί από 1/7/2025 με υποχρεωτική έγκριση RDW/πινακίδα και αυστηρή τυποποίηση.

Ηνωμένο Βασίλειο – από τα πιο αυστηρά: Τα ιδιωτικά e-scooters παραμένουν παράνομα σε δημόσιους δρόμους (επιτρέπονται μόνο τα κρατικά trials με ενοικίαση).

Ισπανία – στροφή σε ηλικία/κράνος/μητρώο: Η DGT έχει ανακοινώσει δέσμη μέτρων: Κράνος υποχρεωτικό, ελάχιστη ηλικία 16 (ή 15 σε κάποιους δήμους), εγγραφή στο μητρώο οχημάτων.

Ηλεκτρικά πατίνια παρατημένα στο κέντρο της Αθήνας/ Γιάννης Kέμμος, Flash.gr
Ηλεκτρικά πατίνια παρατημένα στο κέντρο της Αθήνας/ Γιάννης Kέμμος, Flash.gr

Ποια η πιο «χαλαρή» και ποια η πιο «σκληρή» πόλη;

Πιο αυστηρά πλαίσια: Ην. Βασίλειο (ιδιωτικά ουσιαστικά απαγορευμένα), Γαλλία (14+, 135€ πρόστιμα, απαγόρευση πεζοδρομίων, Παρίσι χωρίς rentals), Γερμανία (20 km/h, ασφάλιση/σήμα).

Πιο χαλαρά: Χώρες όπου οι δήμοι ρυθμίζουν «κομμάτι-κομμάτι» και οι εθνικοί κανόνες είναι ακόμη σε φάση εφαρμογής (π.χ. Ισπανία σε rollout), ή όπου μέχρι πρόσφατα υπήρχε ασάφεια (Ολλανδία τώρα θεσπίζει σφιχτό μοντέλο με πινακίδες).

Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ελλάδα

Στο δρόμο, το πρόβλημα είναι συγκεκριμένο: Χρήση κράνους/ορατότητα/συνεπιβάτες. Τα νούμερα των ελέγχων δείχνουν πού πρέπει να «ποντάρουν» οι έλεγχοι. Οι κανόνες υπάρχουν – χρειάζεται όμως η εφαρμογή τους: Συστηματικοί έλεγχοι, δημοσιοποίηση στοιχείων ανά πόλη/τρίμηνο, στοχευμένα πρόστιμα για επαναπαραβάτες.

Υποδομές και όρια: Όπου οι δήμοι έβαλαν σαφή δίκτυα/ζώνες parking/γεωφράξεις τα φαινόμενα μειώθηκαν, ενώ τα συμβάντα ανά χλμ. στην Ευρώπη έπεσαν.

Φωτο: Eurokinissi
Φωτο: Eurokinissi

Εκπαίδευση πρώτης επαφής: Αν το πατίνι είναι το «πρώτο μηχανοκίνητο όχημα», τότε εκπαίδευση 15-20 λεπτών στην εφαρμογή πριν την πρώτη διαδρομή, mini-quiz για κανόνες, υποχρεωτικό in-app tutorial νυχτερινής ορατότητας.

Ταυτοποίηση/λογοδοσία: Συζήτηση για σήμανση/πινακίδα σε rentals (όχι κατ’ ανάγκη στα ιδιωτικά), ώστε να υπάρχει συνέπεια για στάθμευση/παραβάσεις, όπως Γερμανία/Ολλανδία.


flash.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου