Πρόκληση αποτελούν τα πολύ μεγάλα ποσά που διατίθενται για τη μεταφορά των μαθητών στην Ανατολική Αττική, σε μια εποχη δύσκολη για όλους τους πολίτες. Σύμφωνα με στοιχεία της εφημερίδας ΝΕΟΛΟΓΟΣ με την οποία συνεργάζεται η Ηλεκτρονική Αυτοδιοικηση www.e-aftodioikisi.gr, ποσόν ύψους... 12.083.134 ευρώ αντιστοιχεί για το 2010 στις υποχρεώσεις του κράτους προς τους ιδιοκτήτες λεωφορείων που μέσω «διαγωνισμού» και απευθείας αναθέσεων διαχειρίζονται την καθημερινή μεταφορά των μαθητών από και προς τα Σχολεία.
Το εύρος διάστασης του ζητήματος προσδιορίζεται από τα ποσά που πρέπει να εισπράξουν οι λεωφορειούχοι που διακινούν μαθητές , στην τρέχουσα εκπαιδευτική περίοδο. Συγκεκριμένα: στο Γέρακα για 428 μετακινούμενους μαθητές θα διατεθεί το ποσόν των 763.530 ευρώ, δηλαδή 1.783 ευρώ για κάθε μαθητή. Στην Παλλήνη για 983 μαθητές προβλέπεται το ποσόν των 1.194.907 ευρώ, δηλαδή 1.125 ευρώ για τον κάθε μετακινούμενο μαθητή. Στην Ανθούσα για την μετακίνηση 50 μαθητών του Δημοτικού Σχολείου και του ενός Γυμνασίου θα διατεθεί το ποσόν των 60.340 ευρώ, δηλαδή 1.270 ευρώ για τον κάθε μαθητή. Στο Πικέρμι για αριθμό 141 μαθητών, οι λεωφορειούχοι –στην εν λόγω περίπτωση συμπεριλαμβάνονται και ….μισθωμένα ταξί!- θα εισπράξουν για το 2010 το ποσόν των 575.137 ευρώ που αντιστοιχεί σε 4.078 (!!!) για τον κάθε μαθητή. Στα Γλυκά Νερά για μόλις 18 μαθητές τα χρήματα που πρέπει να δοθούν είναι 59.869 ευρώ, δηλαδή 3.326 ευρώ για τον κάθε μαθητή.
Από την παράθεση των παραπάνω οικονομικών δεδομένων προκύπτουν συμπεράσματα και ερωτηματικά. Είναι πάρα πολλά τα χρήματα και μάλλον «προκαλούν το κοινό αίσθημα» -ζούμε όλοι στον ίδιο τόπο και υπάρχει κοινή αντίληψη για το κατά πόσο ανταποκρίνονται στις παρεχόμενες υπηρεσίες καθημερινής διάρκειας περίπου 3 ωρών- και τέλος, πολλά ερωτηματικά για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών από έναν αριθμό συμβεβλημένων λεωφορειούχων.
Τα καθημερινά προβλήματα που καταγράφονται είναι πολλά, στις περισσότερες περιπτώσεις συνιστούν σοβαρή αιτία καταγγελίας των συμβάσεων και αν αυτό δεν γίνεται, είναι γιατί ορισμένοι διευθυντές δημόσιων Σχολείων γνωρίζουν ότι για κάποια περίοδο και μέχρι να υπογραφεί από την Νομαρχία νέα σύμβαση με άλλον λεωφορειούχο, θα υποχρεώνονται οι γονείς να μεταφέρουν αλλά και να παραλαμβάνουν τα παιδιά τους από το Σχολείο. Γνωρίζοντας οι επιχειρηματίες την «εγγενή» αυτή αδυναμία λειτουργούν με νοοτροπία «αναντικατάστατου» και κάποιοι λιγότεροι με πνεύμα αλαζονείας συστηματικά κωφεύουν στις συνεχείς διαμαρτυρίες γονέων και διευθυντών Σχολείων για τις αλλεπάλληλες αντισυμβατικές συμπεριφορές τους, όπως:
• Δρομολογούν λεωφορεία με πινακίδες κυκλοφορίας που δεν ανταποκρίνονται προς εκείνες που περιλαμβάνονται στην σύμβαση τους με την Νομαρχία. Συνέπεια αυτής της απαράδεκτης επιλογής τους είναι να δρομολογούνται μεγάλα λεωφορεία σε περιοχές όπου οι δρόμοι δεν «αντέχουν» τον όγκο τους και παρά το γεγονός ότι η συμβατική τους υποχρέωση αναφέρεται σε λεωφορείο μικρού διαμετρήματος. Τα επεισόδια οδηγών σχολικών λεωφορείων με οδηγούς Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων για το ζήτημα προτεραιότητας σε στενούς δρόμους των πόλεών μας, ή οι περιπτώσεις των οδηγών που τα λεωφορεία τους εγκλωβίζονται στις συμβολές μικρών δρόμων και λόγω στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων δεν μπορούν να κάνουν ούτε «πίσω» ούτε «εμπρός» είναι πολλές και ενίοτε επιλύονται από προσκαλούμενα περιπολικά της τροχαίας. Χαρακτηριστική περίπτωση που συνδέεται με το πνεύμα της παραπάνω επισήμανσης είναι ο σχετικά πρόσφατος εντοπισμός λεωφορείου με πινακίδες Ρουμανίας που μετέφερε μαθητές στο 6ο Δημοτικό Παλλήνης. (Πανόραμα)
• Παρατηρείται το φαινόμενο αρκετοί οδηγοί λεωφορείων να μην απαιτούν από τους μαθητές να κάνουν χρήση των ζωνών ασφαλείας όταν βέβαια αυτές είναι σε κατάσταση καλής λειτουργίας.
• Αρκετοί οδηγοί επιλέγουν να καπνίζουν εντός λεωφορείου όσο διαρκεί η μεταφορά των μαθητών προς και από τα Σχολεία και κάποιοι λιγοστοί σε αριθμό –κυρίως σε πρωϊνά δρομολόγια- αρέσκονται να ....ακροάζονται «καψουροτράγουδα» απαγγελλόμενα από τον Καφάση ή τον Μαργαρίτη! Δεν είναι τυχαίο ότι γονείς μαθητών δημοτικών σχολείων έχουν κατ΄επανάληψη καταγγείλει στις γενικές συνελεύσεις των Συλλόγων Γονέων, ότι τα παιδιά τους αποκτούν ειδικές «ακουστικές εμπειρίες» μέσα στα λεωφορεία, κυρίως όταν οι οδηγοί διαπληκτίζονται από τα παράθυρά τους με οδηγούς Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων.
• Υπάρχουν, τέλος, οδηγοί λεωφορείων που με διάφορες προφάσεις αρνούνται να ακολουθήσουν τις προγραμματισμένες διαδρομές για την παραλαβή μαθητών, επιλέγοντας οι ίδιοι τα σημεία επιβίβασης και αποβίβασης, τα οποία, σε κάποιες περιπτώσεις, απέχουν αρκετά από τα προκαθορισμένα σημεία.
Επιλέξαμε για το τέλος, το σημαντικότερο πρόβλημα που χρόνια τώρα χαρακτηρίζει το «σύστημα μετακίνησης μαθητών με τα μισθωμένα λεωφορεία». Αφορά την έλλειψη συνοδού των μαθητών. Με βάση τα παραπάνω οικονομικά δεδομένα, δηλαδή το διατιθέμενο ποσόν των 12 εκατ. ευρώ για τους 9.153 μετακινούμενους μαθητές των δημόσιων Σχολείων της Ανατολικής Αττικής, δεν θα έπρεπε να αποτελεί προαπαιτούμενο για κάθε έναν συμμετέχοντα στον διαγωνισμό επιχειρηματία λεωφορειούχο, η ύπαρξη συνοδού; Τα χρήματα που διατίθενται είναι πάρα πολλά, τόσα που επιτρέπουν σε κάθε συμβαλλόμενο με το Δημόσιο επιχειρηματία να διαθέτει και έναν συνοδό που θα υποστηρίζει την απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση παιδιών που φοιτούν στα Δημοτικά Σχολεία.
Τι συμβαίνει σήμερα με τα λεωφορεία που μετακινούν τους μαθητές Η Νομαρχία προκήρυξε ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό την Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2010 για την μεταφορά των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Σχολεία Ανατολικής Αττικής, προϋπολογισμού 4.418.479 ευρώ. Οι νέες συμβάσεις που θα υπογραφούν μεταξύ μειοδοτών και Νομαρχίας θα έχουν ισχύ ως και την 30η Ιουνίου 2011.
Εκτιμάται ότι στον διαγωνισμό θα λάβουν μέρος οι ……εκ παραδόσεως συμμετέχοντες επιχειρηματίες που διαθέτουν μικρούς ή μεγάλους «στόλους» λεωφορείων και θεωρείται περισσότερο από βέβαιο, ότι προσερχόμενοι στον διαγωνισμό, θα «διαπνέονται» από την διαχρονική, πάγια σύμπνοια που τους διακρίνει, χάριν της οποίας άλλωστε επιδεικνύεται η πρέπουσα «αλληλοκατανόηση» και «αλληλεγγύη» τουλάχιστον ως προς το ποιες περιοχές σχολείων «ενδιαφερόμαστε εμείς» και ποιες «εσείς….»!
Συγκρατείστε και κάτι τελευταίο που αποπνέει «άρωμα καρτέλ»: ο εν λόγω μειοδοτικός διαγωνισμός είναι από τους μοναδικούς στον ευρύτερο δημόσιο τομέα όπου ενώ ζητείται από τον προκηρύσσοντα «ποσοστό έκπτωσης επί τοις %» εν τούτοις δεν παραχωρείται, κατά σύμπτωση από όλους…..
Εφημερίδα ΝΕΟΛΟΓΟΣ
Το εύρος διάστασης του ζητήματος προσδιορίζεται από τα ποσά που πρέπει να εισπράξουν οι λεωφορειούχοι που διακινούν μαθητές , στην τρέχουσα εκπαιδευτική περίοδο. Συγκεκριμένα: στο Γέρακα για 428 μετακινούμενους μαθητές θα διατεθεί το ποσόν των 763.530 ευρώ, δηλαδή 1.783 ευρώ για κάθε μαθητή. Στην Παλλήνη για 983 μαθητές προβλέπεται το ποσόν των 1.194.907 ευρώ, δηλαδή 1.125 ευρώ για τον κάθε μετακινούμενο μαθητή. Στην Ανθούσα για την μετακίνηση 50 μαθητών του Δημοτικού Σχολείου και του ενός Γυμνασίου θα διατεθεί το ποσόν των 60.340 ευρώ, δηλαδή 1.270 ευρώ για τον κάθε μαθητή. Στο Πικέρμι για αριθμό 141 μαθητών, οι λεωφορειούχοι –στην εν λόγω περίπτωση συμπεριλαμβάνονται και ….μισθωμένα ταξί!- θα εισπράξουν για το 2010 το ποσόν των 575.137 ευρώ που αντιστοιχεί σε 4.078 (!!!) για τον κάθε μαθητή. Στα Γλυκά Νερά για μόλις 18 μαθητές τα χρήματα που πρέπει να δοθούν είναι 59.869 ευρώ, δηλαδή 3.326 ευρώ για τον κάθε μαθητή.
Από την παράθεση των παραπάνω οικονομικών δεδομένων προκύπτουν συμπεράσματα και ερωτηματικά. Είναι πάρα πολλά τα χρήματα και μάλλον «προκαλούν το κοινό αίσθημα» -ζούμε όλοι στον ίδιο τόπο και υπάρχει κοινή αντίληψη για το κατά πόσο ανταποκρίνονται στις παρεχόμενες υπηρεσίες καθημερινής διάρκειας περίπου 3 ωρών- και τέλος, πολλά ερωτηματικά για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών από έναν αριθμό συμβεβλημένων λεωφορειούχων.
Τα καθημερινά προβλήματα που καταγράφονται είναι πολλά, στις περισσότερες περιπτώσεις συνιστούν σοβαρή αιτία καταγγελίας των συμβάσεων και αν αυτό δεν γίνεται, είναι γιατί ορισμένοι διευθυντές δημόσιων Σχολείων γνωρίζουν ότι για κάποια περίοδο και μέχρι να υπογραφεί από την Νομαρχία νέα σύμβαση με άλλον λεωφορειούχο, θα υποχρεώνονται οι γονείς να μεταφέρουν αλλά και να παραλαμβάνουν τα παιδιά τους από το Σχολείο. Γνωρίζοντας οι επιχειρηματίες την «εγγενή» αυτή αδυναμία λειτουργούν με νοοτροπία «αναντικατάστατου» και κάποιοι λιγότεροι με πνεύμα αλαζονείας συστηματικά κωφεύουν στις συνεχείς διαμαρτυρίες γονέων και διευθυντών Σχολείων για τις αλλεπάλληλες αντισυμβατικές συμπεριφορές τους, όπως:
• Δρομολογούν λεωφορεία με πινακίδες κυκλοφορίας που δεν ανταποκρίνονται προς εκείνες που περιλαμβάνονται στην σύμβαση τους με την Νομαρχία. Συνέπεια αυτής της απαράδεκτης επιλογής τους είναι να δρομολογούνται μεγάλα λεωφορεία σε περιοχές όπου οι δρόμοι δεν «αντέχουν» τον όγκο τους και παρά το γεγονός ότι η συμβατική τους υποχρέωση αναφέρεται σε λεωφορείο μικρού διαμετρήματος. Τα επεισόδια οδηγών σχολικών λεωφορείων με οδηγούς Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων για το ζήτημα προτεραιότητας σε στενούς δρόμους των πόλεών μας, ή οι περιπτώσεις των οδηγών που τα λεωφορεία τους εγκλωβίζονται στις συμβολές μικρών δρόμων και λόγω στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων δεν μπορούν να κάνουν ούτε «πίσω» ούτε «εμπρός» είναι πολλές και ενίοτε επιλύονται από προσκαλούμενα περιπολικά της τροχαίας. Χαρακτηριστική περίπτωση που συνδέεται με το πνεύμα της παραπάνω επισήμανσης είναι ο σχετικά πρόσφατος εντοπισμός λεωφορείου με πινακίδες Ρουμανίας που μετέφερε μαθητές στο 6ο Δημοτικό Παλλήνης. (Πανόραμα)
• Παρατηρείται το φαινόμενο αρκετοί οδηγοί λεωφορείων να μην απαιτούν από τους μαθητές να κάνουν χρήση των ζωνών ασφαλείας όταν βέβαια αυτές είναι σε κατάσταση καλής λειτουργίας.
• Αρκετοί οδηγοί επιλέγουν να καπνίζουν εντός λεωφορείου όσο διαρκεί η μεταφορά των μαθητών προς και από τα Σχολεία και κάποιοι λιγοστοί σε αριθμό –κυρίως σε πρωϊνά δρομολόγια- αρέσκονται να ....ακροάζονται «καψουροτράγουδα» απαγγελλόμενα από τον Καφάση ή τον Μαργαρίτη! Δεν είναι τυχαίο ότι γονείς μαθητών δημοτικών σχολείων έχουν κατ΄επανάληψη καταγγείλει στις γενικές συνελεύσεις των Συλλόγων Γονέων, ότι τα παιδιά τους αποκτούν ειδικές «ακουστικές εμπειρίες» μέσα στα λεωφορεία, κυρίως όταν οι οδηγοί διαπληκτίζονται από τα παράθυρά τους με οδηγούς Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων.
• Υπάρχουν, τέλος, οδηγοί λεωφορείων που με διάφορες προφάσεις αρνούνται να ακολουθήσουν τις προγραμματισμένες διαδρομές για την παραλαβή μαθητών, επιλέγοντας οι ίδιοι τα σημεία επιβίβασης και αποβίβασης, τα οποία, σε κάποιες περιπτώσεις, απέχουν αρκετά από τα προκαθορισμένα σημεία.
Επιλέξαμε για το τέλος, το σημαντικότερο πρόβλημα που χρόνια τώρα χαρακτηρίζει το «σύστημα μετακίνησης μαθητών με τα μισθωμένα λεωφορεία». Αφορά την έλλειψη συνοδού των μαθητών. Με βάση τα παραπάνω οικονομικά δεδομένα, δηλαδή το διατιθέμενο ποσόν των 12 εκατ. ευρώ για τους 9.153 μετακινούμενους μαθητές των δημόσιων Σχολείων της Ανατολικής Αττικής, δεν θα έπρεπε να αποτελεί προαπαιτούμενο για κάθε έναν συμμετέχοντα στον διαγωνισμό επιχειρηματία λεωφορειούχο, η ύπαρξη συνοδού; Τα χρήματα που διατίθενται είναι πάρα πολλά, τόσα που επιτρέπουν σε κάθε συμβαλλόμενο με το Δημόσιο επιχειρηματία να διαθέτει και έναν συνοδό που θα υποστηρίζει την απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση παιδιών που φοιτούν στα Δημοτικά Σχολεία.
Τι συμβαίνει σήμερα με τα λεωφορεία που μετακινούν τους μαθητές Η Νομαρχία προκήρυξε ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό την Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2010 για την μεταφορά των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Σχολεία Ανατολικής Αττικής, προϋπολογισμού 4.418.479 ευρώ. Οι νέες συμβάσεις που θα υπογραφούν μεταξύ μειοδοτών και Νομαρχίας θα έχουν ισχύ ως και την 30η Ιουνίου 2011.
Εκτιμάται ότι στον διαγωνισμό θα λάβουν μέρος οι ……εκ παραδόσεως συμμετέχοντες επιχειρηματίες που διαθέτουν μικρούς ή μεγάλους «στόλους» λεωφορείων και θεωρείται περισσότερο από βέβαιο, ότι προσερχόμενοι στον διαγωνισμό, θα «διαπνέονται» από την διαχρονική, πάγια σύμπνοια που τους διακρίνει, χάριν της οποίας άλλωστε επιδεικνύεται η πρέπουσα «αλληλοκατανόηση» και «αλληλεγγύη» τουλάχιστον ως προς το ποιες περιοχές σχολείων «ενδιαφερόμαστε εμείς» και ποιες «εσείς….»!
Συγκρατείστε και κάτι τελευταίο που αποπνέει «άρωμα καρτέλ»: ο εν λόγω μειοδοτικός διαγωνισμός είναι από τους μοναδικούς στον ευρύτερο δημόσιο τομέα όπου ενώ ζητείται από τον προκηρύσσοντα «ποσοστό έκπτωσης επί τοις %» εν τούτοις δεν παραχωρείται, κατά σύμπτωση από όλους…..
Εφημερίδα ΝΕΟΛΟΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου