Το 1901 ο Σερβοαμερικανός εφευρέτης Νίκολα Τέσλα ξεκινά στο Long Island της Νέας Υόρκης την κατασκευή ενός τεράστιου, υψηλής τάσης, πύργου που έμεινε γνωστός ως Wardenclyffe Tower. Μέγα όραμα του Τέσλα ήταν η δημιουργία ενός παγκόσμιου συστήματος επικοινωνίας και μεταφοράς ενέργειας άνευ καλωδίων. Όπως συμβαίνει, συνήθως, με τους ανθρώπους που είναι πολύ μπροστά από την εποχή τους, οι επενδυτές του Τέσλα σύντομα άρχισαν να αμφισβητούν το πείραμά του και την βιωσιμότητα του συστήματός του. Έτσι, λοιπόν, τον εγκατέλειψαν σύντομα. Το προσωπικό του Wardenclyffe απολύθηκε το 1906 και το 1917 ο Τέσλα πτώχευσε με αποτέλεσμα ο πύργος να διαλυθεί και τα μέταλλα να πωληθούν για την αποπληρωμή των χρεών του. Βέβαια, μια άλλη εκδοχή της ιστορίας αυτής, η οποία συζητείται αλλά όχι επισήμως, είναι ότι ο κορυφαίος χρηματοδότης του Τέσλα, ο τραπεζίτης John Pierpont Morgan μαζί με τον γιο του J. P. Morgan τον νεότερο, μόλις αντιλήφθηκαν ότι ο επιστήμονας μιλούσε για ένα σύστημα πλήρους ενεργειακής αυτονομίας που θα μπορούσαν να έχουν οι πάντες και μάλιστα με χαμηλό κόστος, έσπευσαν να τελειώσουν όχι μόνον το συγκεκριμένο project αλλά και τον ίδιο τον Τέσλα που είχε παθιαστεί με αυτό. Ο λόγος ήταν ότι είχαν τεράστια συμφέροντα στην νεογέννητη τότε βιομηχανία ορυκτών καυσίμων.
Σήμερα, περίπου 100 χρόνια από τότε που οι Morgans έβγαλαν από την πρίζα το όνειρο του Τέσλα, ο Καναδοαμερικανός συνιδρυτής της PayPal και ιδρυτής της SpaceX, Ίλον Μασκ, προσπαθεί να αναβιώσει κατά κάποιον τρόπο το όραμα του ινδάλματός του. Ο Μασκ ίδρυσε την Tesla Motors με μοναδικό στόχο να αποδείξει ότι ήρθε η ώρα της απεξάρτησής μας από τα ορυκτά καύσιμα, επενδύοντας σε τεχνολογίες που κρατούνται στα συρτάρια των εργαστηρίων. Με μεγάλο προσωπικό κόστος αλλά με την βεβαιότητα ότι ο κόσμος είναι πια έτοιμος να μην ξαναπάει σε βενζινάδικο και να κόψει την παροχή του πρώην κρατικού, ή όχι, ενεργειακού παρόχου, ο Μασκ παρουσίασε πριν μερικές εβδομάδες –μετά από το Tesla Car- το νέο προϊόν της Tesla Motors που είναι ένα οικιακό σύστημα ενεργειακής αυτονομίας. Το PowerWall, όπως ονομάζεται, είναι μια μπαταρία ιόντων λιθίου η οποία φορτίζεται με ηλεκτρισμό παραγόμενο από ηλιακά πάνελ ή ανεμογεννήτριες ή και από το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ όσο είναι σε ισχύ το φθηνό νυχτερινό τιμολόγιο και κατόπιν την προσφέρει όταν απαιτηθεί. Πρόκειται για ένα σύστημα πλήρως αυτοματοποιημένο, δεν έχει ανάγκη συντήρησης και το κόστος του θα είναι 3.000 – 3.500 δολάρια μόλις βγει στην αγορά τους επόμενους μήνες. Υπολογίζεται ότι η έκδοση των 10 κιλοβατώρων μπορεί να ηλεκτροδοτήσει ένα μέσο νοικοκυριό για περίπου οκτώ ώρες. Βεβαίως, για πλήρη αυτονομία θα πρέπει κάποιος να εγκαταστήσει πάνω από μία μπαταρίες αυτού του τύπου και μαζί με τα ηλιακά πάνελ το κόστος μπορεί να φθάσει ή και να ξεπεράσει τα 20.000 δολάρια. Ωστόσο, σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για πλήρη απεξάρτηση από την ΔΕΗ.
Ήδη, η ανταπόκριση στο Powerwall είναι εκπληκτική στις ΗΠΑ. Η Tesla Motors αναφέρει ότι έχει ξεπουλήσει τις μπαταρίες που είναι προγραμματισμένες να παραχθούν έως τα μέσα του 2016. Μιλώντας την γλώσσα των αριθμών, ο Μασκ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στην ετήσια συνάντηση των μετόχων ότι έως τώρα έχουν γίνει 38.000 παραγγελίες για οικιακά συστήματα μπαταρίας και άλλες 2.500 παραγγελίες από τους μεγάλους εμπορικούς πελάτες για εταιρικά συστήματα μπαταρίας.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι, ουσιαστικά, δεν πρόκειται για κάτι ιδιαίτερα νεωτεριστικό. Όμως, η επιτυχία του Μασκ είναι ότι φέρνει στο προσκήνιο με έντονο τρόπο την ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη, απευθυνόμενος τόσο στον οικολόγο όσο και στον καταναλωτή που θα σπεύσει να αγοράσει οτιδήποτε καινούργιο και δη, από έναν επιχειρηματία σαν τον ίδιο.
news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου