Fotiouparts.gr - Κάντε ΚΛΙK

Fotiouparts.gr  - Κάντε ΚΛΙK

Κάντε ΚΛΙK

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Κ. ΓΟΥΓΟΥΣΗΣ ΟΥΡΟΛΟΓΟΣ ΑΝΔΡΟΛΟΓΟΣ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Κ. ΓΟΥΓΟΥΣΗΣ  ΟΥΡΟΛΟΓΟΣ ΑΝΔΡΟΛΟΓΟΣ

ΝΑΚΑΣ

ΝΑΚΑΣ

Κάντε ΚΛΙΚ


Κάντε ΚΛΙΚ στην αφίσα


Κάντε ΚΛΙΚ


Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες


Αναζήτηση

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΚΑΙ Η ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΤΩΡΑ ΣΕ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ


Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗΣ Α & Γ ΟΕ

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗΣ Α & Γ  ΟΕ

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες


Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες

Κυριακή 16 Μαΐου 2021

ΓΡΕΒΕΝΑ || ΣΟΦΟΚΛΗΣ Γ ΕΤΑΙΡΙΔΗΣ: Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΝΗΣΙΟΥ - ΚΑΡΠΕΡΟΥ (εικόνες)



Το χωριό μου το Νησί όπως και τα άλλα χωριά του νομού Γρεβενών έβγαιναν από μία πολύ δύσκολη δεκαετία από το 1940 έως το 1950, Αλβανικό μέτωπο, Αντίσταση και Εμφύλιος Πόλεμος.

Οι πρόσφυγες με τον ερχομό τους στην Ελλάδα όσοι είχαν πληρώσει το 1922, και οι άλλοι το 1924 στην ανταλλαγή, επέλεγαν λόγω των δύσκολων καταστάσεών τους να παντρεύονται νέοι, όπως και στον Πόντο και να παντρεύονται και οι χήροι και οι χήρες για να μπορέσουν έτσι να επιβιώσουν.

Τότε παντρεύονταν και μικροί, δηλαδή στα είκοσι χρόνια θεωρούνταν κάποιος μεγάλος για παντρειά.

Έτσι τα γεννημένα παιδία πριν το 1930 άρχισαν να παντρεύονται πριν το 1950 και μετά άρχισαν να αναζητούν καλύτερη ζωή από αυτήν που τους πρόσφερε η πολυμελή αγροτική οικογένεια τους.

Αρχές του 1950 ο οικισμός Καρπερού ζητούσε νέους αγρότες αλλά παντρεμένους, να υποβάλλουν τα χαρτιά τους ως ακτήμονες για να πάρουν χωράφια και οικόπεδα στον οικισμό. Η υποβολή των αιτήσεων έγινε πριν το 1955, το γνωρίζω γιατί ο πατέρας μου δεν μπορούσε να υποβάλει αίτηση γιατί δεν ήταν ακόμη παντρεμένος, παντρεύτηκε τον Οκτώβριο του 1955. Τις περισσότερες αιτήσεις τις συμπλήρωσε ο Στέφανος Πασχαγιαννίδης γιατί ήταν από τους λίγους που ήξερε να συμπληρώνει αίτηση εκείνη την εποχή.

Στο Νησί εγκρίθηκαν να πάρουν αγροτικό κλήρο πάνω από είκοσι ακτήμονες και ήταν οι εξής:

1) Χασπερίδης Ιωαν Αθανάσιος

2) Χασπερίδης Ιωαν Γεώργιος

3) Καπαγερίδης Γεωργ Συμεών

4) Καπαγερίδης Ιωαν Βασίλειος

5) Θεοδωρίδης Σπυρ Θεόδωρος

6) Παπαδόπουλος Ιωακ Παύλος

7) Μασμανίδης Δημ Δανιήλ

8) Μασμανίδης Ιωαν Ιορδάνης

9) Μασμανίδης Ιορδ Γεώργιος

10) Θεοφανίδης Παυλ Χρήστος

11) Παρπουτσίδης Χρηστ Γεώργιος

12) Παρπουτσίδης Χρηστ Βασίλειος

13) Παρπουτσίδης Χρηστ Χαράλαμπος

14) Εταιρίδης Βας Ευστράτιος

15) Εταιρίδης Νικ Αλέξανδρος

16) Εταιρίδης Νικ Κωνσταντίνος

17) Εταιρίδης Σαβ Βασίλειος

18) Σφενδόνης Νικ Γεώργιος

19) Πασχαγιαννίδης Ηρακλ Ιωάννης - Στέφανος

20) Εταιρίδης Ιορδ Ευθύμιος

21) Κοσεϊδης Ανθημ Γεώργιος

Έτσι ο δρόμος που έχει δημιουργηθεί από το Νησί μέχρι τον ποταμό Αλιάκμονα και λεγόταν τη Καρπερού η στράτα γιατί συνέχιζες για το Καρπερό μετά το ποτάμι, έγινε «με τα σιέρε και τα μακέλε για τ’αραπάδας» - με τα χέρια και τους γκασμάδες για τους αραπάδες, από αυτούς που είχαν χωράφια κάτω στο ποτάμι στην περιοχή Τσιάγαραν,έτσι το λέμε εμείς, Λουγκά ή Λογκά τον λένε οι ντόπιοι της περιοχής. Τσιάγαραν το είπαν οι δικοί μας γιατί είχε πολλά Τσιάγαρία = άγριες μέλισσες.

Τώρα με τους πολλούς Νησιώτες να έχουν κτήματα στον οικισμό του Καρπερού μετά το 1955 εύλογα δημιουργήθηκε η επιθυμία να κατασκευαστεί δρόμος και ένα καρούλι – βάρκα αιωρούμενη για να περνούν τον ποταμό Αλιάκμονα το χειμώνα και όταν έχει πολύ νερό τους άλλους μήνες.

Αργότερα ο δρόμος κατασκευάστηκε μέχρι το ποτάμι και το καρούλι με μπουλντόζα και γκρέϊντερ αλλά χωματόδρομος επί προεδρίας του Εταιρίδη Βασιλείου του Σάββα (αιωρούμενη βάρκα που κρέμονταν πάνω σε τρία συρματόσχοινα και το κυλούσες με καρούλι), το καρούλι όπως το λέγαμε, κατασκευάστηκε και εγκαινιάστηκε από τον Υπουργό Βορείου Ελλάδος Κωνσταντίνο Ταλιαδούρη.



Τα επόμενα χρόνια στις προεκλογικές συγκεντρώσεις οι κάτοικοι ζητούσαν την κατασκευή μιας γέφυρας αλλά όχι με πολύ θέρμη, γιατί ήξεραν ότι θέλει πολλά λεφτά και οι απαντήσεις από τους πολιτικούς θα ήταν μόνο στα λόγια.

Τα χρόνια πέρασαν και όταν κατασκευάστηκε η σιδερένια – στρατιωτική γέφυρα στο χωριό Παναγιά, που συνέδεε τα νοτιοανατολικά Βέντζια με τα Χάσια, σταμάτησε εντελώς η αναφορά για την κατασκευή γέφυρας μεταξύ Νησίου – Καρπερού στις πολιτικές εκλογικές συγκεντρώσεις γιατί και οι περισσότεροι ακτήμονες βρέθηκαν ως βιομηχανικοί εργάτες στην Δυτική Γερμανία.

Πέρασαν τα χρόνια και την δεκαετία του 1990 άρχισε να κατασκευάζεται το μικρό φράγμα και το αντλιοστάσιο στο Καρπερό, απέναντι από την θέση Μοναστήρι του χωριού Νησίου, για να αρδευτούν περισσότερα από 17 χιλ. στρέμματα στον κάμπο Καρπερού – Δήμητρας και φυσικά έγινε και ο δρόμος από το Καρπερό μέχρι το φράγμα.

Το 1994 έχουμε δημοτικές εκλογές και μια ομάδα παιδιών με παροτρύνουν να κατέβω υποψήφιος πρόεδρος στην Κοινότητα Κέντρου ( Αγαλαίοι, Κέντρο, Νησί), για να αλλάξουμε τρόπο διοίκησης και νοοτροπίας.

Ο επικεφαλής της εταιρείας ΑΤΕΜΚΕ ο Γιώργος Πλυτζανόπουλος που κατασκευάζει το φράγμα στο Καρπερό, νοικιάζει στην πολυκατοικία μας και γνωριζόμαστε και πολλές φορές πίνουμε καφέ παρέα. Μία ημέρα πίνοντας τον καφέ μας και διαφωνώντας έντονα πάλι πολιτικά, για να αποφορτίσει την ατμόσφαιρα μου λέει ο Γιώργος: «Ρε Σοφοκλή θέλω να σου πω κάτι και όλο το ξεχνάω. Τώρα που βρισκόμαστε στα τελευταία κατασκευαστικά και έχουμε όλες τις εγκαταστάσεις κάτω στο ποτάμι, νομίζω είναι ευκαιρία να κατασκευάσουμε την γέφυρα για το Νησί, γιατί θα βγει το κόστος στο 1/3 της κατασκευής της. Μια και εσύ είσαι πρόεδρος Κοινότητας Κέντρου να πας στον Νομάρχη να του μιλήσεις γιατί είναι ευκαιρία».

Πήγα στον Νομάρχη και του εξήγησα πως έχουν τα πράγματα και μου είπε καλό θα ήταν να έχω έστω μια προμελέτη, για να στηριχθώ σε αυτά που θα ζητήσω. Όντως ζήτησα από τον Γιώργο μια προμελέτη, την οποία και μου έκανε και την πήγα στον Νομάρχη.

Εν τω μεταξύ έχει ακουστεί και στους άλλους προέδρους ότι ζητώ την κατασκευή γέφυρας μεταξύ Νησίου και Καρπερού και ξεκίνησαν οι κάτοικοι του Διπόρου να πιέζουν για κατασκευή γέφυρας ανάμεσα Δίπορο - Δήμητρα έχοντας τον πρόεδρο του Καρπερού μαζί τους γιατί είχε καταγωγή από την Δήμητρα. Η δική μου άποψη ήταν ότι δεν μπορεί να γίνει εκεί γέφυρα γιατί κατασκευάζεται το φράγμα του Ιλαρίωνα και θα χρειαστεί 800 μέτρα γέφυρα λόγω λίμνης, όμως αυτοί επέμεναν και στο τέλος μιλούσαν και για στρατιωτική γέφυρα.

Εγώ εν τω μεταξύ μετά την ενημέρωση του Γιώργου Πλυτζανόπουλου έτυχε να ενημερωθώ για ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την κατασκευή δασικών δρόμων. Αν και λόγω σεισμού έτρεχα 18 ώρες το 24ωρο, προχώρησα στο πρόγραμμα για να μπορέσω έτσι να δημιουργήσω έστω και δασικό δρόμο μέχρι το φράγμα του Καρπερού και έτσι να ενισχύσω τις θέσεις μας ότι ο δρόμος υπάρχει και χρειάζεται μόνο η γέφυρα και μας δίνεται τώρα η ευκαιρία να την κατασκευάσουμε στον 1/3 του κόστους της.

Ανέθεσα γρήγορα στον δασολόγο Καραγιάννη Νικόλαο την μελέτη και κατασκεύασε τον δρόμο ο Τοπαλίδης Νεόφυτος, που βγήκαμε και ξαδέλφια. Έτσι του ζήτησα επί τη ευκαιρία να κατασκευάσει και τον δρόμο που οδηγεί στην κοζέ – πεγαδομάτ τη Μοναστηρί (στην πηγή του Μοναστηριού), όπου το νερό βγαίνει μέσα από τον βράχο, στην οποία ξαποσταίναμε για λίγο πίνοντας νερό, όταν είμασταν παιδιά μετά από ώρες κολύμπι στο ποτάμι και παίρναμε κουρασμένοι και νηστικοί το ανηφορικό μονοπάτι για το χωριό.



Χάρη στον δρόμο έγινε εύκολη η πρόσβαση στην πηγή και αξιοποιήθηκε και γίνεται καλύτερος μέσα από προγράμματα, ένας χώρος αναψυχής του χωριού Νησίου με εκδηλώσεις τριημέρου από τον φορέα Φυσιολατρικός Σύλλογος Γρεβενών μέσα στο καλοκαίρι.

Λόγω ότι την ζητούσαν την γέφυρα πολλοί δεν προχώρησε κάποια λύση από πλευράς Νομαρχίας.

Πίνοντας τσίπουρο με έναν φίλο μου, που είχε γνώσεις για φράγματα και μιλώντας του για το τί έγινε για την γέφυρα Νησί – Καρπερό, που θέλαμε μου λέγει: «Εγώ από όσα γνωρίζω Σοφοκλή, η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη να κατασκευάσει γέφυρα εκεί που τελειώνει το νερό στην ανώτερη στάθμη του. Σου προτείνω να πας στη Κοζάνη στην ΔΕΗ να το ρωτήσεις για να μην ταλαιπωρείσαι άδικα».

Τον άκουσα και με την πρώτη ευκαιρία πήγα στον διευθυντή της ΔΕΗ στην Κοζάνη, ο οποίος με καλοδέχτηκε και μου έφερε πάνω στο τραπέζι έναν μεγάλο χάρτη, που είχε όλη την περιοχή της λίμνης Ιλαρίωνα και μου είπε ότι θα κατασκευάσουν αυτοί γέφυρα σε αυτήν την θέση, εκτός από την γέφυρα της Παναγιάς. Το μέρος που μου έδειξε ήταν η θέση Μοναστήρι, εκεί που είναι το φράγμα του Καρπερού, εκεί που το ζητάμε εμείς να κατασκευαστεί.

Δεν χρειάζεται να πιέσεις, μου είπε, κανέναν άρχοντα για την γέφυρα, η γέφυρα θα κατασκευαστεί από εμάς, από την ΔΕΗ μόλις τελειώσει το φράγμα του Ιλαρίωνα και γεμίσει η λεκάνη με νερό. Ο άνθρωπος μου τα είπε χωρίς να τον πιέσω, ούτε καν τα επιχειρήματα μου δεν άκουσε, απλώς μου μετέφερε αυτά που ισχύουν. Η χαρά μου ήταν πάρα πολύ μεγάλη και την μετέφερα αμέσως στο Κοινοτικό Συμβούλιο και εκεί διαπίστωσα, ότι οι περισσότεροι δεν με έχουν πιστέψει. « Όλα αυτά στα έχει πει για να σε διώξει», μου έλεγαν ….. Δεν γνωρίζω εάν όλοι οι σύμβουλοι ήταν εν ζωή όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα Νησίου – Καρπερού.

Μετά την κατασκευή της γέφυρας θα πρέπει οπωσδήποτε να κατασκευαστεί



ασφαλτοστρωμένος δρόμος με μελέτη μεταξύ Νησίου - Καρπερού, όχι για τους παλιούς ακτήμονες αγρότες, γιατί άλλοι έγιναν μόνιμοι κάτοικοι Καρπερού και άλλοι τα πούλησαν τα χωράφια τους, αλλά γιατί συνδέει την δυτική πλευρά των Βεντζίων με τα Χάσια. Θα είναι ένας εμπορικός αγροτικός δρόμος, όπου θα μεταφέρονται προς Θεσσαλία και Ήπειρο σιτάρια, κριθάρια, μπάλες άχυρου, τριφύλλια, σταφύλια, φακές, ρεβίθια και άλλα αγροτικά προϊόντα. Φέρνει ένα μεγάλο χωριό όπως το Καρπερό, που έχει φαρμακείο, γιατρό, σούπερ μάρκετ, σχολεία – νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, κοντά σε χιλιομετρική απόσταση από τα χωριά Αγαλαίοι, Κέντρο και Νησί. Φέρνει κοντά σε απόσταση τα Βέντζια και τα χωριά της Κοζάνης Χρώμιο, Αιανή, Λευκοπηγή κ.ά., από την Θεσσαλία και την Αθήνα τώρα με την κατασκευή της οδού Ε65, αφού θα έχει είσοδο και έξοδο μεταξύ των χωριών Άνοιξης και Αγιόφυλλου.

Σήμερα μετά από πιέσεις περισσότερο από πλευράς χωριού Νησίου μέχρι τώρα παρά Καρπερού βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση σύμφωνα με αυτά που μας ενημέρωσε ο κ. Αντιπεριφερειάρχης Γρεβενών να υλοποιείται η μελέτη αφού έχουν βρεθεί τα χρήματα της και εύχομαι γρήγορα μετά την έγκριση της να βρεθούν και τα χρήματα για να δημοπρατηθεί και να εκτελεσθεί το έργο.



ΣΟΦΟΚΛΗΣ Γ ΕΤΑΙΡΙΔΗΣ
ΜΑΪΟΣ 2021
ΓΡΕΒΕΝΑ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου