Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς ο κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων με έδρα το Όστιν του Τέξας έχει δεχθεί απανωτά πλήγματα. Από την απόφαση της Hertz Global Holdings να πει «όχι» σε 20.000 EVs – ανάμεσά τους και Tesla – μέχρι τη μείωση των τιμών για τα αυτοκίνητά της που κατασκευάζονται στην Κίνα και τη σταδιακή επέκταση των εν λόγω «εκπτώσεων και σε άλλες αγορές της.
Η κινεζική BYD μπορεί να έχει ξεπεράσει την Tesla σε πωλήσεις, αλλά εξακολουθεί να υστερεί σε έσοδα και κέρδη
«Η κύρια ανησυχία των επενδυτών για την Tesla είναι η στασιμότητα της ανάπτυξης», δήλωσε ο αναλυτής της TD Cowen, Τζέφρι Όσμπορν στο Bloomberg. Οι μειώσεις των τιμών στην Κίνα απλώς ενισχύουν αυτές τις ανησυχίες, επειδή αρχίζει να μοιάζει με «έναν αγώνα προς τον πάτο για τη βιομηχανία EV, δεδομένου του έντονου ανταγωνισμού σε αυτή την αγορά».
Το ένα πλήγμα μετά το άλλο
Το πλήγμα στην κεφαλαιοποίηση της Tesla κατά την έναρξη του έτους είναι το μεγαλύτερο που είχε η εταιρεία σε παρόμοια περίοδο από τότε που εισήχθη στο χρηματιστήριο το 2010. Σε ποσοστιαίους όρους, η πτώση της Tesla κατά 12% από τις αρχές Ιανουαρίου είναι η χειρότερη από το 2016, όταν η μετοχή υποχώρησε 14% τις πρώτες εννέα ημέρες διαπραγμάτευσης του έτους.
Η εταιρεία μειώνει επιθετικά τις τιμές στα αυτοκίνητά της από τις αρχές του 2023 σε μια προσπάθεια να τονώσει τη ζήτηση. Αλλά το αποτέλεσμα ήταν μια σταθερή διάβρωση του άλλοτε υψηλού περιθωρίου κέρδους της. Οι πιστώσεις μεικτού περιθωρίου κέρδους της Tesla για την αυτοκινητοβιομηχανία για το τρίτο τρίμηνο μειώθηκαν στο 16,3% από 27,9% ένα χρόνο πριν. Και η πίεση αυξάνεται μόλις τώρα που οι εργαζόμενοι στην παραγωγή στα εργοστάσια της Tesla στις ΗΠΑ λαμβάνουν αυξήσεις στους μισθούς.
«Περνάμε μια κυκλική ύφεση για τα EV, αλλά η ανταγωνιστική δυναμική επιδεινώνει τις κυκλικές πιέσεις», επισήμανε στο Bloomberg η Ιβάνα Ντελέφσκα, επικεφαλής επενδύσεων στην Spear Advisors LLC. «Οι περικοπές τιμών και τα περιθώρια κέρδους είναι όλα συνάρτηση αυτής της δυσμενούς ανταγωνιστικής δυναμικής».
>H Tesla επίσης αναγκάστηκε να επαναδρομολογήσει τις αποστολές που προορίζονταν για το εργοστάσιό της στο Βερολίνο μετά από τα θέματα ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα και αναστέλλει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής στο εργοστάσιό της κοντά στο Βερολίνο από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου.
Ισχυρή, αλλά όχι όσο χρειάζεται
Η Tesla προειδοποίησε για πρώτη φορά για την επιβράδυνση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων κατά την έκθεση κερδών του τρίτου τριμήνου τον Οκτώβριο. Σχεδόν αμέσως μετά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές σε όλο τον κόσμο εμφανίστηκαν με τις δικές τους αρνητικές προβλέψεις. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες απέσυραν τα σχέδιά τους για επέκταση.
Λίγες ημέρες πριν, η Tesla ανέφερε τους αριθμούς παράδοσης για το τέταρτο τρίμηνο. Αν και ήταν καλύτεροι από ό,τι περίμεναν οι αναλυτές, έφεραν την εταιρεία πίσω από την κινεζική BYD Co. Ltd. στις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το αποτέλεσμα ήταν η αφύπνιση για τους επενδυτές της Tesla. Πέρυσι, η μετοχή της ήταν η όγδοη με τις καλύτερες επιδόσεις στον S&P 500. Μέχρι στιγμής φέτος, είναι η όγδοη χειρότερη.
Όπως είναι επόμενο, ο Μασκ δέχεται μεγάλο χτύπημα και μάλιστα προσωπικό επίπεδο. Ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου έχει δει την καθαρή του περιουσία να συρρικνώνεται κατά 23 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index.
Το μεγαλύτερο μέρος της καθαρής θέσης του Μασκ προέρχεται από το μερίδιο του 13% στην Tesla και από περίπου 304 εκατομμύρια ασκήσιμα δικαιώματα προαίρεσης μετοχών. Κατέχει επίσης περίπου το 42% της Space Exploration Technologies Corp., η οποία εκτιμάται σε περίπου 53 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, σύμφωνα με τον δείκτη πλούτου του Bloomberg.
Παραμένοντας μοναδική
Παρόλα αυτά, η Tesla παραμένει βασικός παίκτης στην παγκόσμια μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Ο λόγος είναι ότι βρίσκεται πολύ μπροστά από τους πιθανούς αντιπάλους της. Η BYD της Κίνας μπορεί να έχει ξεπεράσει την Tesla στον αριθμό των πωλήσεων, αλλά εξακολουθεί να υστερεί σε έσοδα και κέρδη. Και η BYD δεν πουλά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, όπου η Tesla παραμένει ηγέτης.
Από πολλές απόψεις, το μεγαλύτερο πρόβλημα της Tesla μπορεί να είναι η προηγούμενη επιτυχία και η ελπίδα που δημιούργησε. Καθώς προσέτρεξαν οι επενδυτές, η κεφαλαιοποίηση της Tesla εκτινάχθηκε, καθιστώντας κατά πολύ μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως. Ωστόσο, αυτό έκανε τις μετοχές επίσης ιδιαίτερα ευάλωτες σε μεγάλες αντιδράσεις σε κάθε αρνητική είδηση.
Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι πολλοί υποστηρίζουν πως η Tesla δεν πρέπει να συγκρίνεται με κανονικές εταιρείες αυτοκινήτων, καθώς η απόλυτη πραγματική αξία της εταιρείας βρίσκεται στο μέλλον και η ελπίδα της να αναπτύξει τα πρώτα πραγματικά αυτόνομα οχήματα. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι η Tesla το υπόσχεται εδώ και χρόνια, την στιγμή που οι περισσότεροι ειδικοί ισχυρίζονται πως η συγκεκριμένη τεχνολογία απέχει ακόμη χρόνια, ίσως και δεκαετίες.
OT.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου