Εντυπωσιακή είναι η στροφή, που κάνουν οι καταναλωτές, στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label), καθώς αναζητούν τη φθηνότερη λύση για το πορτοφόλι τους. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας "κερδίζουν" συνεχώς έδαφος στην αγορά και ανταγωνίζονται πλέον... πολλά από τα προϊόντα γνωστών φιρμών. Τα αίτια, που έχουν συμβάλει σε αυτή την αλλαγή του "σκηνικού" στον κλάδο του λιανεμπορίου, οφείλονται τόσο στην οικονομική κρίση όσο και στη σημαντική μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων.
Στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Την προτίμησή τους στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εκφράζουν αρκετοί από τους καταναλωτές, γιατί είναι μια οικονομική λύση για την τσέπη τους. Βέβαια, υπάρχει και η αντίθετη άποψη, που θεωρεί ότι αυτά τα προϊόντα δεν είναι ισάξια των επωνύμων.
"Στις αγορές μου, πολλές φορές βάζω στο καλάθι μου προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, γιατί είναι πιο οικονομικά", δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ιωάννα Γιαννακοπούλου, ιδιωτική υπάλληλος. "Συνήθως, στις αγορές μου ξεκινώ από προϊόντα που είναι πιο ασφαλή, όπως τα χαρτικά-κουζίνας, υγείας-χαρτοπετσέτες, απορρυπαντικά. Έχει τύχει να αγοράσω και τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά πάντα με επιφύλαξη. Τα δοκιμάζω πρώτα και αν είναι καλά, τα αγοράζω πάλι. Στα τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας είμαι πιο επιφυλακτική, γιατί έχουν επικρατήσει άλλες πιο γνωστές μάρκες. Βέβαια, μέχρι τώρα, δεν είμαι δυσαρεστημένη από τα τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας. Στο μέλλον, προτίθεμαι να αγοράζω περισσότερα, γιατί δεν έχω παρατηρήσει διαφορά από τρόφιμα γνωστής φίρμας", ανέφερε η συγκεκριμένη καταναλώτρια.
Αντίθετη με την αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι η Χριστίνα Σολωμού, ιδιωτική υπάλληλος. "Δεν προτιμώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, παρόλο που είναι οικονομικά. Σημασία για μένα έχει η ποιότητα σε κάτι που αγοράζω και να είμαι ικανοποιημένη από τη χρήση, για την οποία το θέλω. Σπάνια, αγοράζω κάποιο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας και όταν το κάνω, περιορίζομαι στα χαρτικά, ίσως και τα απορρυπαντικά. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν αγοράζω τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας", δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Χ. Σολωμού.
Οικονομική και ποιοτική λύση
"Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι πιο φθηνά σε σχέση με τα επώνυμα, γιατί δεν υποστηρίζονται από διαφημίσεις και προωθητικές ενέργειες. Κατά συνέπεια, δεν έχουν έξοδα/κόστη, που θα ανέβαζαν την τιμή του προϊόντος", ανέφερε εκπρόσωπος της ΑΒ Βασιλόπουλος Α.Ε. και τόνισε ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι εφάμιλλα των επωνύμων.
Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι τα περισσότερα απ΄ αυτά γίνονται σε συνεργασία με μεγάλες εταιρίες, που τα προϊόντα τους είναι στη δεύτερη και πολλές φορές, στην πρώτη θέση των πωλήσεων. "Επίσης, πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας γίνονται από τοπικούς παραγωγούς, με παραδοσιακούς τρόπους", υπογράμμισε ο εκπρόσωπος της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Σε αυτή την άποψη συνηγορεί και η κ. Ευαγγελία Κεκελέκη, Γενική Γραμματέας του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) και εκπρόσωπος καταναλωτών Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν πρέπει να θεωρούνται από τους καταναλωτές ανώνυμα. Η κ. Ε. Κεκελέκη διευκρίνισε ότι αυτά τα προϊόντα είναι επώνυμα, αλλά όχι των γνωστών πολυεθνικών. "Πρόκειται για προϊόντα των σούπερ μάρκετ. Πολλές φορές, είναι το ίδιο προϊόν, απλά συσκευάζεται στο όνομα του σούπερ μάρκετ", τόνισε η Γενική Γραμματέας του ΚΕΠΚΑ.
Όσον αφορά τα τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας, η κ. Ε. Κεκελέκη δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι τηρούνται οι ίδιοι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, που ισχύουν και για τα επώνυμα.
Αναφορικά με τα υπόλοιπα είδη ιδιωτικής ετικέτας, όπως καθαρισμού, απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής, επεσήμανε ότι θα πρέπει να ελέγχεται από τους καταναλωτές, αν αυτά περιέχουν τόση ποσότητα ενεργών συστατικών όση έχουν και τα επώνυμα.
Προτίμηση και στα βιολογικά προϊόντα
Ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών είναι και τα βιολογικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζουν τα βιολογικά προϊόντα, καθώς σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 4%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα βιολογικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ΑΒ ΒΙΟ, τα οποία "τρέχουν" με αύξηση περίπου 9%.
Ο εκπρόσωπος της ΑΒ Βασιλόπουλος επεσήμανε ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της εταιρίας "τρέχουν" με 13,7% αύξηση και πρόσθεσε ότι εκεί που παρατηρείται μεγαλύτερη αύξηση της πρόθεσης αγοράς είναι στα αρτοπαρασκευάσματα και τα συσκευασμένα τρόφιμα.
"Κερδίζουν" συνεχώς έδαφος στην αγορά
Αύξηση 4,7% παρατηρείται στη συνολική αξία πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, κατά το α΄ εξάμηνο του 2010 (01-01/30-06-2010) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009 (01-01/30-06-2009), σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, που πραγματοποιήθηκε στα καταστήματα τροφίμων, εξαιρουμένου του Σκλαβενίτη, στο σύνολο της Ελλάδας (Ηπειρωτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και Κρήτη). Η συνολική αξία πωλήσεων ανήλθε στα 628.512.058 ευρώ, στο α΄ εξάμηνο του 2010 έναντι 600.332.986 ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου.
Όπως προέκυψε από τα στοιχεία της Nielsen, πτωτικά κινήθηκε η αξία πωλήσεων του χαρτιού υγείας, στα 44.644.545 ευρώ έναντι 45.860.971 ευρώ (ποσοστό μεταβολής -2,7%). Η μεταβολή στην αξία πωλήσεων των τυριών, στο α΄ εξάμηνο του 2010 έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου, είναι της τάξεως του 10,7% και ανήλθε στα 41.325.495 ευρώ από 37.322.524 ευρώ. Στα 28.990.236 ευρώ διαμορφώθηκε η αξία πωλήσεων των αλλαντικών έναντι 26.028.450 ευρώ (ποσοστό μεταβολής 11,4%). Ανοδικά κινήθηκε η αξία πωλήσεων του γάλατος, στα 27.489.220 ευρώ από 24.383.196 ευρώ (ποσοστό μεταβολής 12,7%). Στα 22.575.275 ευρώ ανήλθε η αξία πωλήσεων του ελαιόλαδου έναντι 19.873.917 ευρώ (ποσοστό μεταβολής 13,6%).
Στο 13,4% διαμορφώθηκε η μεταβολή στην αξία πωλήσεων του ψωμιού, κατά το α΄ εξάμηνο του 2010 σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2009, στα 21.247.293 ευρώ από 18.730.363 ευρώ. Μικρή άνοδο της τάξεως του 3,2% παρουσίασε, στο α΄ εξάμηνο του 2010 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2009, η αξία πωλήσεων του χαρτιού κουζίνας, στα 19.500.288 ευρώ έναντι 18.902.466 ευρώ. Μείωση της τάξεως του -5,8% εμφάνισε η αξία πωλήσεων των ξηρών καρπών, στα 18.925.468 ευρώ από 20.083.668 ευρώ. Στα 17.232.039 ευρώ ανήλθε η αξία πωλήσεων των κατεψυγμένων ζυμών από 16.163.158 ευρώ (ποσοστό μεταβολής 6,6%). Πτώση σημείωσε η αξία πωλήσεων των χυμών, στα 16.754.765 ευρώ έναντι 17.319.437 ευρώ (ποσοστό μεταβολής -3,3%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου