Η εβδομάδα που μας πέρασε, 16 - 22 Σεπτεμβρίου, ήταν «Εβδομάδα Κινητικότητας» για όλη την Ευρώπη με εκδηλώσεις για τις βιώσιμες μεταφορές, τη μείωση της αυτοκινητο-κίνησης, την ενίσχυση του ποδηλάτου και των μέσων σταθερής τροχιάς κλπ. Στην Κοζάνη...
είχαμε τη γνωστή βαριεστημένη συμμετοχή της τελευταίας μέρας (22 Σεπτεμβρίου - «ημέρα χωρίς αυτοκίνητο»), με το Δήμο να περιορίζεται στη διανομή κάποιων φυλλαδίων και το δωρεάν εισιτήριο στα mini buses. Κανείς βέβαια δεν έχει την απαίτηση να λυθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα σε μία μέρα. Περιμένει όμως από ένα Δήμο που συμμετέχει πάγια στις εκδηλώσεις της 22ας του Σεπτέμβρη, να ασχολείται και τον υπόλοιπο χρόνο με την «κινητικότητα», σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ουσιαστικές παρεμβάσεις για τον περιορισμό του αυτοκινήτου, τις βιώσιμες μεταφορές, τη διευκόλυνση των πεζών και των ΑΜΕΑ. (Αλήθεια η Επιτροπή Συγκοινωνιακού του Δήμου πόσον καιρό έχει να συνεδριάσει ; )
Είναι γεγονός ότι οι περισσότερες ελληνικές πόλεις έχουν σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Παρά τα όποια αποσπασματικά μέτρα, το κακό δεν αντιμετωπίζεται στη ρίζα του και το ΙΧ αυτοκίνητο εξακολουθεί να είναι ο απόλυτος κυρίαρχος του παιχνιδιού. Τα οχήματα αυξάνονται και πληθύνονται και κατακυριεύουν την πόλη. Ο κοινόχρηστος αδόμητος δημόσιος χώρος (δρόμοι, πεζοδρόμια, πλατείες) έχει κηρυχτεί στην Ελλάδα «σπάνιο είδος υπό εξαφάνιση». Οι μαζικές μεταφορές ευνοούν σκανδαλωδώς την αυτοκινητοκίνηση, ενώ ο σιδηρόδρομος δέχεται τη χαρακτηριστική βολή με περικοπές δρομολογίων και ξήλωμα γραμμών, «κερδίζοντας» την τελευταία θέση στην Ευρώπη.
Οι κάτοικοι της περιφέρειας πληρώνουν ακριβά κόμιστρα για να μετακινηθούν κάθε τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα Αθήνας, Θεσσαλονίκης κ.α.
Το ποδήλατο, ο πεζός και το αναπηρικό αμαξίδιο απουσιάζουν συνήθως από τη βάση σχεδιασμού της συγκοινωνιακής υποδομής και λειτουργίας.
Πολλά λοιπόν πρέπει να αλλάξουν. Η νέα Αυτοδιοικητική Κίνηση «Δήμος Κοζάνης: τόπος να ζεις» έχει στο πρόγραμμα της συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση της κατάστασης. Να μερικές:
Μέτρα σχεδιασμού
Πλήρης κυκλοφοριακή μελέτη (ιεράρχηση δικτύου), χωροθέτηση χώρων στάθμευσης (κυρίως στις εισόδους), κατασκευή περιφερειακών δρόμων, ένταξη του σιδηροδρόμου (και πιθανόν του τραμ) στο συγκοινωνιακό σχεδιασμό, δίκτυο πεζοδρόμων – ποδηλατοδρόμων, δίκτυο πολιτιστικών διαδρομών και χώρων πρασίνου - αναψυχής.
Μέτρα συντήρησης και ελέγχου:
Πεζοδρόμια: «Απελευθέρωση τώρα!» Όχι στις παράνομες καταλήψεις, τις προθήκες εμπορευμάτων, τα μηχανάκια, τα τραπεζοκαθίσματα. Πώς να κυκλοφορήσει ο ηλικιωμένος, η μητέρα με το καροτσάκι, ο ανάπηρος; Η πόλη πρέπει να σεβαστεί και να υπερασπιστεί χωρίς εκπτώσεις τα δικαιώματα των ΑΜΕΑ και των πεζών και η χώρα να τιμήσει την υπογραφή που έβαλε στις σχετικές διεθνείς συμβάσεις.
Διαγραμμίσεις: Συνεχής συντήρηση. Αυστηρές ποινές στους οδηγούς που δε σέβονται τις διαβάσεις.
«Καμπάνες» για τις σούζες και τα μαρσαρίσματα. Τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια είναι μέσα εξυπηρέτησης και όχι επίδειξης. (Πότε επιτέλους η Δημοτική Αρχή θα βάλει στις προτεραιότητες της την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης ;)
Το βασικό ζητούμενο βέβαια είναι και παραμένει η ΜΕΙΩΣΗ των μετακινήσεων, ανθρώπων και προϊόντων Γι αυτό και έχει προβάδισμα η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για την αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου. Να επανακαθορίσουμε τη σχέση μας με το αυτοκίνητο και να αποδώσουμε στα ..πόδια μας τη φυσική τους θέση !!
Αυτοδιοικητική Κίνηση
«Δήμος Κοζάνης: τόπος να ζεις»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου